گاردین:

تئاتر سیاسی نتانیاهو به شکاف بین آمریکا و اسرائیل منجر می‌شود

بسیاری از نمایندگان کنگره و شخصیت‌های مهم سیاسی، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل را به توطئه با جمهوریخواهان برای محکوم کردن سیاست اوباما در مورد مذاکرات هسته‌ای ایران متهم کرده‌اند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه "گاردین" در مقاله‌ای به قلم "کریس مک گریل" می‌نویسد: یکی از گردهمایی‌های سالانه از پیش برنامه‌ریزی شده قدرتمندترین لابی‌ سیاسی در واشنگتن، «حضور و غیاب» حمایت نمایندگان کنگره از کمیته امور عمومی آمریکا ــ اسرائیل «آیپک» است.

*** مراسمی برای حضور و غیاب دست نشانده‌های آیپک در کنگره
در این مراسم، اعضای کنگره دعوت می‌شوند تا یکی یکی حاضر شده و حمایت خود از اسرائیل و یا برند جنگ طلب «آیپک» را تایید کنند. این مراسم به طور معمول نیم ساعت طول می‌کشد که در طول اجرای آن، اسامی حدودا دو سوم نمایندگان و سناتورها قرائت می‌شود. هدف از اجرای این مراسم، اثبات این حقیقت است که در کنگره آمریکا، دست کم بر روی یک موضوع که در این جا دولت یهود است، هیچ اختلاف حزبی وجود ندارد. 

*** تصویر ساختگی اتفاق نظر دموکرات‌ها و جمهوریخواهان در خصوص اسرائیل، خدشه دار شده است
اما همزمان با گشایش گردهمایی آیپک، تصویر ساختگی اتفاق نظر دموکرات‌ها و جمهوریخواهان در خصوص اسرائیل، با واکنش خشمگین تعدادی از آن‌ها نسبت به سخنرانی برنامه‌ریزی شده روز سه شنبه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در کنگره ـــ که پیش‌بینی می‌شود در این سخنرانی باراک اوباما را به اتهام به خطر انداختن موجودیت دولت یهود در مذاکره با ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور متهم کند ـــ خدشه دار شده است.

*** تلاش برای بی‌اعتبار ساختن اوباما از طریق تضعیف اختیارات رئیس‌جمهور در سیاست خارجی 
نزدیک به 30 نفر از اعضای کنگره اعلام کرده‌اند که در اعتراض به مضحکه باورنکردنی جمهوریخواهان در دعوت از یک رهبر خارجی به واشنگتن، به منظور محکوم کردن رئیس‌جمهور آمریکا، در این سخنرانی شرکت نخواهند کرد. آن‌ها تصمیم نتانیاهو را یک «کارشکنی» و «به شدت خطرناک» توصیف کرده‌اند.
برخی از دموکرات‌ها، نتانیاهو و جان بونر، سخنگوی مجلس نمایندگان آمریکا را به استفاده از این سخنرانی برای جلب حمایت در انتخابات عمومی اسرائیل که قرار است این ماه برگزار شود، متهم می‌کنند. در عین حال جمهوریخواهان نیز تلاش می‌کنند تا اوباما را با تضعیف اختیارات رئیس‌جمهور در سیاست خارجی، بی‌اعتبار کنند.

 *** تئاتر سیاسی نتانیاهو به شکاف بین دموکرات‌ها و اسرائیل منجر شد
«استیو کوهن»، نماینده کنگره آمریکا، سخنرانی از پیش برنامه ریزی شده نتانیاهو را «تئاتری سیاسی» توصیف کرد که «بین دموکرات‌های کنگره و اسرائیل، و همچنین بین دولت‌های آمریکا و اسرائیل، ایجاد شکاف کرده است.»
وی گفت: «درحالی که امکان دارد آمریکایی‌ها و اعضای کنگره که بر سر هر موضوعی، حتی سیاست خارجی اختلاف نظر داشته باشند، اعطای نفوذ و قدرت به رهبر یک کشور دیگر که با سیاست خارجی آمریکا مخالف است،‌ دور از انتظار به نظر می‌رسد.»

*** سخنرانی نتانیاهو در کنگره، مخرب تار و پود رابطه آمریکا و اسرائیل 
«سوزان رایس»، مشاور امنیتی رئیس‌جمهور آمریکا، روز چهارشنبه در حالی که وی هشدار داد که این سخنرانی برای تار و پود رابطه بین آمریکا و اسرائیل مخرب است، این مسئله را منعکس کرد.
«جرمی بن آمی»، بنیان گذار و رئیس «جی استریت» که یک گروه لابی طرفدار رژیم صهیونیستی است، گفت: «نخست وزیر اسرائیل با تشدید این اختلاف ها با آتش بازی می کند و این مسئله می تواند در بلندمدت به اجماع دو حزبی در مورد تعهدات بنیادین آمریکا لطمه بزند.»

*** تمام آن‌هایی که می‌گویند نمی‌خواهند در سخنرانی شرکت کنند، و یا در مورد آن ناراحت هستند، از دوستان اسرائیل به شمار می‌روند
وی گفت که ‌منافع اسرائیل و سیاست‌های نتانیاهو، در میان سیاستمداران و جامعه یهودی آمریکا، بیش از پیش از یکدیگر فاصله گرفته‌اند.
به اعتقاد «بن آمی»، «تمام آن‌هایی که می‌گویند نمی‌خواهند در سخنرانی شرکت کنند، و یا در مورد آن ناراحت هستند، از دوستان اسرائیل به شمار می‌روند.»
«آرون دیوید میلر»، مشاور 6 وزیر امور خارجه آمریکا در مذاکرات عرب ـــ اسرائیل، گفت که این اختلاف نظر، مشکلاتی را برای آیپک به وجود آورده است. وی گفت: «اگر شما تلاش می‌کنید که حمایتی دوحزبی برای اسرائیل جلب کنید، و مسئله‌ای دارید که موجب ایجاد شکاف بین جمهوریخواهان و دموکرات‌ها بر سر اسرائیل می‌شود، کارتان دشوار خواهد بود.»

*** عصبانیت سخنگوی مجلس کنست اسرائیل از سخنرانی نتانیاهو
روزنامه اسرائیلی «هاآرتص» گزارش داد که «یولی ادلستین»، سخنگوی مجلس کنست اسرائیل، «پس از شنیدن خبر سخنرانی از پی برنامه‌ریزی شده نتانیاهو در کنگره آمریکا، به شدت عصبانی شد و در بهت و حیرت فرو رفت. به گزارش «هاآرتص»، «ادلستین» «با نمایندگان دموکرات که دوستان قسم خورده اسرائیل هستند، ملاقات کرد اما در حال حاضر، احساس می‌کند که نخست‌وزیر اسرائیل به وی خیانت کرده است.»

*** توطئه «بونر» و نتانیاهو برای جلوگیری از توافق احتمالی آمریکا با ایران
«جان چاکفسکی»، نماینده کنگره آمریکا، سخنرانی نتانیاهو را «اشتباهی خطرناک» خواند. به اعتقاد وی، این سخنرانی  امنیت اسرائیل و همچنین حمایت دوحزبی کنگره از این رژیم را به خطر خواهد انداخت.
«ایرل بلومنور»، یکی دیگر از نمایندگان کنگره، «بونر» و نتانیاهو را به توطئه برای جلوگیری از توافق احتمالی با ایران متهم کرد و گفت که این اقدام آن‌ها «نامناسب» و «به شدت خطرناک» است.

*** سازمان‌های بانفوذ یهودی نیز با این سخنرانی مخالف هستند
این سخنرانی همچنین سازمان‌های بانفوذ یهودی که پیش از این در خصوص مسائلی همچون توسعه شهرک‌ها تا جنگ با حماس در غزه، سرسختانه از نتانیاهو حمایت می‌کردند را نیز دچار اختلاف کرده است. به عنوان مثال، «آبی فاکسمن»، رئیس «اتحادیه ضد افترا»، مدافع سرسخت اسرائیل نیز این سخنرانی را «غیرعاقلانه» توصیف کرده است.
اما با این حال، «مورتون کلین»، رئیس سازمان صهیونیست آمریکا، «فاکسمن» را به اتهام به خطر انداختن اسرائیل متهم کرد. او در مصاحبه با این خبرگزاری گفت: «فاکسمن چطور جرات می‌کند که با توهین به نخست وزیر دولت یهود و کنگره آمریکا و درخواست از بونر برای لغو این دعوت مهم، به آمریکا، اسرائیل و تلاش‌های دنیا برای مقابله با خطرات بزرگی که اسرائیل را تهدید می‌کنند، صدمه بزند؟»

*** دموکرات‌های غایب در سخنرانی نتانیاهو، باید گواهی پزشکی ارائه دهند
سازمان صهیونیست آمریکا» ـــ در کنار دیگر گروه‌ها همچون «ائتلاف یهودی جمهوریخواه» که از سوی حامی میلیاردر جنگ طلب نتانیاهو یعنی «شلدون آدلسون»، حمایت می‌شوند، بایکوت این سخنرانی را «ضدآمریکایی، ضد وطن پرستانه» توصیف کرد.
وی در مصاحبه با نشریه آمریکایی «پولیتیکو» گفت: «ما البته به طور علنی هر یک از نمایندگان دموکراتی که قصد شرکت در این سخنرانی را ندارد ـــ مگر با ارائه گواهی پزشکی ـــ محکوم می‌کنیم.



انتهای پیام./.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار