جهانگیر در نشست تخصصی مدیران ستادی سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور با تاکید بر نقش فعالیت‌های فرهنگی در فرآیند اصلاح و تربیت، گفت: باید شرایطی را فراهم کنیم که زندانیان به تفکر در مفاهیم فرهنگی سوق داده شوند.

استفاده از ابزارهای هنری موجب رونق فعالیت‌های فرهنگی در زندان‌ها می‌شود / توسعه فعالیت‌های فرهنگی هدفمند در زندانهابه گزارش حوزه حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران،   اصغر جهانگیر  ئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور با اشاره به اهمیت بهره‌برداری از داده‌های آماری دقیق در ارتباط با برنامه‌ریزی‌های فرهنگی، گفت : وقتی داده‌های آماری بروز و علمی داشته باشیم می‌توانیم در خصوص نوع فعالیت‌ها و روش‌های ارائه آن برنامه‌ریزی کرده، همچنین تاثیر برنامه‌ها را در بازه‌های زمانی مختلف بررسی کنیم.


وی در ادامه افزود : کار فرهنگی صرفا برای پر کردن اوقات فراغت زندانیان نیست و باید با طرح‌های هدفمند به آن نتایج مورد نظر که منجر به توانمند سازی و بازسازی شخصیت زندانیان است نائل آییم.

 جهانگیر با بیان اینکه برگزاری نماز و فعالیت‌های قرآنی فی نفسه خوب و از ضروریات است،  گفت: نباید صرفاً به برگزاری نمازهای جماعت و شرکت مددجویان در این امر مهم بسنده کنیم بلکه باید با روش‌های مختلف از جمله ارائه آموزش‌های لازم آنان را به سمت آشنایی با مفاهیم و فلسفه دین و احکام آن آشنا کنیم.

 رئیس دفتر بازرسی ویژه قوه قضاییه با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص استفاده از هنر و ابزارهای هنری، افزود : همانطور که ایشان فرموده اند " ابزارهای هنری بی شک رساترین و بلیغ ترین ابزار ابلاغ و تبلیغ پیام است " و کارگزاران فرهنگی زندان‌ها نیز می‌توانند با بهره برداری از هنرهای مختلف مانند نقاشی، شعر ، داستان نویسی زندانیان را به تفکر و تامل در مفاهیم دینی که بی شک منابع عظیم برای تعالی انسان هستند، ترغیب کنند.

 این مقام ارشد قضایی با اشاره به حوزه‌های مختلف فعالیت‌های فرهنگی، تصریح کرد : فعالیت‌های فرهنگی دارای ابعاد و حوزه‌های بسیار از جمله در بحث خانواده‌های زندانیان است که باید برای همه آنها برنامه ریزی مناسب صورت بگیرد.

 وی اظهار داشت: ما وقتی موفق خواهیم بود که در کنار آموزش‌های فرهنگی با مسئولیت پذیر کردن افراد آنها را نسبت به فعالیت‌ها متعهد کنیم.

مشاور رئیس دستگاه قضا با تاکید مجدد بر اهمیت فعالیت‌های فرهنگی در امر اصلاح و تربیت گفت : باید اقلام فرهنگی متناسب با شرایط زندانیان تهیه شود و ضمن استفاده از برنامه‌های متنوع در مراکز فرهنگی زندان‌ها ، فعالیت‌هایی را در داخل بندها و در محل اسکان آنها برنامه ریزی کنیم تا بتوانیم به حداکثر اهداف اصلاحی و تربیتی برسیم.

 وی با بیان نقش مهم کتاب در فرهنگ سازی، ادامه داد: امروز کتابخانه‌ها به عنوان یکی از بخش‌های نهادینه شده در زندان‌ها جایگاه خود را پیدا کرده‌اند اما ضروریست برای استفاده بهینه از آنها کتاب‌های متناسب با شرایط زندانیان از قبیل سطح تحصیلات و نیاز های فکری آنها بطور مرتب تهیه شود.

گفتنی است در این جلسه حجت السلام و المسلمین «رستمی» مدیرکل اداره فرهنگی و تربیتی سازمان زندان‌ها گزارشی در خصوص وضعیت فعالیت‌های فرهنگی و برنامه‌های آتی ارائه کرد.

انتهای پیام/
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار