آخوندی مطرح کرد

رواج فروش شهر در کشور / مدیریت سیاسی نباید در بخش‌های عمرانی دخالت کند

وزیر راه و شهرسازی گفت: در حال حاضر نباید در بخش‌ها و مدیریت‌های سیاسی کشور توسعه عمرانی واگذار کنیم، زیرا این موضوع باعث می‌شود میزان صدور پروانه‌های ساختمانی و فروش تراکم شهری افزایش یابد.

رواج فروش شهر در کشور توسط مقامات سیاسی / مدیریت سیاسی در کشور نباید در بخش‌های عمرانی دخالت کنندبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، عباس آخوندی در همایش الگوی توسعه پایدار و متوازن اظهار داشت: با هر شاخصی که نگاه کنیم در بحث‌های کمی و توزیعی دچار نقص‌های بسیاری هستیم باید تعارف‌ها را کنار بگذاریم و تصمیمات درست بگیریم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه بعد از گذشت 35 سال محدوده تهران به 15 میلیون نفر جمعیت و مشهد و اصفهان به 5 میلیون نفر رسیده است، گفت: از 1100 شهر ایران کمتر از 50 درصد شهرنشین هستند مابقی در حاشیه شهرها زندگی می‌کنند.  
 
آخوندی در ادامه افزود: رشد حاشیه‌نشینی در مشهد و تهران به 30 درصد رسیده است و بسیاری از شهرهای اطراف تهران تبدیل به حاشیه شده‌اند و همچنین شهرهای جدید به نوعی حاشیه‌نشین مدرن تبدیل شده‌اند.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه تصریح کرد: اقدامات گسترده‌ای تحت عنوان عمران و آبادی صورت گرفته است و حجم سرمایه‌گذاری بسیار گسترده بوده بطوری که در بخش‌های مترو و سایر وسایل حمل و نقل سرمایه‌گذاری بسیاری صورت گرفته است اما این عوامل منجر شده است که روزهای هوای سالم در تهران در طول سال به کمتر از 10 روز برسد مجموع این سرمایه‌گذاری‌ها تبدیل به یک رفاه پایدار در ایران و یک تمرکز جمعیتی وحشتناک در پایتخت شده است.  
 
وی در ادامه افزود: در بحث شاخص‌های کیفی از جهت رفاه پایدار بحث‌های بسیار مهمی وجود دارد که به طور مثال در دهه هفتاد میزان تراکم نفر بر هکتار در منطقه شمال پایتخت 40 نفر بود و این منطقه به نوعی خلوت‌ترین منطقه به شمار می‌رفت اما امروزه به برکت فروش شهر این منطقه شمال تهران تبدیل به شلوغ‌ترین منطقه شده است و ما شاهد نازلترین کیفیت‌های زندگی در آنجا هستیم.  
 
آخوندی در ادامه یادآور شد: آیا شهرهای کشور با این الگوی زیست محیطی در چند سال آینده آیا قابل زندگی کردن هستند و عمده درآمد و توسعه منطقه‌ای به طوری پیش می‌رود که با فروش امکانات زیست محیطی تنها می‌خواهیم زنده بمانیم.  

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه اغلب استانداران کشور به دنبال آن هستند که اختیاراتشان افزایش یابد گفت: استانداران کشور باید نماینده دولت مرکزی باشد و ما در حال حاضر نیاز به یک ساختار حکمروایی منطقه‌ای داریم.
 
آخوندی در ادامه اظهار داشت: تا زمانی که مدیریت سیاسی بخواهد تصمیمات عمرانی بگیرد ما شاهد اتفاقاتی خواهیم بود که برای کسب درآمد خیلی راحت دست به فروش شهر بزنند.  

وزیر راه و شهرسازی در ادامه یادآور شد: در حال حاضر هر شهر و کشور دارای چندین نماینده از جمله بخشدار، بهیار هستند که این موضوع باعث می‌شود در آینده بهیار در ده خود برای صدهزار متر مربع پروانه ساختمانی صادر کند.
 
وی با اشاره به اینکه باید در آینده نزدیک دوگانگی شهرداری‌ها را جمع کنیم گفت: در حال حاضر کشور شاهد دوگانگی دولتی است به طوری که مسئولیت اجرایی برعهده چندین بخش از جمله فرماندار، استاندار، شهردار است.

آخوندی در ادامه تصریح کرد: مقامات سیاسی نباید در مدیریت محله‌ای دخالت کنند و فعالیت آنها منجر به صدور پروانه شود چون این موضوع باعث می‌شود راحت‌ترین راه درآمد که فروش ضوابط است را انتخاب کند.  

آخوندی در ادامه اظهار داشت: منافع ملی محله‌ای و نحوه شکل‌گیری آن باید با مداخله شهروندان باشد و شهروندان خود به نوعی مجری مداخلات باشند.
 
وزیر راه وشهرسازی با اشاره به اینکه ما نیاز به یک جراحی داریم گفت: عدم یکپارچگی مدیریت سرزمینی وضعیت و مشکلاتی را در کشور ایجاد می‌کند و این موضوع با توسعه پایدار در تناقض است.  

آخوندی در ادامه توضیح داد: ما نیازمند به یکپارچگی در حکمروایی محلی هستیم و نیاز به یک مدیریت داریم.  

انتهای پیام/
برچسب ها: حاشیه ، توزیعی ، آحاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار