در مستند "جستجوگر" مطرح شد

مسئول ویرانی‌های انبوه غرب آسیا / بزرگ‌ترین مشکل آمریکا در سوریه چیست؟/ خلق داعش با رایزنی "کلینتون"

"سامی رمضانی" جامعه‌شناس و روزنامه‌نگار گفت: من درباره جوانان صحبت می‌کنم که بیشتر تحت تأثیر قرار می‌گیرند؛ چه کسی گفته که اقدامات داعش مذهبی بوده؟ اهداف دیگر سیاسی و اقتصادی در آن نهفته است.

به گزارش خبرنگار دفاعی- امنیتی باشگاه خبرنگاران؛ "شریف حکمت" فعال حقوق بشر در مستند "جستجوگر" که از شبکه افق پخش شد، اظهار داشت: اگر چه داعش امسال تیتر اخبار شده اما در داخل سوریه از گذشته حضور داشته است.

*مسئول ویرانی‌های گسترده غرب آسیا 

این مستند به علل و ریشه یابی تشکیل گروه تروریستی داعش می‌پردازد و پادشاهی عربستان، قطر و همکاری ترکیه به همراه آگاهی عامدانه آمریکا مسئول ویرانی‌های انبوه غرب آسیا معرفی شده‌اند. 

*سعودی‌ها و اماراتی‌ها مصمم در سرنگونی اسد 

در ادامه این مستند "جو بایدن" معاون رئیس‌جمهور آمریکا گفت: من همیشه فکر می‌کنم بزرگ‌ترین مشکل ما متحدان ما در سوریه مثل سعودی‌ها و امارات بوده و مصمم هستند اسد را سرنگون کنند و صدها میلیون دلار پول و صدها تن سلاح به سوریه گسیل داشتند و به هر کسی که با اسد می‌جنگید کمک کردند.

*خلق داعش با رایزنی کلینتون 

در ادامه مستند "جستجوگر " ، "هیلاری کلینتون" وزیر خارجه سابق آمریکا اظهار داشت: قرار بود داعش براساس توافق آمریکا و اخوان‌المسلمین تشکیل و در 5 ژوئن تصویب شود و من به 12 کشور برای به رسمیت شناختن داعش سفر کردم.

*عدم تمایل غرب به مبارزه با داعش

در ادامه این مستند "کریس باور" رهبر نهاد ضد جنگ با اشاره به حمایت اولیه غرب از داعش و جلوگیری از مطرح نشدن این گروه عنوان داشت: در ابتدا غرب علاقه‌ای به مطرح شدن داعش نداشت چون با "بشار اسد" می‌جنگید و کاری به آن نداشتند اما با رشد این گروه غربی‌ها دستپاچه به "ترکیه" گفتند که مرزهای خود را ببندد.

مسئول ویرانی‌های انبوه غرب آسیا / سعودی‌ها و متحدان آمریکا مصمم در سرنگونی


در ادامه مستند جستجوگر "سامی رمضانی" جامعه‌شناس و روزنامه‌نگار اظهار داشت: من درباره جوانان صحبت می‌کنم که بیشتر تحت تأثیر قرار می‌گیرند؛ چه کسی گفته که اقدامات داعش مذهبی بوده؟ اهداف دیگر سیاسی و اقتصادی در آن نهفته است.

وی با اشاره به تحت تأثیر قرار داشتن تکفیری‌ها از وهابیت و دیدگاه فرقه‌گرایانه این گروه (داعش) ادامه داد: بیشتر این جوانان حتی عربی نمی‌دانند و درک درستی از اسلام ندارند و تحت آموزه‌های بسته فکری توسط مبلغان قرار گرفتند.

*رشد فرقه‌گرایی پس از تهاجم نظامی آمریکا به عراق

جامعه‌شناس و روزنامه‌نگار غربی یادآور شد: سابقه این تفکر به جنگ جهانی دوم باز می‌گردد و توسط "سعودی‌ها " و کشورهای حاشیه خلیج فارس آغاز شد و در 20 سال گذشته ماهیت فرقه‌گرایانه به خود گرفته و پس از جنگ عراق شدت یافته است.


در ادامه این مستند "اصغر بخاری" حقوقدان با اشاره به علل پیوستن به گروه داعش در غرب عنوان داشت: سیاست غلط دولت آمریکا و انگلیس و تحرکات سعودی‌ها و سلفی‌ها علت گرایش به گروه‌های تکفیری است.



مسئول ویرانی‌های انبوه غرب آسیا / سعودی‌ها و متحدان آمریکا مصمم در سرنگونی


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار