مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اشاره به اینکه تاکنون مصوبه افزایش ۵ درصدی قیمت بنزین توسط دولت ابلاغ نشده است گفت: به بهره برداری از پالایشگاه آبادان بنزین یورو 4 از اواسط سال آینده در شهرهای شیراز و اهواز توزیع می‌شود.

  به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، سیدناصر سجادی مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ایران در نشست خبری که پیش از ظهر امروز در شرکت ملی پخش برگزار شد اظهار داشت: شرکت ملی پخش بخش اعظمی از سوخت مورد نیاز مردم را تأمین و توزیع می‌کند که این شرکت با تمام اقشار مردم کشور به نوعی در ارتباط است.

وی با اشاره به عملکرد 11 ماهه توزیع انواع فرآوره‌های نفتی گفت: خوشبختانه در موضوع بنزین نسبت به سال گذشته رشد کمتری را شاهد بودیم به طوری که 69.3 میلیون لیتر بنزین در طی این مدت عرضه شده که نسبت به سال گذشته 68 میلیون لیتر بوده است که رشد 1.8 درصدی را نشان می‌دهد که این عدد نسبت به سال گذشته 7.7 درصد بوده که کاهش مصرف را نشان می‌دهد.

وی تصریح کرد: در سال‌های گذشته بعد از سهمیه‌بندی مصرف بنزین رشد کمتری داشتیم به گونه‌ای که در نفت سفید روزانه 10 میلیون لیتر مصرف به ثبت رسیده است که نسبت به سال گذشته 11.6 درصد رشد منفی را نشان می‌دهد به طوری که سال گذشته در این بازه زمانی رشد 3 درصدی را در کارنامه خود به ثبت رسانیده است همچنین نفت و گاز حدود 100.7 میلیون لیتر ر روز توزیع شده که نسبت سه سال گذشته 104.6 لیتر بوده که است کاهش 3.8 درصدی مصرف را نشان می‌دهد.

سجادی تأکید کرد: تحویل نفت کوره در نیروگاه‌ها، صنایع و کارخانجات حدود 28.8 میلیون لیتر بوده که کاهش 28 درصدی مصرف را نشان می‌دهد این کاهش به خاطر ابلاغیه‌ای که از سوی وزیر نفت جهت افزایش تولید 100 میلیون مترمکعب گاز بوده یعنی 28 درصد آنچه که در سال 92 تولید داشتیم امسال تولید می‌شود که با افزایش تولید گاز مصرف نفت کوره در نیروگاه و صنایع و کارخانجات کاهش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: تولید گاز در سال 90 و 91 در یک رنج بوده به طوری که در سال 93 حدود 100 میلیون لیتر افزایش یافته است که روزانه رشد 25 درصدی را نشان می‌دهد که این عامل باعث شده که فرآورده‌های نفتی کمتر در نیروگاه‌ها مصرف شدند.

وی ادامه داد: در نیروگاه‌ها امسال در این مدت 460 میلیارد متر مکعب گاز مصرف شده است که نسبت به سال گذشته حدود 33.6 میلیارد مترمکعب بوده که رشد 36 درصدی را نشان می‌دهد.

وی گفت: امسال در این بازه زمانی 8.2 میلیارد نفت و گاز در نیروگاه‌ها به مصرف رسیده که پارسال 11.6 میلیارد لیتر بوده است.

سجادی گفت: از اسفند ماه با افزایش تولید گاز با صادرکننده نفت، گاز و نفت کوره خواهیم بود به طوری که بخشی از فرآورده‌ها از طریق کشورهای همسایه به عراق و افغانستان و پاکستان صادر می‌شود همچنین با راه‌اندازی پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس در اواخر سال آینده و اوایل سال 95 صادرکننده بنزین خواهیم بود.

وی در خصوص وضعیت متوسط فروش بنزین در اوایل بهمن ماه گفت: قبلا که بنزین به سه نرخ 400 تومانی، 700 و 1000 تومانی عرضه ‌می‌شد که بنا بر ابلاغ مصوبه برای کاهش تنوع فروش تصمیم گرفته شد که بنزین 400 تومانی از رده خارج شود و به ازای هر لیتر 400 تومان دو لیتر 400 تومانی در کارت‌های سوخت اعمال شد.

وی ادامه داد: بهمن ماه به نوعی آغاز مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها بوده حدود 36 درصد بنزین هزار تومانی، 55 درصد بنزین 700 تومانی و 99 درصد بنزین 400 تومانی به فروش رسید که متوسط فروش این 786 تومان بوده است که نفت و گاز به صورت دو نرخ در جایگاه‌ها عرضه می‌شد تا جایی که حدود 9 درصد نفت و گاز به فروش رسیده است.

سجادی تصریح کرد: مصرف بنزین در 20 سال گذشته روند مثبتی را داشته و این سهمیه‌بندی و با سامانه هوشمند سوخت مصرف سوخت در کشور به گونه‌ای مدیریت و بهینه‌سازی شد در سال 72 روزانه 29.4 لیتر عرضه شده و در همان شرایط عادی 10 سال بعد یعنی سال 8 مصرف بنزین کشور به 56.3 میلیون لیتر رسید که تقریبا در عرض 10 سال مصرف بنزین دو برابر شد.

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ایران افزود: در کنار سهمیه‌بندی و هوشمندسازی سامانه توسعه جایگاه‌های سی ان جی از سال 70 شروع شد به طوری که از سال 83 این جایگاه‌ها در مدار بهره‌برداری قرار گرفتند و از سال 92 روزانه 68.4 میلیون لیتر بنزین عرضه می‌شد اگر همان روند رشد ادامه پیدا می‌کرد مصرف بنزین کشور در سال 92 با رشد 10 درصدی روزی 143 میلیون لیتر می‌رسد که با اجرای این دو موضوع مصرف بنزین در کشور مدیریت شد به گونه‌ای که روزانه 19 میلیون متر مکعب گاز ( سی ان جی) و روزانه 87 میلیون لیتر بنزین در جایگاه‌ها توزیع می شد.

وی ادامه داد: در سال جاری تا ماه یازدهم روزانه 4.5 میلیون لیتر وارد کشور شده است و آنچه تولید می‌شد در کشور مصرف می شد .

وی ادامه داد: در حال حاضر چیزی حدود 2 هزار و 260 جایگاه سی ان جی در کشور وجود دارد که تقریبا 50 درصد ظرفیت آن مورد استفاده قرار می‌گیرد همچنین حدود 3 میلیون و 300 هزار خودروی دوگانه سوز در کشور وجود دارد که 2 میلیون و 350 هزار خودرو در کارخانجات و 920 هزار در کارگاه‌ها به سی ان جی تبدیل شدند که این امر در راستای اقتصاد مقاومتی بود.

ایران سال آینده صادرکننده بنزین می شود

وی ادامه داد: با افزایش تولید گاز در سال‌های آینده ایران به عنوان صادرکنده انواع فرآوردهای نفتی در کشور خواهد بود.

وی در خصوص فروش سوخت در مرزها گفت: با توجه به بخش‌های مختلف فروش سوخت در مرزها مورد تأکید قرار گرفته قیمت سوخت قبلا به شکل یارانه‌ای بود و دولت هزینه‌هایی بابت آن دریافت نمی‌کرد اما با پیگیری‌های مسئولان توسعه فروش سوخت در مرزها در دستور کار قرار گرفت قیمت برای فروش و 95 درصد قیمت اولین جایگاه اطراف مرز بود که از اواسط سال جاری تا برج 11، 33 درصد فروش سوخت در مرزها افزایش یافته به طوری که به رقم 130 میلیون لیتر رسیده است و پیش‌بینی می‌شد تا پایان سال به 180میلیون لیتر افزایش یابد.

وی در خصوص بنزین یورو 4 گفت: بنزین یورو 4 در راستای آنچه که قانون اعمال می‌کرد در اکثر کلانشهرها از جمله تبریز، تهران، اراک، کرج، مشهد و اصفهان توزیع می‌شود و با تولید فرآورده در پالایشگاه آبادان عرضه بنزین یورو 4 در شیراز و اهواز آغاز خواهد شد.

وی همچینن گفت: نفت و گاز یورو 4 در شهرهای اراک، کرج‌، تهران و مشهد اصفهان ، قم ، اهواز و شیراز توزیع می‌شود که حدود 19 میلیون لیتر بنزین یورو 4 و 10 میلیون لیتر نفت و گاز یورو عرضه می‌شود.

وی از سالهای گذشته تا کنون با ساخت انبارها و مخازن در مناطق مختلف کشور،ظرفیت ذخیره سازی فرآورده های نفتی(بنزین، نفت سفید، نفت کوره و نفت گاز) بیش از ١,٣ میلیارد لیتر افزایش یافته است.

سجادی افزایش ذخیره سازی سوخت را با احداث انبار و مخازن جدید دیگر از اولویتهای مهم شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی خواند و گفت: امسال با هدف اطمینان بخشی به ذخیره سوختی کشور، با ساخت مخازن و انبارهای جدید در ماهشهر، شیراز و ملایر، ٥٥٠ میلیون لیتر به ذخیره سازی فرآورده های نفتی، اضافه شده است.

وی ذخیره سوختی در انبار نفت بزرگ ماهشهر را ٣٠٠ میلیون لیتر، در انبار نفت شیراز ١٧٠ میلیون لیتر و در انبار نفت ملایر نیز ٧٠ میلیون لیتر اعلام کرد.

٢٣٠ میلیون لیتر ذخیره سازی با ساخت دو انبار جدید

سجادی، همچنین از ایجاد انبارها و مخازن دیگری برای افزایش ظرفیت انواع فرآورده نفتی در سال آینده خبر داد و گفت: ساخت یک انبار با ظرفیت ١٣٠ میلیون لیتر در ارومیه و یک انبار با ظرفیت ١٠٠ میلیون لیتر در بیرجند از برنامه های سال آینده این شرکت است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران درباره بدهی شرکتهای هواپیمایی، نیز گفت:بدهی این شرکتها به شرکت ملی پخش مدتی است که در سقف ٧٥٠ میلیارد تومان ثابت مانده و افزایش نیافته است.

وی پرداخت وجه سوخت از سوی شرکتهای هواپیمایی در چند ماه گذشته را از دلیل ثابت ماندن سقف بدهی ایرلاینها اعلام کرد.
سجادی با بیان این که تعدادی از ایرلاینها برای پرداخت بدهی پیشقدم شده اند، گفت:با توافق صورت گرفته، بخش زا بدهی آنها به صورت چک وصول شده است.

مدیر عامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران، با تاکید بر این که نمی شود سوخت رسانی به هواپیمایی کشور را قطع کرد، تصریح کرد: هدف ما این است که بدون تنش این مبادله( سوخت رسانی) انچام شود.

وی همکاری مطلوب سازمان تعزیرات و شورای امنیت  را برای حصول بدهی ایرلاینها مهم برشمرد. 

سجادی درباره جزئیات افزایش ۵ درصدی قیمت بنزین مطابق با مصوبه مجلس از ابتدای فروردین ماه سال آینده گفت: دولت تاکنون هیچ‌گونه مصوبه ای برای افزایش ۵ درصدی قیمت بنزین به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران ابلاغ نکرده است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران با اعلام اینکه اگر این افزایش ۵ درصدی قیمت هم ابلاغ شود، قرار است این افزایش قیمت به جای مردم از سهم دولت کسر شود، تصریح کرد: به عبارت دیگر، به‌جای آنکه مردم هزینه ۵ درصد افزایش قیمت بنزین را بپردازند، قرار است این منابع مالی از سهم فروش بنزین کسر شود.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه اگر مصوبه افزایش ۵ درصدی قیمت بنزین توسط دولت به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ابلاغ شود، می‌توان درباره ساز و کار نهایی اجرای آن بحث کرد، اظهار کرد: از این رو، استنباط شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی آن است که با این مصوبه، افزایش ۵ درصدی از محل فروش کل بنزین کشور کسر و به منظور توسعه زیرساخت های تولید و انتقال فرآورده های نفتی در اختیار پالایشگاه ها قرار می گیرد.

سجادی با تاکید بر اینکه تاکنون هیچگونه مصوبه ای به منظور تغییر قیمت بنزین و یا تغییر در سهمیه های خودروهای شخصی و عمومی برای اجرا از اول فروردین ماه توسط دولت ابلاغ نشده است، خاطر نشان کرد: در آستانه فرارسیدن تعطیلات نوروز و آغاز سفرهای نوروزی، جایگاه‌های سوخت کل کشور برای ارائه خدمات به مردم در آمادگی کامل به سر می‌برند.

انتهای پیام/

برچسب ها: بنزین ، توزیع ، سوخت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار