عضو خانه معدن ایران گفت: متأسفانه تاکنون اقدام خاصی در راستای جلوگیری از خام‌فروشی صورت نپذیرفته و تنها در حد حرف باقی مانده است.

جلوگیری از خام فروشی با حرف زدن ممکن نمی‌شود/ عدم تأمین بسترهای لازم برای فرآوری معدنمحمدجعفر صادقی پناه در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، در خصوص اینکه آیا اقدامی در راستای جلوگیری از خام فروشی صورت گرفته است؟ اظهار داشت: متأسفانه تاکنون اتفاقی در این راستا نیفتاده است و باید قبول کنیم که با صحبت کردن و تحت فشار قرار دادن معادن نمی‌توان از خام فروشی جلوگیری کرد.

عضو خانه معدن ایران افزود: پیش از اینکه صحبتی از ممنوعیت خام فروشی می‌شد باید بسترهای لازم برای فرآوری فراهم می‌شد ولی این مسئله در حد حرف باقی مانده است.

وی ادامه داد: باید بررسی می‌شد که معادن بزرگ که سنگ معدن را خام می‌فروشند امکان فرآوری، سرمایه‌گذاری و توسعه را دارند یا خیر، همچنین لازم بود بررسی شود که معادن کوچک تا چه حد امکان فرآوری را دارند؟

صادقی پناه تصریح کرد: بدون انجام این بررسی‌ها و کار کارشناسی تصمیمات عجولانه‌ای گرفته شد که قطعا به معدن لطمه می‌زند به گونه‌ای که هم اکنون بخش خصوصی از سرمایه‌گذاری در حوزه معدن امتناع کرده و سرمایه‌گذاری جدیدی در این حوزه رخ نداده است.

به گفته عضو خانه معدن ایران بهره مالکانه، افزایش حقوق دولتی بدون حساب و کتاب و تعرفه اکتشافی بخش معدن را با مشکل مواجه کرده است.

وی با بیان اینکه معدن‌کاری فعالیتی پرهزینه و ریسک‌پذیر است که در نقاط دورافتاده انجام می‌شود اظهار داشت: با توجه به شرایط فعلی نمی‌توان دورنمای خوبی را برای این حوزه در سال 94 پیش‌بینی کرد.

عضو خانه معدن ایران تأکید کرد: دولتمردان زمانی که قصد بر تصمیم‌گیری در حوزه‌ای را دارند باید با تشکل‌ها و نمایندگان بخش خصوصی حوزه مربوطه نقطه نظر بگیرند و بعد اقدام به تصمیم‌گیری کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار