وزیر امور خارجه اردن در نشست اتحادیه عرب در قاهره گفت که کشورهای عربی هم اکنون با چالش‌های بزرگ و بی‌سابقه‌ای روبروست که مستلزم همکاری مشترک آنهاست.

ناصر الجوده: انديشه‌های افراطی بزرگترين چالش کشورهای عربی استبه گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، این شبکه در خبری فوری از شروع نشست وزاری خارجه اتحادیه عرب در قاهره پایتخت مصر خبر داد.

وزرای خارجه اتحادیه عرب قرار است، درمورد تحولات یمن به بحث و گفتگو بپردازند.

شبکه تلویزیونی الحدث،" ناصر جوده" وزیر امور خارجه اردن که کشورش ریاست دوره‌ای نشست وزرای امور خارجه اتحادیه عرب را برعهده دارد در نشست این اتحادیه در قاهره گفت: کشورهای عربی هم اکنون با چالش‌های بزرگ و بی‌سابقه‌ای روبروست که مستلزم همکاری مشترک آنهاست. 

جوده افزود: "گسترش تروریسم و اندیشه‌های افراطی اصلی ترین این چالش هاست. گروه‌های تروریستی به نام اسلام هولناک‌ترین جنایت‌ها را مرتکب می‌شوند."

وی افزود: "جنگ با تروریسم در درجه اول جنگ ما عرب‌ها و مسلمانان است."

ناصر جوده افزود: باید خط مشی مشترک نظامی بین کشورهای عربی برای مبارزه با تروریسم تدوین شود. توافقنامه دفاع مشترک بین کشورهای عربی باید توسعه پیدا کند. 

جوده افزود: اردن همچنان در صف اول جبهه مبارزه با تروریسم سیاه باقی خواهد ماند. 

کشورهای عربی باید با هر تلاشی برای دخالت‌های خارجی در امور این کشور‌ها مقابله کنند. تروریسم در سایه خلاء قدرتی که بعضی از کشور‌ها با آن روبرو هستند گسترش پیدا می‌کند. به همین علت ما باید برای بازگرداندن ثبات به این کشور‌ها تلاش کنیم. 

وی خاطرنشان کرد: اردن همواره تاکید دارد تنها راه حل بحران سوریه راهکار سیاسی است که باید باعث محقق شدن خواست مردم این کشور و انتقال سیاسی در آن شود. ما باید به پیشبرد دستیابی به راه حل سیاسی در سوریه کمک کنیم. راه حل سیاسی در سوریه باید مبتنی بر مصوبات کنفرانس ژنو یک باشد. 

وزیر امور خارجه اردن بر لزوم حمایت از تلاش‌های دولت عراق برای مقابله با گروه‌های تروریستی و بیرون راندن داعش از این کشور تاکید کرد. 

ناصر جوده گفت: ما باید به سرعت برای بازگرداندن ثبات به لیبی تلاش کنیم، زیرا این کشور شاهد تسلط فزاینده گروه‌های تروریستی بر مناطقی از لیبی است که تهدیدی برای کشورهای همسایه هم محسوب می‌شود. ما باید از پارلمان منتخب لیبی و دولت قانونی عبدالله الثنی حمایت کنیم. ما برای پیشبرد گفتگوهای ملی در لیبی تلاش می‌کنیم. ما بر همبستگی خود با دولت مصر در مقابله با گروه‌های تروریستی تاکید و از اقدامات آن برای مقابله با تروریست‌ها حمایت می‌کنیم. 

جوده گفت: باید برای حفظ تمامیت ارضی و وحدت یمن و مخالفت با دخالت‌های خارجی در این کشور با استفاده از بعضی مسایل مذهبی تلاش کنیم. قطعنامه شورای امنیت درباره یمن باید اجرا شود. ما نگران تحولات یمن هستیم. خطر تروریسم و افراط گرایی فرا‌تر از مرزهای سیاسی کشورهاست. ما باید شریعت واقعی اسلام را به اطلاع مردم برسانیم تا مانع تلاش‌ها برای مخدوش کردن وجهه اسلام شویم. 

وی خاطر نشان کرد: ما بر لزوم حل مسئله فلسطین از طریق تشکیل کشور مستقل فلسطین در مرزهای اشغالی سال ۱۹۶۷ به پایتختی بیت المقدس تاکید داریم و حل نشدن آن را ریشه همه تنش‌ها در منطقه می‌دانیم که باعث قدرت گرفتن گروه‌های افراطی و تروریستی می‌شود. راه حل مسئله فلسطین باید شامل حل شدن مسایل آوارگان، منابع آبی و بیت المقدس باشد. ما خواهان حمایت از تلاشهای بین المللی برای از سرگیری مذاکرات صلح براساس راه حل تشکیل دو کشور هستیم. تروریست‌ها از حل نشدن مسئله فلسطین برای به خدمت گرفتن جنگجو استفاده می‌کنند. اردن به حفظ مقدسات دینی در بیت المقدس پایبند است و با هر اقدام اشغالگران علیه مقدسات اسلامی و دینی در بیت المقدس به ویژه مسجد الاقصی مقابله خواهد کرد. اقدامات اردن باعث شد اسرائیل محدودیت‌ها بر ورود نمازگزاران فلسطینی به مسجدالاقصی را لغو کند و شمار شرکت کنندگان فلسطینی در نماز جمعه در مسجد الاقصی به حدود شصت هزار نفر می‌رسد. ما به حمایت از تشکیلات خودگردان فلسطین و شخص محمود عباس ادامه خواهیم داد. ما از عربی بودن بیت المقدس و پایداری ساکنان این شهر حمایت می‌کنیم. 

وی ادامه داد: اردن از روابط گسترده دیپلماتیک خود در عرصه جهانی به نفع مسایل عربی استفاده می‌کند. ما باید با توجه به چالش‌های پیش روی کشورهای عربی برای اصلاح و فعال کردن اتحادیه عرب تلاش کنیم. 

نبیل العربی هم در نشست وزرای امور خارجه کشورهای عضو این اتحادیه در قاهره گفت: جهان عرب با چالش‌های بزرگی روبروست که مهم‌ترین آن‌ها توسعه سازوکار همکاری‌های مشترک بین کشورهای عربی است. 

العربی افزود: اتحادیه عرب باید تصمیمات مبتکرانه‌ای را برای چالش‌های پیش رو اتخاذ کند. این اتحادیه باید بتواند تعامل جدی و سریعی با چالش‌ها داشته باشد. امنیت ملی عربی با تهدیدات جدی روبروست که خطرناک‌ترین آن‌ها توسعه سرطان گونه تروریسم و افراط گرایی است. 

وی خاطر نشان کرد: گروه‌های تروریستی به جنایت‌های خود در عراق، لیبی و سوریه ادامه می‌دهند. من بر حمایت اتحادیه عرب از کشورهایی که با تروریسم مبارزه می‌کنند تاکید می‌کنم.

"جبران باسیل" وزیر خارجه لبنان نیز در نشست وزرای خارجه اتحادیه عرب در قاهره گفت: گروه های تروریستی فرهنگ، خاک و هویت ما را اشغال کرده اند.

وی همچنین گفت: حملات هوایی به پایگاه های داعش کافی نیست.

وزیر امور خارجه لبنان در نشست وزرای خارجه اتحادیه عرب همچنین گفت: ما نیازمند بیداری عربی، و افزایش کار عربی مشترک هستیم.

جبران باسیل وزیر خارجه لبنان گفت: اسرائیل دولتی متجاوز است که اعتقادی به  طرح صلح  ندارد  و طرحی برای پروژه هسته ای دارد که خطری برای منطقه به حساب می آید.

باسیل همچنین از قاهره گفت: صفوف ما باید در مقابل تروریسم تکفیری باشد.


 گفتنی است «خالد العطیه» وزیر خارجه قطر در نشست وزیران امور خارجه اتحادیه عرب که امروز در قاهره برگزار شد حضور نیافت. 

ریاست هیئت قطری را در این نشست "محمد الرمیحی" معاون وزیر امور خارجه در امور عربی بر عهده داشت.

انتهای پیام/
برچسب ها: نشست ، اتحادیه عرب ، قاهره
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار