شیراز؛

آشنایی با بوستان های تاریخی و قدیمی شیراز

ولیعصر، آزادی، معلم، علوی، جنت، بعثت، خلدبرین و پارک حاشیه چمران از جمله بوستان‌های قدیمی و تاریخی شیراز هستند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت: بوستان ولیعصر با وسعتی بیش از 85 هزار مترمربع، دومین بوستان بزرگ شهر شیراز است که قدمتی طولانی دارد.

بهادری پور افزود: این بوستان در سال 1346 در قسمت شرقی شهر ساخته و در سال 1383 بازسازی شد. آب‌نماهای زیبا و راهروهای طولانی آن، مکان مناسبی برای شهروندان و گردشگران به وجود آورده است. در این بوستان، ساختمان‌هایی همچون کانون پرورش فکری کودکان، واحد فرهنگی و مهدکودک ایجاد شده و شهر بازی واقع در آن مورد استفاده کودکان است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از قدیمی‌ترین بوستانهای شیراز، پارک یا بوستان آزادی است که در سال 1345 در زمینی به وسعت بیش از 200 هزار مترمربع در شمال شیراز ساخته شد. این بوستان به عنوان بزرگترین مرکز تفریحی، دارای امکاناتی چون تالار اجتماعات، مجتمع فرهنگی مذهبی، نمازخانه، خانه فرهنگ، تالار نمایش، شهربازی، غرفه‌های خوراکی، لانه پرندگان، دریاچه مصنوعی و آب نماهای زیبا است.

این مسئول بوستان معلم را یکی از زیباترین بوستان‌های شیراز دانست و بیان کرد: این بوستان بیش از 18 هزار مترمربع وسعت دارد. آب‌نماها، فضای سبز، نمادهای فرهنگی، ساعت بتونی و رستوران از جمله ساختمان‌های ساخته شده در این بوستان است.

بهادری پور تصریح کرد: بوستان معلم در غرب شهر شیراز و در نزدیکی بلوار ایمان جنوبی و بلوار پاسداران قرار دارد.

مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت: بوستان علوی یکی از باغ‌های قدیمی شیراز با درختان سر به فلک کشیده کاج است که در سال 1375 بازسازی و به صورت پارک درآمده است.

وی اظهار داشت: این بوستان در بلوار میرزای شیرازی (تاچارا) قرار دارد و دارای آب‌نماهای زیبا است. فضایی مصفا و آب روان دائمی در بوستان علوی موجب شده که مردم در آن اوقات خوشی را سپری کنند.

این مسئول باغ جنت را از دیگر باغ های تاریخی شیراز دانست که در شهرک کشن (از محله‌های جنوبی غرب شیراز) و در کنار بلوار امیرکبیر قرار گرفته است.

بهادری پور گفت: این باغ از ساخته‌های میرزا ابوالحسن خان مشیرالملک بوده و در زمان قاجاریه ساخته شده است. پیش از این عمارتی زیبا در آن قرار داشته که اکنون اثری از آن نیست.

مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس تاکید کرد: مساحت باغ جنت هم اکنون با گستردگی سال‌های اخیر نزدیک به 45 هکتار است. این باغ با داشتن فضای سبز بسیار و درختان سرو کهنسال به یکی از زیباترین و خوش آب و هواترین بوستان‌های شیراز تبدیل شده است.

وی ادامه داد: یکی از باغ‌های زیبای شیراز که به تازگي به وسيله شهرداری بازسازی شده، باغ بعثت است.

بهادری پور افزود: این باغ در سال 1385 توسط مهرداد ایروانیان از معماران بنام و پُست مدرن شیراز طراحی شد. باغ بعثت با مساحت 1.6 هكتار، بخش ورودي باغ عفیف آباد شیراز بوده است و در ضلع شرقی این باغ جاي دارد. کوشکی تاریخی در ميانه باغ ساخته شده که دارای آبنمايي زيبا است.

این مسئول بیان کرد: بوستان خلدبرین یکی از باغ‌های شیراز بوده که تبدیل به پارک شده است.

این بوستان یکی از زیباترین بوستان‌های شیراز است و در چهار راه خلدبرین در کنار شورای اسلامی شهر شیراز قرار دارد.

بهادری پور ادامه داد: پارک حاشیه چمران از ابتدای بلوار چمران آغاز می‌شود و چندین کیلومتر ادامه دارد. این پارک حاشیه‌ای بسیار زیبا است و شاید بتوان گفت این قسمت در خاورمیانه بی‌مانند است. مردم شیراز بیشتر روزهای تعطیل را در این منطقه به تفریح می پردازند.

مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت: بوستان ارغوان (خیابان پودنک)، بوستان انقلاب (خیابان نادر)، بوستان هاشمی (بلوار عدالت)، بوستان کوهپایه (دروازه قرآن)، بوستان مروارید (فلکه خاتون)، بوستان فضیلت (بلوار مدرس)، بوستان لاله (فضل آباد)، ، باغ ملی (چهارراه حافظیه)، بوستان مهدی (گلدشت معالی آباد) و بوستان کودک( بلوار استقلال) از دیگر بوستان های شیراز هستند.

انتهای پیام/ض

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.