قرآن نگل يكي از آثار ارزشمند و ماندگار دوران پس از اسلام است و از جمله مهم ترين جاذبه هاي ديني، فرهنگي و تاريخي استان كردستان به شمار مي آيد كه علاوه بر ارزشمندي از منظر اعتقادات مذهبي و ديني به لحاظ تاريخي نيز داراي ارزش بسياري در ميان مردم منطقه است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران سنندج،روستاي نگل مركز دهستاني به نام نگل از توابع بخش «كلاترزان» سنندج است كه در ۶۵ كيلومتري غرب سنندج و در مسير جاده سنندج – مريوان واقع شده است. 

در داخل مسجد روستاي نگل كه به مسجد عبدالله عمر يا عبدالله عمران مشهور است قرآنی به خط كوفي از دوران گذشته وجود دارد که بر روی پوست اهو نوشته شده و بنا به اعتقادات و باورهاي مردم يكي از چهار قرآن خطي است كه در زمان خليفه سوم (عثمان بن عفان) به رشته تحرير درآمده و به چهار اقليم دنيا فرستاده شده است.

داستان پیدا شدن قران به این صورت بوده که در آن زمان وقتی چوپانی سرگرم چرای گوسفندان بوده است ناگهان گل بسیار زیبایی، توجه او را به خود جلب می‌کند، وقتی گل را از زمین بیرون می‌آورد، چاله‌ای پدیدار می‌شود که صندوقچه ای توجه او را جلب می کند و چوپان به اتفاق مردم روستا صندوقچه را که حاوی قرآن بوده بیرون می آورند و در همان محل مسجدی با نام نوگل (نگل) برای نگهداری قرآن بنا می‌کنند.

مردم اعتقاد زیادی به این کلام الهی دارند و در حل مشکلات و گرفتاری‌های زندگی خود از آن یاری می‌جویند و قسم دروغ به آن را گناهی بزرگ و نابخشودنی می‌دانند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان گفت: در این استان بیش از 300 جلد قرآن تاریخی در منطقه وجود دارد و این سازمان تاکنون چهار جلد از قرآن‌های یاد شده را به ثبت ملی رسانده است.

رسول اشتودان افزود: یکی از معروف ترین قرآن‌های تاریخی و با ارزش استان کردستان قرآن تاریخی نگل است که در روستایی به همین نام قرار دارد و در طول سال میزبان خیل عظیمی از مردم خود استان و مسافران و گردشگران است.

قطع قرآن رحلي بزرگ، جنس جلد آن چرم و رنگ آن قهوه‌اي تيره است. براساس شواهد و شيوه نگارش و اعراب گذاري آن احتمالاً اين قرآن در سده هاي چهارم يا پنجم هجري قمري نگاشته شده است.

قرآن تاریخی نگل یکی از چهار قرآن قدیمی دنیا است و بعد از قرآن آستان قدس رضوی با شماره دو به ثبت ملی رسیده است. تاکنون این کتاب تاریخی مقدس سه بار به سرقت رفته است و مشابه این حادثه برای چند قرآن تاریخی دیگر استان هم روی داده است و سارقان فضای غم و ماتم را برای اهالی باقی گذاشتند.

علیرضا آذر شب معاون میراث فرهنگی استان کردستان گفت: به یاری خداوند متعال هر سه بار این کتاب مقدس در دورترین نقطه کشور توسط ماموران انتظامی پیدا شده و به مکان اصلی خود بازگرداننده شده است

مديركل ميرات فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كردستان در رابطه با سيستم حافظتي قرآن نگل نيز بیان کرد: با توجه به اينكه قرآن نگل يك اثر نفيس كشور است و به شماره دو در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است، نياز به توجهات و رسيدگي خاص دارد.

اشتودان افزود: با نگهداري اين قرآن در سيستم محافظتي، از گزند فرسودگي هايي كه به دليل شرايط محيطي از قبيل دما و رطوبت نامناسب ايجاد مي شود، دور خواهد ماند.

 با كمك هيات امناي مسجد جامع قرآن، نگل موزه قرآن نگل راه اندازي شده که ضمن نگهداري و صیانت از اين قرآن در معرض ديد عموم قار گرفته است. روستای نگل به‌دلیل وجود این قرآن، روزانه میزبان صدها تن از مشتاقان و علاقه‌مندان آثار مذهبی و تاریخی است.

این قرآن هم‌اکنون تحت نظارت سازمان اوقاف بوده و هیأت امنای مسجد از آن نگهداری می‌کنند.

انتهای پیام/ز
برچسب ها: قران ، تاریخی ، میزبان ، نگل ، کردستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.