یک مقام سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که سازمان اطلاعات و جاسوسی آمریکا تلاش داشت که نقشه‌های ساخت یک بمب هسته‌ای را از طریق هیأت اعزامی آژانس در برنامه هسته‌ای ایران قرار دهد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه بلومبرگ، یک مقام سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که سازمان اطلاعات و جاسوسی آمریکا تلاش داشت که نقشه‌های ساخت یک بمب هسته‌ای را از طریق هیأت اعزامی آژانس در برنامه هسته‌ای ایران قرار دهد.

"رابرت کلی" ، یک مدیر پیشین آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، دراظهارتی گفت: "مریوان یک نمونه‌ خاص از تحلیلگران بی‌تجربه‌ای است ،که هر چه شنیده‌اند را می‌بلعند."

وی افزود:" عدم تمایل آژانس برای بازدید از یکی از دو سایتی که در نگرانی‌های‌شان به آن اشاره می‌کند نشان می‌دهد که اکنون به اشتباه خود پی برده‌اند."

در حالیکه ایران و قدرت‌های جهانی تلاش دارند تا به توافقی دست یابند، پرونده مریوان نشان از مشقات آژانس در مواجهه با سؤالات فزاینده درباره اطلاعاتش‌ است. آژانس زیر فشار بین‌المللی قرار دارد زیرا حکم این نهاد درباره برنامه هسته‌ای ایران مشخص خواهد کرد که آیا تحریم‌های بین‌المللی علیه این کشور باید برداشته شوند یا نه؟

در ادامه این گزارش آمده است: دفتر مطبوعاتی آژانس از هرگونه اظهار نظر درباره پرونده مریوان خودداری کرده و گزارشگران را به بیانیه ماه دسامبر ارجاع داده است، که در آن اعلام شده پیشنهاد ایران برای بازدید از این سایت نگرانی‌های آژانس را رفع نمی‌کند."

"جوفی جوزف"،‌ یکی از مقامات سابق کاخ سفید که در مذاکرات هسته‌ای با ایران حضور داشته، گفت: "آژانس در نقطه‌ای بحرانی قرار گرفته است، تحقیقات درباره تسلیحات بسیار فراتر از حوزه تخصصی این نهاد بود."

آژانس  اعلام کرده اطلاعاتی که پیش از جنگ عراق داشته است جعلی بوده‌اند، اما هیچ وقت ساختگی بودن اطلاعات درباره مسئله هسته ای ایران را تأیید نکرده است.این درحالیست که ایران به صورت مداوم اعلام کرده که خارجی‌ها نقشی اصلی را در ادعاهای مربوط به ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای تهران داشته‌اند.

سازمان سیا اخیرا اذعان کرده که نقشه‌های اولیه یک بمب هسته‌ای را از طریق هیأت آژانس در ایران ارائه کرده است. با وجود اینکه  سیا مدعی شده است این عملیات برای فریب دادن متخصصین تسلیحاتی بوده اما دیپلمات‌ها می‌گویند که شاید هدف از آن سندسازی علیه ایران بوده باشد.

بر اساس ادعاها درباره آزمایش در مریوان، که از اطلاعات جاسوسی کشورهای خارجی ناشی شده، ایران نوع ویژه‌ای از چاشنی را آزمایش کرده که مواد شکافتی را برای یک انفجار هسته‌ای فشرده می‌سازد. ایران در سال 2008 این ادعاها را رد کرد و ان را  " غیرقابل فهم" خواند.

کلی در ادامه اعلام کرد: "اگر صرفا به موقعیت مریوان به عنوان سایت ادعایی یکی از مهمترین آزمایش‌ها نگاه کنید متوجه جعلی بودن آن می‌شوید."

انتهای پیام/

برچسب ها: ایران ، هسته ای ، تلاش ، اژانس ، سیا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار