ساروخانی در کنفرانس توسعه نظام تأمین مالی:

حمایت بانک‌ها افزایش تولید ناخالص داخلی و اشتغالزایی را به دنبال دارد

مدیرعامل بانک ملت گفت: برای تسهیل‌گری در بنگاه‌های اقتصادی و رسالت تأمین مالی، افزایش تولید ناخالص داخلی یکی از راه‌های حمایت از تولید و سرمایه‌گذاری است که این راهکار می‌تواند مسیر اشتغال‌زایی را هموار سازد.

حمایت بانک‌ها افزایش تولید ناخالص داخلی و اشتغالزایی را به دنبال داردبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، محمد ساروخانی در هفتمین کنفرانس توسعه نظام تأمین مالی در خصوص اهمیت اینگونه همایش‌ها اظهار داشت: محیط کسب و کار جهانی در حال تغییر است و مطابق با آن نظام‌های مالی نیز با تغییراتی مواجه می‌شود که ما باید مطابق با آن مدل‌ها و الگوهایی را که در شاخص‌های تأمین مالی تأثیر دارند را تغییر دهیم تا رتبه تأمین مالی کشور در رقابت‌پذیری تحت تأثیر قرار گیرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر مسائل و مشکلات تأمین مالی وجود دارد و بنگاه‌ها نیز از تأمین مالی خود راضی نیستند و در این شرایط اگر بخواهیم کشور را به سمت تأمین مالی متوازن سوق دهیم باید به چندین شاخص توجه نماییم.

ساروخانی در توضیح شاخص‌های مؤثر در تأمین مالی گفت: این شاخص‌ها شامل نحوه اجرای خدمات مالی، توانایی خدمات مالی، دستیابی بنگاه‌ها به بازار سرمایه، اهمیت به کارآفرینان بازار سرمایه، بررسی قوانین و مقررات بورس مجموعه عواملی هستند که توسعه شاخص را محقق می‌کنند.

مدیرعامل بانک ملت در بیان زیرشاخص‌های نظام تأمین مالی اظهار داشت: در مجموعه زیرشاخص‌های نظام تأمین مالی می‌توان به شاخص اعتبار هم‌افزا اشاره کرد و از مجموعه اعتبار هم‌افزاها قابلیت نظام تأمین مالی و کارآیی و ارزیابی را برای شاخص‌ها مورد ارزیابی قرار دهیم.

وی تصریح کرد: رتبه تأمین مالی کشور در دنیا در جایگاه مناسبی نیست و علت عمده آن هم می‌توان در مسائل اقتصادی خارج از بورس جستجو کرد و در این شرایط بانکداری ما نقش اصلی خود را در واسطه‌گری به خوبی ایفا نمی‌کند در حالی که امروزه نظام بانکی نقش محوری را در تأمین مالی کشورها بر عهده دارد.

ساروخانی در خصوص رتبه‌های ایران در شاخص‌های متفاوت یادآور شد: رتبه ایران در شاخص‌های متفاوت بین 144 کشور شامل رتبه 93 در تأمین مالی، رتبه 83 در شاخص رقابت‌پذیری، رتبه 128 در توسعه بازار مالی است.

مدیرعامل بانک ملت در خصوص ضعف بازارهای مالی داخلی اظهار داشت: بخش اعظمی از کمبودها به علت عدم دسترسی به بازارهای مالی دنیاست زیرا بیشتر اتکای ما در بازارهای داخلی خلاصه شده است.

وی در توضیح توانایی رقابت پذیری گفت: وقتی توانایی رقابت‌پذیری جود ندارد ابزارهای تأمین مالی امروزه نمی‌تواند کمکی در جهت بهبود شرایط سرمایه گذاری برای ما داشته باشد زیرا بانکداری ما متکی به شعبه است که این در دنیا منسوخ شده است و روش‌های بانکی مبتنی بر بخش‌بندی بازار می‌تواند رتبه ما را در سطح جهانی بالا برده و برگزاری اینگونه کنفرانس‌ برای ارتقای رتبه تأمین مالی کشور بسیار مؤثر است.

مدیرعامل بانک ملت افزود: برای تسهیل‌گری در بنگاه‌های اقتصادی و رسالت تأمین مالی و به منظور افزایش تولید ناخالص داخلی یکی از راه‌های حمایت از تولید و سرمایه‌گذاری است که این راهکار می‌تواند مسیر اشتغا‌لزایی را هموار سازد.

ساروخانی در خصوص اقتصاد مقاومتی گفت: بحث اقتصادی مقاومتی بعد از ابلاغ سیاست‌های مربوط به این اقتصاد مورد بررسی قرار گرفته تا ایده‌های مربوط به آن را فعال سازد و در بانک ملت هم کارگروهی برای تأمین مالی تشکیل شده و در جهت تأمین مالی کارآفرینی مورد بهره‌وری قرار گرفت این برنامه در جهت حمایت از فعالین بازار بوده است.

وی در توضیح  مراحل تأمین مالی گفت: در فرآیند کارآفرینی یکی از مراحل مهم تأمین مالی است که در شرایط فعلی این تأمین مالی بسیار محدود شده و پس از تلاش‌های فراوان شرکت‌ها در صدد هستند تا مشکل اساسی کارآفرینی را برطرف کنند.

مدیرعامل بانک ملت ادامه داد: در شرایط فعلی سرمایه‌گذاران جدیدی وارد می‌شوند تا بتوانند در جهت کمک به تأمین مالی نقش موثری داشته و در نهایت قوانین و مقررات را به گونه‌ای تغیر دهند.

ساروخانی با اشاره به حمایت از شرکت‌‌های دانش‌بنیان تصریح کرد: طبیعتا حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان یکی از مهم‌ترین بحث‌‌های اقتصاد مقاومتی است که اگر این امر محقق شود این شرکت‌ها رشد چشمگیری را تجربه خواهند کرد.

وی در خصوص اقدامات بانک ملت بیان کرد: در بانک ملت بسته‌های اعتباری برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان تهیه شده تا بتواند در جهت رشد این شرکت‌ها نقش موثری را ایفا کنند.

وی در پایان گفت: بانک‌ها با تخصیص یک بخش به تأمین مالی به بسته‌های اعتباری می‌توانند در جهت رفع موانع شرکت‌ها در جهت تأمین 
مالی نقش موثری را ایفا نمایند.

انتهای پیام/
برچسب ها: نظام مالی ، شاخص ، رقابت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار