غار کوگان در ۴۵ کیلومتری جنوب خرم‌آباد و در شرق شهرستان پلدختر قرار دارد.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران لرستان؛ این غار به وسیله انسان و به استناد سكه‌هايي كه در اطراف آن به دست آمده است در دوره اشکانیان ایجاد شده است و طي قرون متمادي به عنوان يك محل سكونت دائمي مورد استفاده قرار گرفته است.. غار در دو طبقه ساخته شده که ارتفاع طبقه دوم نسبت به طبقه اول ۳٫۴ متر است. مساحت کل غار حدود ۲۸۱ متر و دهانه ورودی آن در اندازه ۲٫۵۰ در ۲٫۲۰ متر است. در فضای داخلی غار مخازن آب ساخته شده و در طبقه دوم چهار اتاق که به یکدیگر راه دارند ساخته شده است.

غار منحصر به فرد «كوگان» يكي از معدود غارهاي مصنوعي لرستان است كه به دست انسان در دل كوهستان‌هاي ايناستان به‌وجود آمده است.

غار كوگان در روستاي خوش آب و هوايي به نام کوگان قرارگرفته است.

غار كوگان جزو غارهاي چند طبقه است كه دسترسي بسيار سختي دارد و رسيدن به آن بدون تجهيز به امكانات و وسايل كوه نوردي و غار نوردي دشوار است.

ورودي غار به صورت چهار گوش در اندازه 50/2 در 20/2 متر است و به سمت شمال باز مي‌شود. طبقه اول آن از چهار اتاق و فضاهاي مرتبط به هم تشكيل شده است. طبقه دوم آن حدود 40/3 متر بالاتر از كف قسمت اول غار است.

اين غار داراي اتاق‌هايي جهت استفاده بوده و نمونه‌اي از معماري صخره‌اي اشكاني است كه علاوه بر آن اثر مذكور به آيين مهر نيز نسبت داده شده است.

مساحت كلي فضاهاي تعبيه شده در اين غار دست‌ساز حدود 281 متر مربع است و از نكات قابل تامل در اين غار وجود مخازن آب در داخل اتاق‌هاست.

این اثر تاریخی به شماره ۲۶۶۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آدرس:جنوب شرقی شهرستان خرم آباد، روستای کوگان
 
انتهای پیام/ق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.