تربیت بیش از ۹هزار پرستار در دانشگاه/ نظام سلامت، نظامی تک رشته‌ای نیست

پیوندی گفت:: تاکنون ۹۰۰۰ پرستار توسط دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی تربیت شده و در نظام سلامت ایفای نقش می‌کنند که این امر افتخار بزرگی برای دانشگاه به شمار می‌آید.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، دکتر پیوندی رئیس دانشگاه علوم پزشکی 
شهیدبهشتی درمراسم روز پرستار با بیان اینکه تاکنون ۹۰۰۰ پرستار توسط دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی تربیت شده و در نظام سلامت ایفای نقش می‌کنند گفت: سابقه تربیت نیروی پرستاری در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی به سال ۱۳۲۶ بازمی گردد که در سال ۱۳۶۵ به صورت دانشکده‌ای مجزا درآمد و از آن پس شاهد روند ارتقای این رشته و گسترش گرایشهای مختلف آن بوده‌ایم. 

وی درمان، بهبود و التیام دردهای بیماران را یکی از وظایف مهم در حوزه  پرستاری برشمرد که بسیار دشوار و پرمشقت است وصبر و حوصله زیادی لازم دارد و تربیت نیروی انسانی را وظیفه مهم دیگر در این حوزه عنوان کرد که بایستی مورد توجه ویژه قرار گیرد. 

رئیس دانشگاه با اشاره به وجود ۱۶۰ دانشکده پرستاری در کشور خاطرنشان کرد: تاکنون ۹۰۰۰ پرستار توسط دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی تربیت شده و در نظام سلامت ایفای نقش می‌کنند که این امر افتخار بزرگی برای دانشگاه به شمار می‌آید. در کل کشور ۱۲۰ هزار پرستار در مجموعه نظام سلامت (بیمارستانهای دولتی، خصوصی، خیریه و...) به ارایه خدمت مشغول 
هستند. گرچه نسبت تخت به نیروی پرستاری ۱. ۱ است اما کافی نیست و باید در این زمینه تلاش کنیم. 

وی با اشاره به فشار زیادی که به کادر پرستاری به دلیل کمبود نیرو تحمیل می‌شود، مشارکت جامعه پرستاری و همه اجزای نظام سلامت را در راستای تربیت نیروی انسانی ضروری دانست و خاطرنشان کرد: در این دانشگاه حدود ۵۰۰۰ پرستار در مراکز مختلف خدمت رسانی می‌کنند که با توجه به کمبود نسبت پرستار به تخت باید در راستای تربیت نیروی پرستاری مورد نیاز تلاش کنیم و 
گرنه در آینده دچار چالش خواهیم شد. 

دکتر پیوندی در ادامه داد: نظام سلامت، نظامی تک رشته‌ای و تک حلقه‌ای نیست بلکه حلقه‌های مختلف این نظام به هم متصل است و همه ما باید با مشارکت و همدلی در راستای حفظ و ارتقای سلامتی مردم و کاهش آلام دردمندان تلاش کنیم. 

وی کادر پزشکی و کادر پرستاری را دو رکن اصلی در نظام سلامت برشمرد که نقش کلیدی در درمان بیماران و ارایه خدمات شایسته دارند و افزود: این دو گروه لازم و ملزوم هم هستند، در کنار هم قرار دارند و در مقابل هم نیستند. با همدلی و وفاق و اتحاد آنان مسلما خدماتی شایسته به مردم ارایه می‌شود. بنابراین باید این احساس مشارکت، همدلی و انسجام را از دوران دانشجویی در این دو قشر ایجاد کنیم. 

رئیس دانشگاه با اشاره به دغدغه‌ها و مشکلات پرستاران اظهار امیدواری کرد با راهکارهای پیشنهادی از سوی وزارت بهداشت شاهد افزایش رضایتمندی جامعه پرستاری باشیم و تاکید کرد در شرایط کمبود نیرو باید با تقسیم عادلانه شیفت‌ها شرایطی ایجاد شود که فشار کار بین همه افراد به شکل مساوی تقسیم شود.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار