متأسفانه با توجه به اینکه قاچاق سیگار و سایر محصولات دخانی در جریان است نظارتها در این بخش کافی نبوده و این نشان دهنده ضعف ارگانهای ذیربط در این حوزه است.

عبدالرحمان رستمیان عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: قاچاق سیگار همچون گذشته از مبادی رسمی انجام می شود و با تو جه به بدیهی بودن این موضوع هیچ اقدام مؤثر و قاطعانه‌ای با قاچاق این محصول صورت نمی‌گیرد.

وی گفت: بازوی نظارتی نه تنها در مقابله با قاچاق محصولات دخانی ضعیف است بلکه در خصوص توزیع این محصول آسیب رسان توجه نمی شود که آیا محل توزیع به مدرسه یا دانشگاه نزدیک است یا خیر.

وی ادامه داد: این درحالی است که یکی از راههای کاهش مصرف سیگار این است که در نزدیکی مدرسه یا مکان آموزشی توزیع نگردد اما در حال حاضر شاهد توزیع سیگار در هر محله و هر دکه‌ای هستیم که خطر استعمال آن گروه‌های سنی نوجوان را نیز تهدید می‌کند.

وی با بیان اینکه اقدامات پیشگیرانه در عرصه محصولات دخانی ضعیف است، خاطر نشان کرد: برای مثال درکشور ما مالیات بسیار اندکی از محصولات دخانی اخذ می شود که جای تأسف دارد چرا که در بسیاری از کشورها توانسته‌اند با اخذ مالیات و چند برابری میزان توزیع و مصرف محصولات دخانی را تا حد مطلوبی محدود کنند.

وی افزود: اخذ مالیات از سیگار و صرف هزینه آن در بخش ورزش، آموزش و پرورش و سایر بخش‌هایی که نیازمند منابع بیشتری هستند کار شایسته‌ای است اما ای کاش این کا رها با فرهنگ سازی مناسب و اقدامات نظارتی قاطع همراه باشد.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار