باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد

یک انتخاب و هزار گمانه‌زنی/ آیا هاشمی رفسنجانی کاندیدا ریاست خبرگان می‌شود؟

افرادی که آمدن یا نیامدنشان، رابطه مستقیمی با کاندیداتوری یا عدم کاندیداتوری آیت‌الله هاشمی رفسنجانی دارد، چه کسانی هستند؟ چه ویژگی‌ها و شاخصه‌هایی دارند؟ منتسب به کدام جناح و جریان سیاسی هستند؟ آیا افرادی هم که آیت‌الله موحدی کرمانی از احتمال کاندیدا شدنشان سخن گفت در زمره همان افراد مدنظر هاشمی رفسنجانی قرار می‌گیرند؟

سلمانی/کار نشود/ یک انتخاب و هزار گمانه‌زنی/ آیا هاشمی رفسنجانی کاندیدا ریاست خبرگان می‌شود؟
به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، هفدهمین اجلاسیه مجلس خبرگان رهبری در شرایطی  روز سه‌شنبه هفته جاری آغاز به کار می‌کند که انتخابات هیئت‌رییسه این مجلس، در اولویت برنامه‌های اعضای خبرگان قرار دارد.

محافل سیاسی و رسانه‌ای در چند روز اخیر، بسته به نوع گرایشات و تعلقات سیاسی‌شان، گمانه‌زنی‌هایی را در خصوص رییس آینده مجلس خبرگان انجام داده‌اند.

 برخی نشریات منتسب به طیف اصلاح‌طلب با برجسته کردن نامه اخیر چند تن از اعضای خبرگان خطاب به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و همچنین اظهارات نزدیکان ایشان، چنین نتیجه گرفته‌اند که رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، برای جلوس مجدد بر کرسی ریاست خبرگان، آماده است؛ آن‌ها همچنین در ستون‌های خبری‌شان، این خط را هم پی گرفته‌اند که کاندیدا شدن آیت‌الله هاشمی رفسنجانی برای ریاست خبرگان مترادف است با اعلام انصراف کاندیدای بالقوه‌ای همچون آیت الله هاشمی شاهرودی.

از سویی دیگر، محافل سیاسی و رسانه‌ای اصولگرا، به برجسته سازی خبرها، گزارش‌ها و اظهارنظرهایی مبادرت می‌ورزند که درون مایه آن‌ها را این گزاره تشکیل می‌دهد؛ "جانشین مرحوم آیت‌الله مهدوی کنی در مصدر ریاست خبرگان باید مسلک و مرام سیاسی‌اش با وی سنخیت داشته باشد".

 شأن و منزلت نمایندگان مجلس خبرگان که عموما فقهایی جامع شرایط هستند، اجّل از رقابت‌های مرسوم سیاسی برای کسب مناصب حکومتی است؛ نگاهی گذرا به تاریخچه انتخابات هیئت رییسه خبرگان، گزاره مزبور را تایید می‌کند و نشان می‌دهد  که فقهای عضو این مجلس، همواره احترام و کسوت را مقدم بر جناح بندی‌های سیاسی دانسته‌اند.

 اما گویا انتخابات پیش‌رو برای تعیین رییس خبرگان، تابع قانون نانوشته فوق‌الذکر نیست و به نظر می‌رسد که انتخابات روز سه‌شنبه، نامزدهای متعدد و متنوعی داشته باشد.

آیت‌الله محمد یزدی،آیت‌الله مصباح یزدی، آیت‌الله هاشمی شاهرودی و آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، شخصیت‌هایی هستند که  به اعتقاد آیت‌الله موحدی کرمانی احتمال کاندیداتوری‌شان در انتخابات روز سه‌شنبه وجود دارد؛ دبیرکل جامعه روحانیت مبارز که روز پنج شنبه میهمان ویژه کنگره جبهه پیروان خط امام و رهبری بود، در حاشیه این مراسم به نکته جالب دیگری هم اشاره کرد:"ممکن است آیت الله جنتی هم از نظر قبلی خود مبنی بر عدم کاندیداتوری منصرف و نامزد تصدی ریاست خبرگان شود".

اما اواخر هفته گذشته، پیش از آنکه آیت‌الله موحدی کرمانی، از احتمال کاندیداتوری شخصیت‌های مختلف برای تصدی ریاست خبرگان سخن بگوید، یکی از سایت‌ها که منتسب به دبیر مجمع تشخیص مصلحت است، از نامه‌ای پرده گشود که تعداد قابل توجهی از نمایندگان مجلس خبرگان خطاب به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نوشته‌اند و در آن نامه از وی خواسته‌اند بدون توجه  به  حواشی و موج تخریب‌هایی که صورت می‌گیرد به عنوان رئیس مجلس خبرگان خودش را نامزد کند. 

اگرچه در خبر سایت مزبور، اشاره‌ای به اسامی نمایندگان امضاء کننده نامه دعوت از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نشده بود و تنها به واژه گنگ و مبهم "تعداد قابل توجهی" اکتفا شده بود، اما به فرض صحت هم، این نامه نمی‌تواند حجتی برای ورود آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به انتخابات هیئت رییسه خبرگان باشد؛ چه آنکه "حجت الاسلام علی عسگری" از نزدیکان رییس مجمع تشخیص مصلحت پس از افشای نامه مزبور، طی مصاحبه ای از عدم قطعیت کاندیداتوری آیت الله هاشمی رفسنجانی سخن گفت و بار دیگر ورود وی به انتخابات هیئت رییسه خبرگان را منوط و مشروط به آمدن یا نیامدن برخی افراد دانست.

اما افرادی که آمدن یا نیامدنشان، رابطه مستقیمی با کاندیداتوری یا عدم کاندیداتوری آیت الله هاشمی رفسنجانی دارد، چه کسانی هستند؟ چه ویژگی‌ها و شاخصه‌هایی دارند؟ منتسب به کدام جناح و جریان سیاسی هستند؟ آیا افرادی هم که آیت‌الله موحدی کرمانی از احتمال کاندیدا شدنشان سخن گفت در زمره همان افراد مدنظر هاشمی رفسنجانی قرار می‌گیرند؟ این‌ها سوالاتی است که در صورت پاسخ به آن‌ها می‌توان گمانه زنی نسبتاً دقیقی را پیرامون انتخابات روز سه شنبه انجام داد.

 گفتنی است اوایل ابان سال جاری، یک منبع نزدیک به رییس مجمع تشخیص مصلحت، در واکنش به اظهارات آیت‌الله  احمد خاتمی عضو هیئت رییسه مجلس خبرگان که گفته بود آقای هاشمی رفسنجانی تمایلی برای نامزدی ریاست خبرگان ندارند، اظهار داشت: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی درباره کاندیدا شدن برای ریاست مجلس خبرگان رهبری نه تنها چنین مطلبی نگفته‌اند، بلکه در پاسخ به سؤالی در همین زمینه گفته‌اند درصورتی که بعضی افراد که آنها را برای ریاست خبرگان صالح نمی‌دانم قصد کاندیدا شدن داشته باشند، آمادگی خود را برای کاندیداتوری ریاست این مجلس اعلام خواهم کرد.  

به هر ترتیب باید تا روز سه‌شنبه که موعد انتخابات هیئت رییسه خبرگان است صبر پیشه کرد و در این مدت کوتاه وقایع و اظهارنظرها را به دقت به تجزیه و تحلیل نشست؛ با توجه به اقوال اخیر اعضای تاثیرگذار خبرگان، هر اتفاقی محتمل است؛ شاید به سبک تمام رقابت‌های سیاسی، برخی کنشگران به تکنیک غافلگیری متمسک شوند و تصمیمی دقیقه نودی اتخاذ کنند؛ شاید آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و آیت‌الله هاشمی شاهرودی بر خلاف گمانه زنی‌ها، رفاقت چندین ساله را برای چند دقیقه کنار بگذارند و برای تصدی کرسی ریاست خبرگان وارد گود رقابت شوند؛ و شاید هم آیت‌الله مصباح یزدی گوشه‌نشینی در مجلس خبرگان را ترک کند و با کاندیدا شدنش خون تازه‌ای را به پایداری‌ها تحت زعامتش تزریق کند؛ به هر حال هر اتفاقی محتمل است؛ باید صبر پیشه کرد!     

انتهای پیام/
برچسب ها: انتخابات ، خبرگان ، رییس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار