در گفتگو با سی‌ان‌ان؛

کوفی عنان: نقش‌آفرينان جدی در پای ميز مذاکرات هسته‌ای حضور دارند/ ایرانی‌ها جدی هستند و می‌خواهند موضوع را حل کنند

دبیر کل پیشین سازمان ملل متحد ضمن مثبت توصیف کردن تحولات مربوط به مذاکرات هسته‌ای گفت که نقش آفرینان جدی در پای میز مذاکره حضور دارند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛" کوفی عنان" دبیر کل پیشین سازمان ملل متحد در گفتگو با شبکه سی‌ان ان ضمن مثبت توصیف کردن تحولات مربوط به مذاکرات هسته‌ای گفت: این واقعیت که مذاکرات تا این حد جدی ادامه یافته است خود نشان می‌دهد که نقش آفرینان جدی در پای میز مذاکره حضور دارند. 

 «کریستین امانپور» مجری سی ان ان از «کوفی عنان» که در ارتباط تلویزیونی از سوئیس در گفتگوی اختصاصی سی ان ان شرکت کرده بود، پرسید: شما احتمالا توجه زیادی به تحولات مربوط به مذاکرات هسته‌ای ایران و نیز سخنرانی روز سه شنبه نخست وزیر اسرائیل در کنگرهٔ آمریکا داشته‌اید، من هم اکنون از شما می‌خواهم به بخش‌های اندکی از سخنرانی نتانیاهو که اکنون پخش خواهد شد، گوش کنید. 

در ادامه نتانیاهو نشان داده شد که می‌گفت:  «به همین علت است که این توافق بسیار بد است. این توافق باعث بسته شدن مسیر ایران به سمت بمب نخواهد شد بلکه مسیر ایران به سمت بمب را هموار می‌کند. اکنون به ما گفته شده است که تنها جایگزین بد برای یک توافق بد، جنگ است اما این گفته درست نیست، جایگزین یک توافق بد، یک توافق بسیار بهتر است».

کریستین امانپور درادامه از کوفی عنان پرسید: دو نکته مطرح است. وی (بنیامین نتانیاهو) می‌گوید توافق بد در پیش است و جایگزین آن یک توافق بهتر است. از دیدگاه شما که سال‌ها در اینگونه گفتگو‌ها نقش داشتید سئوال من این است که آیا یک توافق بسیار بهتر متصور است؟ 

کوفی عنان در پاسخ گفت: من واقعا چنین چیزی را نمی‌بینم. به نظر من مذاکرکنندگان ۱+۵ و ایران در کنار میز مذاکره نشسته‌اند و واقعا ‌‌نهایت تلاش خود را می‌کنند تا واقعا به یک توافق خوب دست یابند. من نمی‌دانم که معنی یک توافق بهتر چه خواهد بود؟

کریستین امانپور گفت: می‌خواهم برای شما بگویم که از دیدگاه بنیامین نتانیاهو مسیر بهتر برای اقدام چه خواهد بود؟ از دیدگاه نتانیاهو اعمال فشار بیشتر به ایران از طریق تحریم‌های بیشتر و اصرار بر تغییر سیاست خارجی ایران، راه رسیدن به توافق بهتر است. این دیدگاه چه اشکالی دارد؟ 

کوفی عنان در پاسخ گفت: اولین نکته این است که این چیزهایی که شما اشاره کردید ممکن و شدنی نیستند. ایران مدت زمان طولانی است که تحریم شده است و هرگز رویکرد خود را در موضوع هسته‌ای تغییر نداده است. آن‌ها به صراحت بیان کردند که به دنبال بمب هسته‌ای نیستند که البته زمان این امر را مشخص خواهد کرد. آن‌ها گفتند که نیتشان صلح آمیز است. رویکرد اعمال تحریم‌ها علیه ایران و ادامهٔ این رویکرد به جای مذاکره با ایران و رسیدن به توافق و تفاهم با این کشور و در عین حال امید به بهبود روابط و کاهش تنش، رویکردی نادرست است. من معتقد نیستم که این رویکرد ثمر بخش باشد. 

کریستین امانپور ادامه داد: من می‌خواهم دیدگاه شما را دربارهٔ بنیامین نتانیاهو بدانم که به عنوان یک مقام سیاسی اقدام به چالش کشیدن آمریکا به این شیوه بی‌شرمانه کرده است. روزنامهٔ فایننشال تایمز این اقدام نتانیاهو را بی‌شرمانه‌ترین چالش برای سیاست خارجی آمریکا توصیف کرد که بی‌سابقه بود. نانسی پلوسی رئیس دمکرات‌های کنگرهٔ آمریکا گفت، در کل زمان برگزاری سخنرانی نتانیاهو عملا اشک در چشمانش بود چون او سخنرانی نتانیاهو را توهینی به هوش آمریکا و شرکای مذاکره کنندهٔ آن در گروه پنج بعلاوهٔ یک می‌دانست. کوفی عنان در واکنش گفت: به نظر من اکثر افراد در سراسر دنیا به آنچه روز سه شنبه در واشنگتن رخ داد به عنوان یک تلاش عمدی برای خراب کردن مذاکرات می‌نگرند به خصوص با توجه به اینکه این تلاش در چنین مقطع زمانی صورت گرفت که مذاکره کنندگان تلاش می‌کنند بر سر جزئیات یک توافق قبل از پایان ماه مارس به توافق برسند. به نظر من ما باید محکم و مصمم باشیم. امیدوارم که دنیا اجازه ندهد که این اتفاق رخ دهد. یک توافق احتمالا ممکن است و باید برای دنیا مثبت باشد. 

کریستین امانپور خطاب به کوفی عنان گفت: شما به اقدام خرابکارانه اشاره کردید این کلمه یک کلمهٔ بسیار شدید است. سخن شما خطاب به بنیامین نتانیاهو و حامیان او چیست که می‌گویند او فقط صدای هشدارباش را بلند کرد و او صدای اخلاقی دنیاست! 

کوفی عنان در واکنش به امانپور گفت: وی شاید مدعی چنین چیزی باشد اما من مطمئن نیستم. کسانی که در پای میز مذاکره هستند و می‌دانند که در این مذاکرات چه خبر است هرگز چیزی نگفته‌اند و منتظرند تا مذاکرات به پایان برسد. چگونه است کسی که در پای میز مذاکره نیست تا جزئیات را بداند چیزهایی را می‌گوید که روز سه شنبه گفته بود. این مسئله جای تاسف دارد. من از آنچه در کنگرهٔ آمریکا رخ داد متعجب شدم. 

کریستین امانپور در ادامه از کوفی عنان خواست به بخش‌هایی از سخنرانی بنیامین نتانیاهو در سال دوهزار و دو گوش کند. این سخنرانی زمانی ایراد شده بود که شما دبیر کل سازمان ملل متحد بودید و به تهاجم آمریکا به عراق مربوط می‌شد. در ادامه سخنرانی بنیامین نتانیاهو در سال ۲۰۰۲ با این مضمون پخش شد:  «اگر شما رژیم صدام را بردارید من برای شما تضمین می‌کنم که این مسئله پیامدهای مثبت بسیاری در منطقه خواهد داشت. پیامدهای سقوط رژیم صدام می‌تواند باعث درون پاشی ایران شود». 

امانپور خطاب به کوفی عنان گفت: می‌بینم که درحال لبخند زدن هستید. چرا؟ 
کوفی عنان در پی شنیدن این بخش از سخنان نتانیاهو گفت: «نه تنها این اتفاق رخ نداد (فروپاشی ایران از درون) بلکه برخی از ما که با جنگ مخالف بودیم به صراحت در این باره صحبت کرده بودیم. ما اکنون می‌دانیم که نتایج جنگ عراق چیست؟ ما اکنون شاهد یک پیش بینی دیگر نتانیاهو دربارهٔ ایران هستیم. همهٔ ما باید در این باره قضاوت کنیم اما من معتقدم که ما باید دقت داشته باشیم و درک کنیم که این موضوع مایهٔ نگرانی کل دنیا است. افرادی در واشنگتن هستند که بنیادگرا هستند و تلاش می‌کنند که مانع این توافق شوند. امیدوارم که این افراد نتوانند این کار را بکنند. 

کریستین امانپور گفت: شما احساس می‌کنید که صلح و جنگ در اینجا مطرح است؟ 

کوفی عنان گفت: قطعا، من سال گذشته در ایران بودم ما در این کشور تقریبا با همه صحبت کردیم. ما مشاهده نکردیم که رهبر معظم ایران این افراد را ترغیب کند که این موضوع را حل کنند و توافق کنند اما اطمینان حاصل کردیم که ایرانی‌ها جدی هستند و می‌خواهند موضوع را حل کنند. این واقعیت که مذاکرات تا این حد جدی ادامه یافته است خود نشان می‌دهد که نقش آفرینان جدی در پای میز مذاکره هستند. این امر یک تحول مثبت است. هیچ نیازی نیست که این مسئله به سمت یک جنگ دیگر هل داده شود. خاورمیانه شاهد جنگ‌ها به اندازهٔ کافی بوده است و نیاز به جنگ دیگری ندارد.

انتهای پیام/.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار