پرونده‌های مطبوعاتی مرداد ماه 93/

از مجرم شناخته شدن روزنامه «تهران امروز» تا مختومه شدن پرونده خبرگزاری دانشجو

طی سال گذشته یک‌شنبه‌های هرهفته دادگاه مطبوعات برای رسیدگی به پرونده‌های مطبوعاتی برگزار شد که در مرداد ماه 93 پرونده روزنامه «تهران امروز» و «نشاط»، روزنامه «آسمان»، خبرگزاری دانشجو و «بهارنیوز» مورد رسیدگی قرار گرفت.

از مجرم شناخته شدن روزنامه «تهران امروز» تا مختومه شدن پرونده خبرگزاری دانشجو
به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران،  یک‌شنبه‌های هرهفته دادگاه مطبوعات برای رسیدگی به پرونده‌های مطبوعاتی برگزار می‌شود که در مرداد ماه سال گذشته پرونده روزنامه «تهران امروز» و «نشاط»، روزنامه «آسمان»، خبرگزاری دانشجو و «بهارنیوز» مورد رسیدگی قرار گرفت.

جلسه رسیدگی به روزنامه تهران  و نشاط روز یکشنبه 19 مرداد در شعبه 79 به ریاست قاضی محمدی کشکولی برگزار شد.   
  
مدیر مسئول سابق روزنامه تهران امروز به اتهام نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی با شکایت امور حقوقی بنیاد شهید با اکثریت آراء مجرم شناخته شد.   
  
 روزنامه مذکور بابت شکایت «کاوه اشتهاردی» با اکثریت آراء مجرم شناخته نشد، ضمنا هیئت منصفه مطبوعات دادگاه به اتفاق آراء متهم را مستحق تخفیف دانست.   
  
اما در رابطه با روزنامه نشاط، مدیر مسئول سابق این نشریه در بابت شکایت نیروی انتظامی با اکثریت آراء مجرم شناخته شد و درخصوص اهانت به مقدسات و مسلمات قرآنی به اتفاق آراء مجرم شناخته شد.   
  
 نشریه نشاط در بابت شکایت 3 تن از نمایندگان سابق مجلس شورای اسلامی با اکثریت آراء مجرم شناخته شد، ضمنا هیئت منصفه مطبوعات استان تهران با اکثریت قریب به اتفاق آراء متهم را مستحق تخفیف ندانست.  

 دادگاه مطبوعات روز یکشنبه(12مردادماه) به ریاست قاضی کشکولی و با حضور اعضای هیات منصفه مطبوعات به محاکمه مدیران مسئول "بهار نیوز"،"آسمان" و خبرگزاری "دانشجو" پرداخت. 
 
 هیات منصفه دادگاه مطبوعات، مدیر مسئول روزنامه آسمان را به اتهام انتشار مطالب خلاف موازین اسلامی و توهین به مقدسات، اشاعه و توزیع مطالب خلاف عفت عمومی به اتفاق آراء مجرم شناخت و مستحق تخفیف در مجازات ندانست. 
 
 همچنین پرونده سایت خبری تحلیلی «بهارنیوز» نیز به اتهام افترا و نشر اکاذیب به قصد اضرار به غیر، در هر دو عنوان اتهامی با اکثریت آراء مجرم شناخته شد و هیات منصفه دادگاه مطبوعات استان تهران متهم را مستحق تخفیف در مجازات دانست. 
 
اما  پرونده خبرگزاری دانشجو  به دلیل رضایت شاکی مختومه شد.

 گفتنی است؛ روززنامه آسمان در شماره روز سه‌شنبه مورخ 1392.11.29 با انتشار مطلبی نوشته بود مبنی بر اینکه حکم قصاص غیر انسانی است. متعاقب انتشار این مطلب سرپرست دادسرای فرهنگ و رسانه علیه مدیر مسئول این روزنامه اعلام جرم کرد و خواستار توقف انتشار آن شد. در پی ارجاع پرونده به شعبه بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه ، بازپرس پرونده پس از رسیدگی دستور توقیف این روزنامه را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر و ابلاغ کرد.این گزارش هم چنین حاکیست که مدیر مسئول این روزنامه نیز تحت تعقیب قضایی قرار گرفته است.  
 مدیر مسئول روزنامه توقیف شده  آسمان اول اسفند ماه سال 92 توسط بازپرس شعبه ۱۲ دادسرای فرهنگ و رسانه به اتهام نشر مطالب خلاف موازین اسلامی و توهین به مقدسات بازداشت شد و در 4 اسفند ماه آزاد شد. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار