مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین، میزان تولید بار رسوب در اراضی این استان را سالانه 22 الی 25 میلیون تن عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قزوین؛ اسدالهی با اشاره به اینکه همه ساله خسارت جبران ناپذیری از این ناحیه به منابع پایه استان وارد می شود، افزود: همچنین میزان فرسایش خاک در این استان سالانه از 12.7 الی 14 تن در هکتار متغیر است که نسبت به دهه های گذشته این رقم افزایش یافته است.

وی اظهارکرد: میزان هدر رفت و فرسایش سالانه منابع خاک کشور 15 تن در هکتار و سه تا پنج برابر متوسط کشورهای آسیایی است.

اسدالهی در ادامه علت اصلی این فرسایش را کشت اضافه، آتش سوزی و کندن بوته ها و گیاهان مرتعی، احداث سازه های عمرانی بدون توجه به خاک در محل های نامناسب، چرای بی رویه دام ها و فشار به مراتع اعلام کرد.

وی تصریح کرد: یکی از مهمترین خسارت هایی که به منابع طبیعی وارد می شود از ناحیه فرسایش خاک است و آبخیزداری یکی از بهترین گزینه ها برای جلوگیری از این روند فرسایشی است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین تاکید کرد: حدود 72 درصد سطح استان، عرصه های قابل فعالیت جهت اجرای عملیات آبخیزداری است که اگرعملیات آبخیزداری با ضوابط صحیح انجام شود، سالانه سه تا چهار تن در هکتار کاهش رسوب و فرسایش خواهیم داشت

وی بیان کرد: از مجموع هشت هزار لغزش شناسایی شده در کشور حدود دو هزار و 300 مورد آن در استان قزوین بوده که حاکی از لغزش خیز بودن مناطق مختلف استان می باشد.


انتهای پیام/ش

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.