دو روز پیش خبر سقوط یک فروند بالگرد در ارتفاعات دربند، حوالی امامزاده ابراهیم (پس قلعه) روی خروجی رسانه‌ها قرار گرفت . . .

بالگردی که قرار بود امدادهوایی نوروز را برعهده گیرد/ آخرین صحبت‌های سخنگوی سازمان امداد و نجات از سقوط بالگردبه گزارش خبرنگار حوادث باشگاه خبرنگاران، دو روز پیش خبر سقوط  یک فروند بالگرد در ارتفاعات دربند، حوالی امامزاده ابراهیم (پس قلعه) روی خروجی رسانه‌ها قرار گرفت. بر اساس اطلاعات اولیه این بالگرد سه نفر سرنشین داشت که هر سه نفر جان خود را در این حادثه از دست دادند. هنوز دقایقی از این حادثه نگذشته بود که گمانه زنی ها در مورد اینکه بالگرد متعلق به چه سازمانی بوده است، آغاز شد. هلال احمر، مدیریت بحران، وزارت دفاع ، ارتش و شرکت پنها در زمره گمانه زنی قرار گرفتند ولی در ابتدا همه سازمان‌ها از این مساله اظهار بی اطلاعی کرده و مدعی شدند که بالگرد مربوط به سازمان آنها نبوده است. هیچ سازمانی نیز حاضر به قبول مسئولیت در این زمینه نشد.

سرپرست سازمان امداد و نجات دقایقی پس از حادثه با اعلام اینکه دو خلبان و یک مهندس پرواز جان خود را از دست داده‌اند، گفت: این حادثه ساعت ۱۴ و 50 دقیقه روز گذشته رخ داد و ماموران امداد و نجات هلال احمر ساعت ۱۵ و 10 دقیقه در محل حادثه حاضر شده و نسبت به شناسایی اجساد اقدام کردند. چرخ ساز با بیان این مطلب که سازمان امداد و نجات هلال احمر دارای ۱۷ بالگرد است که در حال حاضر در کشور مشغول فعالیت هستند، از جزئیات پرواز بالگرد دچار حادثه اظهار بی اطلاعی کرد. حسن فراهانی، رئیس جمعیت هلال‌احمر شمیرانات نیز مدعی شد که احتمالا این بالگرد متعلق به ارتش بوده است.

مدیرعامل پنها ساعاتی پس از حادثه گفت: بالگردی که امروز در منطقه دربند سقوط کرد، متعلق به هلال‌ احمر بوده و در حال انجام مانور برای ستاد بحران، این اتفاق رخ داده است. مسئولان وزات دفاع نیز اذعان داشتند که بالگرد مربوط به هلال احمر بوده است ولی همه مسئولان هلال احمر این موضوع را تکذیب کردند.

سرانجام پس از گذشت دو روز از این حادثه سازمان مدیریت بحران بحران لب به سخن گشود و سقوط بالگرد را برعهده گرفت. اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران گفت: بالگرد سقوط کرده برای سازمان مدیریت بحران است و در اختیار «پنها» بوده است و مراحل واگذاری آن را به هلال احمر جمهوری اسلامی داشتیم که این بالگرد سقوط کرد؛ در حالی که هنوز به هلال احمر واگذار نشده بود.
وی افزود: احتمالا پرواز این بالگرد در راستای تأمین و نگهداری بوده است و در طول ماه بالگرد باید یک ساعت پرواز کند که متاسفانه این کار بدون هماهنگی با ما انجام شده بود.

 رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: مالکیت بالگرد سقوط کرده با سازمان مدیریت بحران بوده است و چون تأمین و نگهداری آن هزینه در بر دارد و برای سازمان نیز قابل استفاده نبود، در حال انتقال آن به هلال احمر بودیم و آخرین اقدامات برای واگذاری مذاکرات بود که با سقوط بالگرد به نتیجه نرسید. نجار در پایان اعلام کرد: این بالگرد در اختیار «پنها» (پشتیبانی و نوسازی هلی‌کوپتری ایران) بوده و تیمی را برای بررسی سقوط آن تشکیل داده‌ایم.

حسین درخشان، سخنگوی سازمان امداد و نجات نیز در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: پنج سال پیش سازمان مدیریت بحران اقدام به خریداری 2 فروند بالگرد کلاس 214 کرد از آنجایی که سازمان مدیریت بحران مأموریت هوایی ندارد و فاقد امکانات نگهداری بالگرد است، این 2 فروند را برای نگهداری تحویل «پنها» (شرکت پشتیبانی و نوسازی هلی کوپترهای ایران) داده تا از آنها نگهداری کند.

وی خاطرنشان کرد: از مدتی پیش سازمان امداد و نجات هلال احمر به دنبال آن بود تا این 2 فروند بالگرد را تحویل گرفته و مأموریت‌های امداد و نجات را با آنها انجام دهد. رایزنی ها از یک سال پیش انجام گرفته بود و قرار بود تفاهم نامه نهایی پیش از عید میان دو سازمان منعقد شود.

 درخشان بیان داشت: قرار بود از این دو بالگرد جهت امدادهوایی نوروز و امدادرسانی به حادثه دیدگان استفاده شود که متاسفانه یکی از این بالگردها به دلیل مه غلیط در منطقه و بارش برف به کوه برخورد و سقوط کردو البته علت نهایی سقوط مشخص نشده و منهدسین و کارشناسان نتیجه را اعلام خواهند کرد.

سخنگوی سازمان امداد و نجات خاطر نشان کرد: این بالگرد هیچگاه تحویل هلال احمر نشده و حتی یک مأموریت نیز برای هلال احمر انجام نداده است در بازدیدی که چندی پیش از این بالگردها انجام شد، به نظر رسید که آنها نو هستند و پرواز زیادی انجام نداده‌اند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، بارها و بارها در کشور چنین اتفاقات مشابه رخ داده و متاسفانه یک منبع واحد جهت اطلاع رسانی وجود نداشته است. این درحالی است که طبق گفته کارشناسان از 42 حادثه و بلایای طبیعی، ایران مستعد بیش از 32 مورد حادثه است و عدم پاسخگویی به موقع مسئولین شرایط را در زمان حوادث بحرانی ساخته و امنیت اجتماعی و روانی مردم را تحت تاثیر قرار می دهد. لذا باید مسئولین در زمان وقوع حوادث ضمن تعامل جهت امدادرسانی بهتر و سریع تر نسبت به رفع تشویش اذهان عمومی نیز اقدام کنند. از طرفی با وجود این مساله این سوال مطرح است که آیا بالگردی که قرار است در نوروز 94 جهت امدادرسانی هوایی به مسافران مورد استفاده قرار گیرد، ایمنی لازم را دارد. آیا هلال احمر با وضعیت پیش رو دیگر مایل به انعقاد قرارداد و تفاهم نامه با مدیریت بحران جهت دریافت بالگرد دیگر 214 است؟

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار