در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد:

بودجه ساخت فیلم در سال گذشته20 میلیارد تومان بود/برای فیلمسازی نیازمند بانک سوژه هستیم

«نادر طالب زاده» در برنامه گفتگوی ویژه خبری گقت: ما فیلم ساختیم ولی هیچ وقت نتوانستیم این فیلم‌ها را در خارج ارائه بکنیم و یک روشنگری انجام بدهیم.

به گزارش خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران؛ شب گذشته برنامه گفتگوی ویژه خبری با اجرای کامران نجف‌زاده میزبان حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی بود.

ایوبی رئیس سازمان سینمایی در پاسخ به سوال مجری مبنی بر راضی کننده نبودن کمیت و کیفیت فیلم‌های ساخته شده در زمینه‌ دفاع مقدس گفت: فکر می‌کنم نظر کاملاً درستی است باید عرض کنم یکی از دوستان شهیدمان شهید "جاوید مرهمتی" یکی از دانشجویان برجسته دانشگاه امام صادق بود که با هم در جبهه بودیم و یک بحثی بعد از جنگ با هم داشتیم که وی می‌گفت بعد از دفاع مقدس تاریخ دفاع مقدس را خواهند نوشت اما این احساس را چگونه می‌‌خواهند به نسل بعدی منتقل کنند؟ آن زمان شاید من به جوابش توجه نکرده بودم اما امروز می‌توانم بگویم که با سینما می‌توان این شور و احساس را به نسل بعدی منتقل کرد و درخصوص این گنجینه دفاع مقدس، بنده بارها گفتم دفاع مقدس یک ظرفیت و یک گنجینه است؛ آیا از این گنجینه توانسته‌‌ایم استفاده کافی بکنیم یا نه؟ به طور قطع نتوانسته‌ایم. اما سینمای ایران در این زمینه کارنامه قابل قبولی دارد.

وی افزود: برخی از کارگردان‌ها در درد و دلهایشان این امر را بیان می‌کنند که اگر بخواهیم مثلاً در ژانر سینمای دفاع مقدس کار بکنیم باید به مسئولان التماس کنیم و برخی از آنها می‌گویند ما اهل التماس کردن نیستیم یا سری که درد نمی‌کند را دستمال نمی‌بندند، یعنی ما یک شهرک درست و حسابی برای سینمای دفاع مقدس هنوز نداریم و مشکلات عدیده‌ دیگری. به خاطر همین خیلی از کارگردان‌های ما که در کار اول خود با یک اثر دفاع مقدسی درخشیدند عطای کار را به لقایش می‌بخشند. خیلی از کارگردانهای ما فقط یک کار درخشان در ژانر سینمای دفاع مقدس کردند و بعد رها کردند.

ایوبی تصریح کرد: به هر حال هم ساخت فیلم دفاع مقدس و ساخت فیلمهای دینی کار بسیار سخت و پرهزینه‌ای است به هر حال هزینه بالایی می‌خواهد و دردسرهای فراوانی دارد.

رئیس سازمان سینمایی در پاسخ به این سوال که چقدر در بحث هزینه‌ها در ساخت آثار دفاع مقدس حمایت صورت می‌گیرد، گفت: کل بودجه‌ای که در اختیار سازمان سینمایی برای ساختن فیلم است و ما به بنیاد فارابی می‌دهیم در سال گذشته 20 میلیارد تومان بود و برای ساخت یک فیلم جنگی دفاع مقدس قطعاَ کار با بودجه کمتر از 10 میلیارد بسیار دشوار است. این رقم در مقایسه با فیلم‌هایی که در دنیا ساخته می‌شود بسیار رقم کمی است؛ فیلمسازی در کشورهای اروپایی با 5 تا 7 میلیون دلار انجام می‌شود پس ساخت فیلم پرهزینه است، ساخت فیلم جنگی هزینه‌اش به مراتب بالاتر است و تمام بودجه سازمان سینمایی برای یک فیلم جنگی هم کافی نیست.

ایوبی تصریح کرد: شاید یک اثر فاخر میلیاردها دلار هم هزینه داشته باشد و نهایت هم خروجی آن آنچنان به دل ننشیند ولی شاید در همین ژانر دفاع مقدس یک عاشقانه آرام داشته باشیم؛ ما تجربه داشته‌ایم که با تم اجتماعی یا تم طنز وارد زوایای جدیدی شدیم که خیلی هم کار گرفته و فیلم هم مخاطبش را داشته است و فیلمهایی از قبیل "عقاب"، "از کرخه تا راین"، "آژانس شیشه‌ای" و "لیلی با من است" از این نمونه‌ فیلمهاست.

وی افزود:‌ به همین دلیل سینماگران ایرانی علی رغم  نبود بودجه و مشکلات ساخت فیلم دفاع مقدس از هوش، ذکاوت و عشق و علاقه‌شان استفاده کردند و در عین حال فیلم دفاع مقدس ساخته میشود و در 17 ماه گذشته‌ای که این توفیق را داشتم در خدمت  سینمای پرافتخار ایران باشم و 14 فیلم دفاع مقدس در همین ژانر با هزینه کم ساخته شده یا در حال ساخته شدن است.

بنابر این گزارش در ادامه برنامه "نادر طالب زاده" تهیه کننده سینما و دبیر جشنواره فیلم مردمی عمار در گفتگویی تلفنی گفت: ما از اول جنگ منتظر بودیم که فیلم دفاع مقدس ساخته شود چون زمانی که درگیر شدیم متوجه شدیم این جنگ به این آسانی تمام نخواهد شد؛ خدا رحمت کند "رسول ملا قلی پور" را که به واسطه‌ وی این ژانر قوت گرفت به خصوص بعد از اتمام جنگ یعنی فیلم‌هایی که خیلی بوی تبلیغاتی نمی‌داد و فیلم‌های مؤثر دفاع مقدس بود در تمام ادوار سینمایی در این زمینه کار کرده‌اند و بی انصافی است بگویم در یک مقطع کار شده و در یک مقطع دیگر نه.

وی ادامه داد: بودجه بحث مهمی است و آن چیزی که من می‌خواستم به این گفتگوی خوب شما اضافه کنم در واقع این است که سوژه‌هایی وجود دارد که مظلومیت ایران در آن دوران را نشان می‌دهد و اصلاً ما وارد این بحث نشدیم منظورم بخش بین الملل است و اینکه آغاز جنگ چگونه بود.

وی افزود: ما فیلم ساختیم ولی هیچ وقت نتوانستیم این فیلمها را در خارج ارائه بکنیم و یک روشنگری انجام بدهیم.چون مهمترین موضوع بانک سوژه است، وقتی می‌خواهید گروهی را آموزش بدهید و کارگاهی برای فیلمسازی راه بیندازید یکی از مهمترین محورها بانک سوژه است موضوعاتی که می‌شود بر اساس آن کار کرد.

طالب زاده با تأیید این امر که در زمینه دفاع مقدس سناریویی را که باید داشته باشیم، نداشتیم، عنوان کرد: مثلاً همین آزادگان ما، ما چطور رفتار کردیم با اسرا و دشمن چطور رفتار کرده ؟ ما مثال زدنی هستیم اما در این زمینه کار نکردیم. افرادی را می‌شناسم که زمان جنگ سن زیادی هم نداشتند و پدرانشان از سوئد و ... آ‌مده بودند تا آنها را از اسیری در آورند. مجوز از صلیب سرخ گرفته بودند و وقتی وارد شدند به آن میدان در عراق مجوز نشان دادند فرزندشان حاضر نشده آزادی را بپذیرد و گفته که باید بقیه را نیز آزاد کنید. این سوژه‌هایی است که امثال آن کم نیست. در بخش کمک‌های آمریکا به مردم هیچ کاری نکردیم یعنی اکنون کسی نمی‌داند که اول جنگ سلاح‌های شیمیایی که علیه بچه‌های ما استفاده شده آمریکایی بوده. اخیراً یک اتفاقاتی درحال رخ دادن است که روشن می‌کند آمریکا در این زمینه‌ها دست داشته است و سال 1988 و 1987 ایالت متحده مستقیم در جنگ دخالت کرده است.

ایوبی در تأیید صحبت طالب زاده گفت: نکته‌ای که آقای طالب زاده بیان کرد نکته‌ مهمی است. دفاع مقدس هم برای مردم ما و هم برای دنیا بسیار جذاب و بسیار مهم است، ما حرف‌های ناگفته فراوانی داریم در عرصه‌های مختلف بویژه در عرصه دفاع مقدس. من همیشه معتقد بودم و هستم که آن روابط انسانی عجیب و غریبی در ایام دفاع مقدس شکل گرفت خیلی از آنها نیاز به بودجه‌های کلان هم شاید ندارد، همین سال گذشته فیلم ساده و کم خرجی به نام شیار 143 را داشتیم که با هزینه کم ساخته شد و در عین حال فیلم موفقی است و مردم هم از آن استقبال کردند.

وی ادامه داد: به هر حال سوژه و قصه مهم است، ما باید در زمینه فیلم‌های دفاع مقدس و دینی فیلم‌های قوی بسازیم یعنی اگر می‌خواهیم فیلم‌های ما هم در داخل کشور و هم در خارج از کشور دیده شود باید از استانداردهای لازم برخوردار باشند. ما بارها و بارها از مقام معظم رهبری شنیدیم که ایشان فرمودند که اگر فیلم دینی می‌سازید فیلم دفاع مقدس می‌سازید فیلم خوب بسازید، اگر فیلم خوب نسازیم طبیعتاً در دنیا دیده نخواهد شد به خارج از ایران هم نخواهد رفت.

وی افزود: در مورد بودجه هم ما بدون مشکل نیستیم. من معتقدم در بین ما باید یک اراده ملی شکل بگیرد. اگر بخش‌های مختلف و دستگاه‌های مختلف فقط بنشینند و بگویند چرا برای دفاع مقدس کار نکردیم هیچ اتفاقی نخواهد افتاد. باید در میان دستگاه‌های مختلف یک اراده ملی ایجاد شود و با هم کمک کنند تا یک اراده سیاسی شکل بگیرد.      

در ادامه پرویز پرستویی بازیگر سینما و تلویزیون روی خط آمد و گفت: اول یک خدا قوت خالصانه خدمت دکتر ایوبی عرض می‌کنم به خاطر این دو دوره‌ای که حضور پیدا کردند و سینمای ما یک رنگ و بو و شکل دیگری به خودش گرفت که قابل بحث است.

وی درخصوص استفاده نکردن از ظرفیت سینمای دفاع مقدس عنوان کرد: یادم نمی‌رود سال 74 که "لیلی با من است" را کار کردیم به ما گفتند چرا دارید با بچه‌های جبهه شوخی می‌کنید ولی دیدیم که بچه‌های جبهه آمدند و کلی هم لذت بردند و کلی هم متأثر شدند و بازتاب خیلی خوبی داشت. زمانی که آژانس شیشه‌ای را کار کردیم دوستانی که الان خودشان را سردمدار کارهای دفاع مقدس می‌دانند شبانه ماشین‌های ما را برداشتند و بردند و عنوان و تیتر بزرگی هم زدند که آژانس گیشه‌ای و اکنون در واقع خودشان داعیه دفاع مقدس هستند.

وی ادامه داد: نمی‌خواهم از دوران جدید تعریف بیخود کرده باشم ولی به حق است اگر تعریف بکنم، چون آدم‌های شایسته‌ای در مسند نشستند؛اما در دوره‌های گذشته بارها این را عنوان کردم که ما منابع  بسیار غنی و قوی در عرصه دفاع مقدس داریم.

پرستویی در ادامه بیان کرد: از طریق دنیای مجازی چندین بار هم اعلام کردم و گفتم تمام کسانی که در 8 سال دفاع مقدس بودند همه عارف و فاضل نبودند. همین آدم‌های کوچه بازار بودند که به زندگی روزمره می پرداختند ولی رفتند و متحول شدند،متأثر شدند، شهید شدند برنگشتند و مفقودالاثر شدند. ولی متأسفانه در این دنیای آشوب تجاری سینما یک آلودگی بوجود آمد که ما آمدیم و از حربه‌هایی برای پرفروش کردن فیلم‌ها در عرصه دفاع مقدس استفاده کردیم. متاسفانه آن را  به لودگی کشاندیم ولی ما اینقدر منابع غنی داریم. به نظر من همین 8 سال دفاع مقدس هنوز به فرهنگ تبدیل نشده و ما در واقع از آن یک ذره غافل هستیم. نیازی به بودجه نیست؛ سوژه خیلی از آثار در خاطره نویسی عزیزان پیدا میشود که می‌تواند به درستی فروش خود را داشته باشد نه به ریا نه به حربه‌های مختلف.

ایوبی در تأیید حرفهای پرستویی گفت: پرویز پرستویی نکات مهمی را مطرح کرد و به خیلی از  مشکلات اشاره کرد البته سربسته و دربسته بود ولی نکات بسیار مهمی بود.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات بزرگ دفاع مقدس این است که تلقی می‌شود باید سفارشی کار کرد و مشکل دیگر این است که به هر حال یک عده‌ای تلاش کردند که سینمای دفاع مقدس رااز کل  سینمای کشور جدا کنند. اگر ما  معتقدیم درعرصه دفاع مقدس باید ژانرهای مختلف، گونه‌های مختلف و مباحث مختلفی را مطرح کرد، بنابر این باید اجازه بدهیم افراد مختلف با نگاه‌های مختلف و سلیقه‌های مختلف بیان و جنبه‌های فراموش شده دفاع مقدس را با نگاه خودشان ترسیم کنند. ما گاهی هزینه‌های معنوی دفاع مقدس را بالا می‌بریم یعنی اگر کسی وارد عرصه فیلمهای دفاع مقدس و دینی شد اینقدر کار را بر او سخت می‌کنیم و سعی می‌کنیم آن را نیز زیر ذره بین ببریم. یکی از انگهایی که به بچه های فیلمهای دفاع مقدس می‌زنند این است که این فیلم فیلم ضد جنگ است.

طالب زاده در خصوص صحبت‌های ایوبی عنوان کرد: من همیشه محدودیت‌ها را درک می‌نم بخصوص بودجه و فشارهایی که درهر مقطعی وجود دارد. منتها چیزی که می‌خواهم بگویم این است که مادر زمانی هستیم که باید کارهایی را درمورد ملت خود و دفاع مقدس به غرب نشان بدهیم و معرفی کنیم که چه کسی هستیم و در این زمینه باید یک فکر خاصی کرد و یک حوزه فکری برایش ایجاد کرد که در این زمینه ممکن است تولید مشترکی بین ایران و یک تولید کننده و یک کارگردان و گروه غربی انجام شود و حقیقت ایران و دفاع مقدس را از مقدمات جنگ، ماجرای طبس تا انتهای جنگ که مستقیم آمریکا وارد جنگ شد را بازگو کند این قدر این سوژه بزرگ داریم که اصلاً کار نکرده‌ایم.

وی ادامه داد: امروز ما رو با پررویی تمام تحریم می‌کنند، این وقاحت است،‌ اینها همه شان پشت صدام بودند، سلاح به او دادند، جنگ را با تبلیغات حمایت کردند. اکنون با ورود گروه‌هایی مثل داعش به صحنه ما حرف برای گفتن داریم و باید وارد یک لایه جدیدی از فیلمسازی شویم و با گروه‌های دیگر به طور مشترک فیلم بسازیم تا بتوانیم حقیقت دفاع مقدس را معرفی کنیم.

ایوبی در ادامه عنوان کرد: امیدوارم همین برنامه‌ها و مسائلی که مطرح می شود و مجموعه مطالباتی که وجود دارد باعث شود یک اراده ملی و سیاسی شکل بگیرد و همه به هم کمک کنیم برای اینکه از این ظرفیت و سرمایه عظیم و بزرگ یعنی دفاع مقدس استفاده شود و در کشورهایی که صنعت سینما رشد کرده و در مورد جنگ جهانی اول و دوم این همه فیلم‌های درخشان ساخته شده و همچنان ساخته می‌شود بررسی کنیم و ببینیم چه کسی فیلمها را می سازد و هزینه‌های آن را می‌دهد. در کشورهای اروپایی لااقل یک سوم هزینه کل فیلمهای سینما را تلویزیون می‌پردازد و بخشی از آن توسط دولت و بخشی هم توسط بخش خصوصی تأمین می‌شود. در خیلی از شهرها، شهرداری‌ها هستند که بودجه عمده‌ای را برای صنعت سینما می‌گذارند.

وی افزود: امیدواریم همه دست به دست هم دهیم و از این گنجینه بزرگ یعنی دفاع مقدس استفاده کنیم و این شور و احساس رابه نسلهای خودمان و دنیا منتقل کنیم.

وی خاطرنشان کرد: نکته طالب زاده هم نکته مهمی است ، ما حرفهای گفتنی فراوان داریم و زبان گویایی هم به نام سینما داریم و از این زبان می‌توانیم استفاده کنیم و استفاده هم می‌کنیم و خسته نباشید و دست مریزاد هم می‌گویم به کسانی که این 30 سال برای سینمای دفاع مقدس زحمت کشیدند و تلاش کردند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار