عربستان سعودی در سال ۲۰۱۴، به نخستین وارد کننده سلاح و تجهیزات نظامی در جهان بدل شد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه، گروهی از کار‌شناسان بین المللی روز شنبه اعلام کردند عربستان سعودی در سال ۲۰۱۴ با پیشی گرفتن از هند، به نخستین وارد کننده سلاح و تجهیزات نظامی در جهان بدل شد. 

گروه کار‌شناسان آی اچ اس جینز که مقر آن‌ها در لندن است در گزارشی اعلام کردند "در سال ۲۰۱۴، فروش سالانه تسلیحات در جهان برای ششمین سال متوالی روند رو به رشد داشت و با افزایشی سیزده ممیز چهار دهم درصدی، به شصت و چهار میلیارد و چهارصد میلیون دلار رسید در حالیکه این رقم در سال پیش از آن یعنی در سال ۲۰۱۳، حدود ۵۶ میلیارد دلار بود. "

"بن مورز" از موسسه اچ اس جینز در این باره گفت: "تقاضای بی‌سابقه کشورهای نوظهور اقتصادی برای خرید هواپیماهای جنگی و نیز افزایش تنش‌های منطقه‌ای در خاورمیانه و منطقه آسیا اقیانوس آرام سبب افزایش بی‌سابقه رقم فروش جهانی تسلیحات و تجهیزات نظامی شده است." 

این گزارش که شصت و پنج کشور را شامل می‌شود اعلام می‌کند عربستان سعودی از این پس بزرگ‌ترین خریدار جهانی سلاح است و واردات تجهیزات نظامی این کشور به رقم شش میلیارد و چهارصد میلیون دلار می‌رسد. 

 موسسه آی اچ اس جینز در گزارش خود همچنین اعلام کرد در میان کشورهای صادرکننده تسلیحات و تجهیزات نظامی، آمریکا همچنان پیشتاز است و روسیه در مقام بعدی قرار دارد. آمار‌ها نشان می‌دهد فروش تسلیحات و تجهیزات نظامی روسیه با افزایش نه درصدی نسبت به سال ۲۰۱۳، به رقم ده میلیارد دلار رسید. 

این گزارش همچنین می‌افزاید کاهش بهای جهانی نفت بر قدرت خرید برخی از مشتریان مهم تسلیحات روسیه از جمله ایران و ونزوئلا تاثیر داشته است. 

بعد از آمریکا و روسیه، کشور فرانسه در رده سوم جهانی فروش تجهیزات نظامی قرار دارد. انگلیس، آلمان، ایتالیا، اسراییل و چین هم به ترتیب در پله‌های بعدی این رده بندی قرار می‌گیرند. 

در این گزارش گفته شده چین که قبلا پنجمین وارد کننده سلاح در جهان بود، اینک در جایگاه سوم قرار دارد. 

آی اچ اس جینز در گزارش خود سه شرکت مهم صادرکننده تجهیزات نظامی در جهان را شرکت‌های بویینگ، لاکهید مارتین و ریتون بر شمرد.

انتهای پیام/
برچسب ها: عربستان ، خریدار ، اسلحه ، نظامی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار