کرمانشاه؛

پای افزاری با قدمتی به بلندای تاریخ کرمانشاهان

گیوه ، پای افزاری با قدمتی به بلندای تاریخ کرمانشاهان، همواره همراه مردم سختکوش این دیار در عبور از فراز و نشیب های زندگی بوده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه ؛همه مراحل تولید این پاپوش، دستی است و از نخ قالی، نخ ابریشم و کف آن از پارچه، چرم یا لاستیک است.تولید گیوه در روستاهای منطقه بیشتر به نوع خاصی از گیوه مربوط می شود که تخت آن کهنه ای است و به نام گیوه "زیره ای" یا "کلاش" شهرت دارد.

در منطقه کوهستانی کردستان و کرمانشاه، گذرگاه های صعب العبور آن، کم بودن راههای ارتباطی ماشین رو، نوع معیشت مبتنی بردامداری و کشاورزی و ضرورت تحرک فراوان در فصول سه گانه بهار و تابستان و پائیز، پاافزاری را می طلبد که سبک، راحت، مقاوم، خنک و در عین حال ارزان باشد. گیوه بهترین پاسخگو برای تمامی این نیازها بوده است.

دراستان کرمانشاه بافتن پنج نوع گیوه زیرپارچه ای، گیوه تخت آجیده، گیوه تخت چرمی، گیوه تخت لاستیکی و گیوه رویه ابریشمی رایج است.

سازمان استاندارد ایران پس از بررسی تاریخچه، نحوه و تئوری ساخت و فلسفه فرهنگی آثار، محصول بومی استان به نام "گیوه زیره پارچه‌ای" نشان استاندارد اعطا کرد .

گیوه زیره پارچه ای "گیوه هورامی" را در چند فصل از سال می توان پوشید زیرا این بافتنی اصیل از نظر پزشکی و سلامت کفشی طبی، راحت، خنک، بسیار کم وزن و بادوام است وبه همین دلیل خریداران زیادی در داخل و خارج از کشور دارد.

رنگ های آبی، قرمز، سفید، استخوانی و سیاه. رنگ های آبی و قرمز که در تخت گیوه بکار برده میشود.

رویه گیوه مردانه به طور معمول سفید بوده و برای بافت گیوه های زنانه از نخ های رنگین و گاه از انواع منجوق نیزاستفاده به عمل می آید.

"گیوه" با نام کرمانشاه عجین شده و صادرات آن به عراق سالانه میلیون ها دلار،ارزآوری برای استان کرمانشاه دارد.

مسافران، گردشگران و توریست ها این صنایع دستی ارزنده و زیبا را می شناسند و آن را به عنوان سوغات می خرند و گاهی هم آن را به مثابه زینت به دیوار می آویزند.


انتهای پیام/ض

برچسب ها: کرمانشاه ، تاریخ ، بلند ، قدمت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.