رئیس کمیسیون نظارت حقوقی و کشوری اسلامی شهر تهران از تدوین پیش نویس آئین نامه جدید شورا در کمیسیون نظارت حقوقی خبری داد.

پرویز سروری، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران با تاکید بر  لزوم اصلاح آئین نامه شورا، این آئین نامه را غیر دقیق عنوان کرد و اظهار کرد: این آئین نامه از تناسبی با شئونات شوراها به ویژه شورای شهر تهران برخوردار نیست.

وی به تدوین پیش نویس آئین نامه جدید در کمیسیون نظارت حقوقی شورای شهر تهران به جهت اشکالات اساسی و غیر کاربردی این آئین نامه اشاره کرد و افزود: البته باید در نظر داشت که تصویب این آئین نامه باید به تایید وزارت کشور برسد، چرا که شورای شهر از این اختیار برخوردار نیست.

رئیس کمیسیون نظارت و حقیقی شورای اسلامی شهر تهران، یکی از مسائل اساسی در رابطه با این آئین نامه را مرتبط با سوال اعضای شورا از شهردار عنوان کرد و گفت: مطابق آئین نامه فعلی در صورتی که یک عضو شورا از پاسخ شهردار قانع نشود، زمینه برای استیضاح شهردار فراهم خواهد شد، در حالی که این امر صحیح نیست و استیضاح شهردار باید پس از توضیح وی و عدم امتناع اعضاء از این توضیحات صورت پذیرد.

سروری استیضاح شهردار تنها به واسطه امتناع یک عضو شورا از پاسخ شهردار را مسبب بی ثباتی در مدیریت شهری ذکر کرد و افزود: چرا که یک نماینده به این شیوه به راحتی می‌تواند مدت‌ها شورای شهر را مشغول به یک سوال سازد، در حالی که در مجلس شورای اسلامی نیز استیضاح وزیر پس از رای گیری از صحن صورت می‌پذیرد.

وی در ادامه تصریح کرد: متاسفانه شورای شهر از چنین وضعیتی برخوردار نیست و یک نماینده می‌تواند به هر دلیلی قانع نشود و استیضاح به این دلیل ایراد اساسی وارد به آئین نامه شورای شهر است.
رئیس کمیسیون و نظارت و حقوقی کشورهای اسلامی شهر تهران با اشاره به بی انضباطی بالا در جلسات شورای شهر بخشی از این بی انضباطی را متاثر از آیین نامه عنوان کرد و افزود: هرچند آئین نامه صحیح می‌تواند در ساماندهی رفتار نمایندگان موثر باشد، اما در این زمینه آئین نامه یا مسکوت بوده و یا در مواردی نه تنها سبب اصلاح بی انضباطی رفتار نمایندگان نمی‌شود، بلکه حتی عاملی جهت دامن زدن به این مسئله است.

سروری در پایان با عنوان اینکه متاسفانه اشکالات بسیاری به آئین نامه شورای شهر وارد است، گفت: از ماده 1 تا انتها دچار ضعف‌های اساسی در آئین نامه داخلی هستیم که لزوم احصاء و تصحیح آن ضروری است.

انتهای پیام/

برچسب ها: سروری ، شورا ، کمیسیون ، نظارت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار