استاد حقوق دانشگاه شهید بهشتی گفت: قانون عادلانه قانونی است که صاحب نظران آن را بپسندند که نه به بی‌بندوباری مطلق بیانجامد و نه به سلب آزادی مطلق بشری و این مسئله‌ای بسیار مهم است.

وظیفه ذاتی حقوق کاهش تنش بین نظم و آزادی است/ حق معیار اساسی قانون
به گزارش خبرنگار دولت باشگاه خبرنگاران، "حجت‌الاسلام مصطفی محقق داماد" استاد حقوق حوزه و دانشگاه در همایش "حقوق و اعتدال" صبح امروز در مجموعه فرهنگی ریاست جمهوری برگزار شد حضور پیدا کرد و گفت: حقوق به معنای قانونگذاری یعنی ائتلاف و این قانونگذاری ذاتا برای اعتدال است، اصل اول برای انسان‌ها اصل آزادی است و آزادی در ذات بشر وجود دارد و انسان آزاد آفریده شده است.

استاد حقوق  دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: اصل دیگر اصل نظم و امنیت است و بشر گرایش ذاتی به این دارد که در یک نظم عمومی زندگی کند اگر قرار باشد نظم حادث شود می‌بایست دست بشر بسته شود و اگر دست بشر بسته باشد آزادی نقض خواهد شد و از دیدگاه علما قانون‌گذاری از میان اصطکاک بین نظم وآزادی شکل گرفته است. 

وی تصریح کرد: قانون حاکم بین انسان‌هاست و وظیفه ذاتی‌اش کاهش تنش بین نظم و آزادی است و قانون از این جهت بوجود آمده است تا انسان به بهانه نظم در بند نشود، و از آن طرف نیز به بهانه آزادی از جان گسیخته و بی‌بندوبار نگردد. 

محقق داماد افزود: تمام دیکتاتوری‌ها که امروز در کشورهای شرق وجود دارد به بهانه نظم و دلیل آن ایجاد امنیت عمومی است.

استاد حقوق دانشگاه شهید بهشتی بیان داشت: ما اگر بخواهیم قدمی برای حقوق برداریم باید این مطلب را بیان کنیم که می‌شود قانونبد باشد و هر قانونی خوب باید این نکته را بدانیم که قانون باید بر معیار حق باشد. 

وی ادامه داد: قانون عادلانه قانونی است که صاحب نظران آن را بپسندند که نه به بی‌بندوباری مطلق بیانجامد و نه به سلب آزادی مطلق بشری و این مسئله‌ای بسیار مهم است.

انتهای پیام/

برچسب ها: قانون ، انسان ، شرق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار