لطفا به اشیای این موزه دست نزنید

نمایشگاه نقاشی مخصوص نابینایان در موزه ای در اسپانیا دایر است.

به گزارش خبرنگار تجسمی باشگاه خبرنگاران به نقل از یورونیوز، یكی از تابلوهایی كه در موزه ها دیده می‌شود این است: " لطفا به اشیا موزه دست نزنید "؛ اما تابلوی مذكور در نمایشگاه نقاشی كه درموزه پرادو در مادرید برقرار است كاربردی ندارد. چون این نمایشگاه به طور ویژه برای بازدیدكنندگانی كه نابینا هستند یا مشكل بینایی دارند طراحی شده است. بدین ترتیب كه با كمك تكنولوژی چاپ سه بعدی ،كپی برجسته ای از تابلوهای اصلی ساخته شده است.

براساس این گزارش شش تابلوی كپی برجسته كه در بین آنها تابلوی "مونالیزا " یا همان " لبخند ژكوند" لئوناردو داوینچی هم دیده می‌شود به نمایش گذاشته شده است. در كنار هر اثر متنی به خط بریل و البته راهنمای شنیداری هم شامل اطلاعاتی در خصوص آن نقاشی درنظر گرفته شده است.

یك بازدید كننده نابینا دراین باره گفت: برای ما دیدن با لمس كردن میسر می شود. در واقع حس لامسه در ما جایگزین حس بینایی شده است. همیشه در موزه كسی كه تابلو را می بیند باید در موردش برای من توضیح دهد. اما در این موزه این فرصت برایم مهیا شده است كه تابلو ها را خودم با دستهایم ببینم!

متصدی نمایشگاه اظهار داشت: این تابلوها برای لمس كردن طراحی شده اند و این كه در دسترس عموم باشند برای ما جالب است. بازخوردهای آنان به ما نشان می دهد كه در مسیر درست قرار گرفته ایم. اینكه بدین شیوه تابلو ها را بفهمند، لمس كنند ، درك كنند، برای ما رضایت بخش است.

البته افرادی كه نابینا نیستند هم می توانند از این نمایشگاه دیدن كنند .چون برای آنها عینك های تیره رنگی درن ظر گرفته شده است. این موزه تا 28 ژوئن پذیرای بازدیدكنندگان خواهد بود.

گفتنی است موزه پرادو در شهر مادرید اسپانیا یكی از بزرگترین و مهمترین نگارخانه های دنیاست كه نقاشی های كشورهای فرانسه، ایتالیا ، آلمان واسپانیای قرن چهاردهم تا آغاز قرن نوزدهم میلادی را به نمایش می گذارد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار