وزیر خارجه ایتالیا در نشست خبری مشترک با همتای ایرانی گفت: راه حل پرونده هسته‌ای ایران برای ایجاد تعادل و توازن در سطح منطقه و جهان است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، "پائولو جنتیلونی" وزیر خارجه ایتالیا در نشست خبری مشترک با همتای ایرانی نسبت به رسیدن توافق جامع هسته‌ای اظهار امیدواری کرد.

وی ادامه داد: جای خرسندی است طی چارچوب رسمی از ایران بازدید کنم، ایتالیا طی سال‌های اخیر در سطوح مختلف تبادل هیأت‌های دیگر را با ایران داشته.
 
وزیر خارجه ایتالیا اعلام کرد: به زودی وزیر هیأت محیط زیست ایتالیا سفری را به ایران خواهد داشت،‌ زیرا دو کشور ریشه کهنی در تاریخ بشریت دارند و البته نقش مؤثری در کشورهای منطقه داشته‌اند.
 
وی در ادامه افزود: در زمینه فرهنگی پذیرای مقدم مسئولین عالی رتبه ایرانی به ایتالیا هستیم و در زمینه‌های قاچاق موادمخدر و جرایم سازمان‌یافته همکاری‌هایی را خواهیم داشت و همچنین در زمینه اقتصادی بین دو کشور در سطح بنگاه‌های کوچک و متوسط روابطی را خواهیم داشت.
 
پائولو جنتیلونی گفت: راه حل معطوف به پرونده هسته‌ای برای ایجاد تعادل و توازن در سطح منطقه جهانی است.
 
وزیر خارجه ایتالیا با بیان این که به دنبال راه حلی هستیم تا زمینه برای توسعه روابط دو کشور فراهم شود، گفت: در چارچوب فعالیت‌های ایتالیا، به دنبال گشایش هرچه زودتر مشکلات هستیم و آگاهیم که چه مشکلاتی وجود دارد.
 
وی با تأکید بر این که همکاری سازنده ایران برای مشکلات منطقه و مبارزه با افراطی‌گرایی (داعش) وجود دارد. البته بین ایران و ایتالیا منافع مشترکی برای یافتن راه حل در جهت مقابله با درگیری‌های منطقه خاورمیانه وجود دارد.

پائولو جنتیلونی در رابطه با مبارزه با تروریسم گفت: کشور ما در چارچوب قوانین و هم‌پیمانانش فعالیت‌هایی را در رابطه با تروریسم پیش گرفته است.

وزیر خارجه ایتالیا با بیان این که ما از کشور عراق برای مبارزه با داعش حمایت می‌کنیم، گفت: از دولت العبادی حمایت‌هایی را داشته‌ایم و سیاست همراه کردن عراق را پیش می‌بریم و امید بر این است که این کشور مقدمه‌ای برای موفقیت‌های بزرگ‌تر باشد، البته در قبال سوریه حمایت‌های مجدانه‌ای می‌کنیم و از طرف ایتالیا شخصی برای کمک‌های انسان دوستانه به حلب فرستاده شد تا وضعیت را ثابت کند. ما متعهدانه فعالیت می‌کنیم و در جهت اقدامات سازمان ملل متحد در لیبی حمایت می‌کنیم زیرا کشور لیبی هم مرز با ایتالیا است، اما در حال حاضر تندروی‌های تروریستی در لیبی محدود است.

وی بیان کرد: ما می‌خواهیم کمک‌های دیپلماتیکی ایجاد کنیم و یک ائتلاف ملی را در این کشور ایجاد کنیم اما این راه حل‌ها وجود دارد و در مقابل خطر بدتر شدن وضعیت هم وجود دارد.

پائولو جنتیلونی تأکید کرد: ما مخالف دخالت فعالیت‌های خارج از کشور لیبی هستیم و نباید نقطه نظرهای خارج از کشور لیبی در این کشور دخیل باشد و از فعالیت‌های سازمان ملل در این راستا حمایت می‌کنیم.

وزیر خارجه ایتالیا گفت: پارلمان ایتالیا از دولت این کشور درخواست کرده تا فلسطین را شناسایی کند و مذاکرات و گفتگوهای میان دو طرف را تشویق کرد.

وی اظهار داشت: پرونده هسته‌‌ای در راستای صلح، مسائل بین‌المللی و منابع تجار و بازرگانان کشورهای درگیر پرونده و کشورهایی که مستقیم‌تر نقشی را ایفا می‌کنند، برگزار می‌شود و همچنین پرونده هسته‌ای ایران با نقش سازنده جمهوری اسلامی ایران و موفقیت در راستای منافع اروپا و ایالات متحده در این پرونده خواهد بود و راه طولانی در پیش است اما در هفته‌های آینده ممکن است قرین به موفقیت شویم.

انتهای پیام/

برچسب ها: ایران ، مذاکرات ، ایتالیا ، ظریف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار