در آستانه انتخابات در سرزمین‌های اشغالی صورت گرفت؛

تظاهرات یهودیان مخالف نتانیاهو و تزلزل جایگاه آقای نخست وزیر

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: سخنرانی خدعه‌آمیز نتانیاهو در کنگره شرایط دشواری را در اسرائیل برای وی فراهم کرده است و ممکن است در آینده شاهد سقوط چشمگیر وی در عرصه سیاست باشیم و حتی ممکن است نتانیاهو جایگاهش را در حزب لیکود از دست بدهد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ هزاران نفر از شهروندان سرزمین‌های اشغالی روز گذشته در یک تظاهرات عظیم در تل‌آویو شرکت کرده و این خواسته را مطرح کردند که نخست وزیر رژیم صهیونیستی باید تغییر کند.

این بزرگترین تظاهرات در داخل اسرائیل علیه سیاست‌های بنیامین نتانیاهو است که در دوره خود چالش‌های زیادی را برای این رژیم غاصب به وجود آورده است.
 
////////

بنیامین نتانیاهو در دوران نخست وزیری خود اقداماتی را انجام داد که چهره رژیم صهیونیستی را بیش از پیش منفور کرد و باعث شد افکار عمومی جهان نگاهی متفاوت نسبت به این کشور داشته باشد.
 
نخست وزیر رژیم صهیونیستی هفته قبل برخلاف میل کاخ سفید و به دعوت رئیس کنگره آمریکا به واشنگتن سفر کرد تا در مورد نگرانی‌هایش از برنامه هسته‌ای ایران و احتمال توافق غرب و ایران صحبت کند، سفر نتانیاهو به آمریکا عواقبی در پی داشت و قطعا در آینده‌ای نه چندان دور گریبان وی را خواهد گرفت.
 
 ////////
 
هفدهم مارس (۲۶ اسفند) ده روز دیگر انتخابات پارلمانی در اسرائیل برگزار می‌شود و نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که برخلاف انتخابات سال ۲۰۱۳ میلادی، بنیامین نتانیاهو این بار نامزد پیشتاز نیست و دیگر شانسی برای پیروزی در انتخابات ندارد.

مئیر داگان رئیس پیشین موساد سازمان جاسوسی اسرائیل مشهورترین چهره در این تظاهرات بود که خود در دوره نتانیاهو برای مدتی ریاست موساد را بر عهده داشت. آقای داگان در فاصله سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۱ ریاست سازمان جاسوسی اسرائیل را به عهده داشته و دوره فعالیتش در این سازمان با نخست وزیری آریل شارون، ایهود اولمرت و بنیامین نتانیاهو همزمان بوده است.

داگان گفت: "شش سال است جناب نتانیاهو نخست وزیر است و در این شش سال دولت اسرائیل بیش از همیشه دچار بحران بوده است. او برای تغییر در منطقه و ساختن آینده‌ای بهتر هیچ تلاشی نکرده است. در دوره نخست وزیری او ما با بزرگترین متحد و حامی خود به طرز بی‌سابقه‌ای درگیر شده‌ایم. ما رهبری داریم که در یک میدان آن هم برای بقای سیاسی خودش می‌جنگد."
 


نتایج یک نظرسنجی که هاآرتص روزنامه چاپ اسرائیل از هفته پیش منتشر کرده نشان می‌دهد که حزب لیکود مطمئن نیست بتواند ۲۲ یا ۲۳ کرسی در پارلمان به دست بیاورد و احتمالا سهم این حزب از پارلمان ۱۸ کرسی خواهد بود.

در این راستا "مصیب نعیمی" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، گفت: نتانیاهو اشتباهات فاحشی در دوران حاکمیت خود در رژیم صهیونیستی مرتکب شده است و تبعا باید در انتظار پیامدهای آن باشد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه تصریح کرد: وی در انتخابات قبلی اسرائیل تلاش کرد با استفاده از ترفندهای مختلفی رقبای خود را شکست دهد و با دروغ و تظاهر توانست حاکمیت را در رژیم صهیونیستی از آن خود کند.

وی با بیان اینکه در رسانه‌های صهیونیستی نتانیاهو به عنوان فردی دروغگو شناخته شده است،اظهار داشت: با شکست اولمرت نخست وزیر پیشین اسرائیل در جنگ 33 روزه لبنان شرایط پیروزی نتانیاهو در انتخابات فراهم شد، اما وی مسیری را در پیش گرفت که به مراتب بدتر از مسیر اولمرت بود.

نعیمی افزود: نتانیاهو در جنگ 51 روزه اخیر غزه همانند اولمرت در جنگ 33 روزه لبنان شکست خورد و این جنگ باعث شد وضعیت نتانیاهو مانند اولمرت اسفناک شود.

این کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: حرکات اخیر نتانیاهو مثل شرکت در راهپیمایی پاریس، سخنرانی در کنگره آمریکا و غیره بیشتر حرکتی رو به جلو است و از این طریق می‌خواهد گذشته تاریک خود را مخفی سازد اما این حرکات نه تنها به وی کمکی نکرد بلکه به زیانش نیز تمام شد.

وی تصریح کرد: نتانیاهو با حضور و سخنرانی در کنگره آمریکا می‌خواست شرایطی را فراهم کند تا نظر مردم اسرائیل را به خود جلب نماید و در انتخابات آتی شانسی را برای پیروزی داشته باشد.

نعیمی افزود: رقبای نتانیاهو از حرکات اخیر او نهایت بهره‌برداری را کردند و این حرکات را به عنوان نقاط ضعف وی قلمداد نمودند و در این شرایط بود که یک نوع واکنش مردمی علیه وی شکل گرفته است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: شانس نتانیاهو برای پیروزی در انتخابات آتی اسرائیل بعد از سخنرانی در کنگره آمریکا بسیار کمتر شده است.

وی خاطرنشان کرد: سخنرانی خدعه آمیز نتانیاهو در کنگره شرایط دشواری را در اسرائیل برای وی فراهم کرده است و ممکن است در آینده شاهد سقوط چشمگیر وی در عرصه سیاست باشیم و حتی ممکن است نتانیاهو جایگاهش را در حزب لیکود از دست بدهد. 


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار