بجنورد؛

بافت 3 میلیون متر مربع فرش دستباف در کشور/ رشد 14 درصدی ارزش فرش دستبافت کشور

رییس مرکز ملی فرش ایران گفت: 700 هزار بافنده در کشور وجود دارد و سالانه 3میلیون متر مربع فرش دستباف در کشور تولید می‌شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بجنورد، حمید کارگر درحاشیه نخستین سمینار فرش دستباف در جمع خبرنگاران با اشاره به بافت 3 میلیون متر مربع فرش ، افزود: دو سوم از این مقدار صادر می‌شود.

وی همچنین از فرش دستباف به عنوان شاه بیت غزل اقتصاد مقاومتی یاد کردو گفت : تنوع تولیدات ، وجود شبکه توزیع و فروش در بسیاری از کشورها ، نگاه مثبت در بازارهای جهانی به فرش دستباف ایران از جمله مزایا و ویژگی فرش دستباف ایران است.

وی فرش را به عنوان یکی از بهترین ابزارهای دیپلماسی هنرعنوان کرد و افزود : متاسفانه در پایان سال 92 تنها 314 میلیون دلار فرش دستباف از کشور ما صادر شده است و این کمترین عدد صادراتی در ده های اخیر است .

کارگر همچنین اظهار داشت: صادرات فرش کشور در ده ماهه امسال 32 درصد رشد وزنی و 14 درصد رشد ارزشی داشت.

وی علل عمده ی کاهش صادرات در دهه اخیر را کاهش تقاضای جهانی فرش دستباف ، افزایش کالاهای جانشین و مکمل ،تحریم مستقیم واردات فرش ایران به آمریکا و افزایش هزینه های صادرات پیامد تحریم عمومی ایران ، اشباع شدن برخی از بازارهای سنتی "آلمان" ،نا آگاهی از سلایق بازار با عدم تطبیق با نیاز مصرف کنندگان ،وقوع بحران های مالی در اروپا،وقوع بحران های سیاسی در خاورمیانه و کاهش تعداد نیروی کار عنوان کرد.

انتهای پیام/ق

برچسب ها: فرش ، تولید ، صادرات ، افزایش ، ارزش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.