در جمع خبرنگاران مطرح شد

جنتیلونی: بر مواضع مشترک ایران و ایتالیا در مبارزه با داعش تاکید کردم/ ولایتی: وزیر امور خارجه ایتالیا سفر ارزشمندی به ایران داشت

علی اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و پائولوجنتیلونی وزیر امورخارجه ایتالیا پس از دیدار و گفتگو در جمع خبرنگاران حاضر شدند و در مورد جزئیات گفتگوهای خود صحبت کردند.

به گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های باشگاه خبرنگاران علی اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و پائولوجنتیلونی وزیر امورخارجه ایتالیا پس از دیدار و گفتگو در جمع خبرنگاران حاضر شدند و در مورد جزئیات گفتگوهای خود صحبت کردند.  
 
در ابتدا وزیر امور خارجه ایتالیا درخصوص دیدار و گفتگوهایش با علی اکبر ولایتی اظهار داشت: در این دیدار از تجربیات جمهوری اسلامی استفاده کردیم و امیدواریم توافقات هسته‌ای و مذاکره‌کنندگان در ژنو به نتایج مطلوب خود برسند.  

جنتیلونی ابزار امیدواری کرد: در پی دست یافتن به توافق منسجم در مذاکرات شاهد هموار شدن مسیر در همکاری‌های بین دو کشور ایران و ایتالیا باشیم. 
 
وی بحران‌های مختلف را به ویژه بحران‌های منطقه را محور دیگر گفتگوهای خود و ولایتی عنوان کرد و گفت: در مورد بحران‌های منطقه‌ای در این گفتگوها به مواضع مشترک ایران و ایتالیا در مبارزه با داعش تأکید کردیم. 
 
وزیر امور خارجه ایتالیا اضافه کرد: ما پایبند به تعهدات خود برای ایجاد صلح در منطقه پایبند هستیم و نمونه بازر آن برگزاری دوره‌های آموزشی برای گروه‌های مقاومت است همچنین پشتیبانی ایتالیا از اقدامات دیپلماتیک فرستاده ویژه دبیر کل سازمان ملل در رابطه با سوریه مورد دیگری بود که در دیدار با دکتر ولایتی تحلیل شد.  
 
جنتیلونی ادامه داد: تأکید بر نیاز آشتی ملی در لیبی به واسطه اینکه این کشور فاصله کوتاهی با ایتالیا دارد و به همین دلیل از حساسیت بالایی برای ما برخوردار است.  
 
وی ادامه داد: ما همچنین در مورد روابط بین‌الملل روابط بین دو کشور و همچنین موضوعات یمن بحث و گفتگو داشتیم. 
 
وزیر امور خارجه ایتالیا با بیان اینکه از پیشنهاد دکتر ولایتی دال بر ارتباط منسجم بین مراکز تحقیقاتی پژوهشی در زمینه سیاست خارجی و روابط بین‌المللی استقبال کردیم، گفت: روابط بین دو کشور موجبات ارتقای سطح همکاریهای بین وزارتخانه‌های دو کشور ایران و ایتالیا را فراهم می‌کند.
  
در ادامه علی اکبر ولایتی به بررسی جزئیات مطرح شده دیدار خود با وزیرخارجه ایتالیا پرداخت و تصریح کرد: وزیرخارجه ایتالیا سفر ارزشمندی به ایران داشت و در جریان این سفر با مقامات مختلف ایرانی دیدار و گفتگو داشت.  
 
ولایتی تصریح کرد: اگر ایتالیا در شروع روابط بین ایران و اروپا پیش قدم شد ایران نیز برای ایتالیا در بین کشورهای اروپایی ارزش و احترام ویژه‌ای قائل است.  
 
وی دلایل این اولویت ویژه را نزدیکی جغرافیایی و تاریخی دانست و تصریح کرد: سوابق درخشان و طولانی روابط بین ایران و ایتالیا نیز مزید بر علت است. 
 
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک تصریح کرد: ما در این دیدار در ارتباط با توسعه مسائل دوجانبه همینطور تبادل نظر در مناطق تنش‌خیز از جمله سوریه، عراق و یمن گفتگو کردیم و هر دو طرف در این خصوص یا مواضع مشترک و نزدیک داشتیم. 
 
ولایتی تصریح کرد: همانطور که وزیر امورخارجه ایتالیا گفت هردو کشور در پی ایجاد همکاری‌های گسترده بین مراکز مطالعاتی و مراکز تحقیقاتی خود هستند که امیدواریم این همکاری‌ها موجب نزدیکی روزافزون هر دو کشور شوند.  
 
وی با بیان اینکه در رابطه با مسائل هسته‌ای هر دو کشور در ادامه مذاکرات توافق داشتیم تصریح کرد: همچنین هر دو کشور معتقدند گفتگوها باید در چارچوب مقررات بین‌آلمللی ادامه یابد تا به نتایج مثبت و مفیدی در جهت حل مسائل هسته‌ای دست یابیم.  
 
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک با تأکید ویژه بر اینکه جمهوری اسلامی ایران برای سفر وزیر امور خارجه ایتالیا به تهران ارزش ویژه‌ای برخوردار است تصریح کرد: این سفر را مقدمه توسعه روابط دوجانبه منطقه‌ای و بین‌المللی می‌دانیم به ویژه در شرایطی که مسائل منطقه‌ای حساس است و هر دو کشور در بازگشت آرامش به منطقه نفع مشترک داریم.  
 
ولایتی خاطر نشان کرد: وزیرخارجه ایتالیا در این دیدار از نقش مثبت و سازنده جمهوری اسلامی در عراق تقدیر و تشکر کرد.  

وی سخنان خود را با تشکر مجدد از وزیرخارجه ایتالیا و هیئت ایتالیایی برای سفر به ایران به پایان برد.  

پائلوجنتیلونی در ادامه در خصوص اینکه رهبر ایران عنوان کردند که هواپیماهای نیروهای غربی به گروهک داعش امداد رسانی می‌کنند این مطلب را با توجه به آنکه شما عضو ائتلاف ضد داعش هستید چطور تحلیل می‌کنید گفت: سازوکار ائتلاف ما بر همگان روشن است. ائتلافی که در راستای مبارزه با گروهک داعش در منطقه شکل گرفته است و ما تأمین کننده سلاح، برگزار کننده دوره‌های آموزشی برای نیروهای مقاومت، پیش مرگ‌های کرد و دولت عراق هستیم، لذا برای پیشبرد اهداف ذکرشده از هواپیماهای شناسایی استفاده می‌کنیم که از پایگاه نظامی ما در کویت برمی‌خیزند.  
 
وی در ادامه درخصوص در گزارشات آژانس بارها در این مطلب تأکید شده است که ایران به سمت سلاح هسته‌ای پیش نرفته است، اما این موضوع در روند مذاکرات مشکل‌ساز شده است تصریح کرد: درحال حاضر مذاکرات حساسی در جریان است و هفته‌های آتی هفته‌های حساس‌تری خواهد بود. لذا خرد حکم می‌کند زمانی که مذاکرات با این سطح از حساسیت در حال پیگیری است شخص از اظهار نظر در این خصوص پرهیز کند.  
 
وزیرامور خارجه ایتالیا ادامه داد: پیشرفت بزرگی در این زمینه رخ داده است به ویژه در زمینه فناوری هسته‌ای برای استفاده غیرنظامی ایران بنابراین ما امیدواریم شاهد آن باشیم که طرفین به مسائل مشترک در این زمینه دست پیدا کنند و نتایج حاصل از این مذاکرات مثبت، کارآمد و مفید هم برای ایران و هم برای تمام جهان باشد.  

 در ادامه خبرنگار ایتالیایی از ولایتی پرسید اگر نتایج حاصل از مذاکرات شکست بخورد شاهد چه وقایعی خواهیم بود و یا اگر این نتایج منجر به پیروزی شود آیا موجب نزدیکی روابط ایران وآمریکا خواهد شد، که ولایتی در پاسخ گفت: وزیر امورخارجه ایتالیا به نکته مهمی اشاره کردند و آن اینکه زمانی که مذاکرات حساسی بین طرفین در حال شکل‌گیری است ما باید از ورود آسیب‌رساننده به مذاکرات خودداری کنیم. 
 
وی اضافه کرد: در رابطه با مذاکرات هسته‌ای ایران هرآنچه انجام داده است حاکی از امیدواری برای رسیدن به یک راه حل مثبت است در غیر اینصورت مذاکرات بی‌معنی است. 

ولایتی با بیان اینکه ما خارج از هنجاری بین‌المللی هیچ حرکتی انجام نداده‌ایم تصریح کرد: جمهوری اسلامی فقط در چارچوب NPT در جهت استفاده از انرژی هسته‌ای حرکت کرده است و ما سعی داریم اگر اتهاماتی در این خصوص به ایران وارد شده از آن دفاع کنیم.  

انتهای پیام/
برچسب ها: ولایتی ، محور ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار