رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اسلامشهر از تحویل یک پرنده شکاری از نوع سارگپه توسط شهروند دوستدار طبیعت در این شهرستان خبر داد.

یک شهروند ایرانی به گزارش خبرنگار حوادث باشگاه خبرنگاران، حسین بیگلری گفت: روز گذشته یک "سارگپه" که به دلیل برخورد با سیم برق یکی از بالهایش زخمی شده بود توسط یک شهروند دوستدار طبیعت نجات یافته و به اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اسلامشهر تحویل داده شد.

وی با بیان اینکه پس از تیمار اولیه این پرنده مشخص شد که به دلیل آسیب دیدگی توانایی پرواز ندارد افزود: با هماهنگی صورت گرفته این پرنده جهت درمان به کلینیک دامپزشکی سازمان حفاظت محیط زیست منتقل شد.

گفتنی است، سارگپه پرنده‌ای شکاری است کوچک‌تر از عقاب با جثه ای متوسط و توپر، سری كوچك و گرد روی گردنی كلفت، بال های پهن و دم كوتاه. رنگ پر و بال بسيار متنوعي دارد . سارگپه قلمروطلب و اغلب تک همسر است و معمولاً تا پايان عمر همسرش با او می‌ماند . این ویژگی در پرنده‌های شکاری ایران کم پیش می‌آید.

طول این پرنده بین 50 تا 55 سانتي‌متراست ، سارگپه‌ها را مي توان از طرح بدنشان در حال پرواز ( بال‌هاي پهن ، دم بزرگ و گرد و گردن خيلي كوتاه ) تشخيص داد . رنگ پرو بال سارگپه بالغ خيلي متنوع ولي به‌طور كلي قهوه‌اي پررنگ است كه در سطح شكمي و زیر بالها لكه‌هاي سفيد دارد . ميزان رنگ سفيد در سطح شكمي و زير بال‌ها متغير است ولي به اندازه سارگپه پابلند نمايان نيست . برخلاف عقاب‌ها كه گردني كشيده دارند . پروازش نسبتا سنگين و كند است و گاهي درجا بال مي زند ، هنگام شكار از ارتفاع كم بر روي پستانداران كوچك مثل خرگوش ( و به ندرت پرندگان كوچك ) مي جهد ؛ به لاشه و مردار نيز علاقه نشان مي دهد . اغلب به صورت دسته‌هاي كوچك ديده مي شوند . نژادي از اين پرنده ( B . b . vulpinnus ) كه در روسيه زادوولد مي كند و فقط زمستان را در ايران مي گذراند ، پروبالش كمرنگتر و بيشتر خرمائي است و راهراه عرضي روي دم آن نامشخص‌تر مي باشد .

در ضمن سارگپه ها به علت پرواز کند و عدم علاقه به تعقیب شکار و لاشه خواری مورد علاقه قوشبازان نیستند و شاید به همین دلیل از نظر فراوانی مشکل چندانی ندارند و هیچ کدامشان در لیست قرمز IUCN نیستند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار