مدير کل دفتر بهره‌برداري از تأسيسات انتقال و توزيع آب شرکت مديريت منابع آب ايران با بيان اين که خشکسالي ها ادامه دارد، گفت: با توجه به افزايش تقاضا هيچ راهکاري به جز مديريت طرف‌هاي تقاضاي آب نداريم و روند مصرف، بهينه و کنترل شود.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران، مهرزاد احساني گفت: منابع محدود آب همواره با افزايش تقاضا مواجه شده است و رويکردهاي سنتي جوابگو نيست و بايد همراه با توسعه علمي و بهينه سازي الگوي کشت و مصرف به سمت صرفه جويي حداکثري حرکت کنيم.

وي افزود: همه کارها از خانواده ها آغاز مي شود و بايد همه شهروندان به اين موضوع توجه کنند براي اينکه سرنوشت همه ما به پايداري منابع آب بستگي دارد.

سبحاني گفت: امروزه اين عزم همگاني در ميان همه مردم و مسئولان و نهادها  ايجاد شده است که بايد به سمت مديريت مصرف آب حرکت کنيم که اميدواريم به زودي در همه عرصه ها عملياتي شود.

احساني، مدير کل دفتر بهره‌برداري از تأسيسات انتقال و توزيع آب شرکت مديريت منابع آب ايران افزود: بايد ميزان توليد محصول کشاورزي به ازاي مصرف آب به شدت افزايش يابد و بازچرخاني آب و بازيافت منابع هم مدنظر قرار گيرد.

وي گفت : بارش‌هاي کشور بيش از 400 ميليارد مترمکعب در سال است که از اين مقدار حدود 92 ميليارد به روان‌آب تبديل مي‌شود و 25 ميليارد مترمکعب در زمين نفوذ مي‌کند.

130 ميليارد مترمکعب آب تجديد شونده داريم که در دوره‌هاي خشکسالي به 115 ميليارد مترمکعب محدود شده است.

سرانه مصرف آب در کشور کمتر از 1700 مترمکعب است و بر اساس استانداردهاي بين‌المللي، سرانه 1710 مترمکعب مرز تنش آبي، 1000 مترمکعب مرز کمبود آب و 500 مترمکعب مرز فقر مطلق آبي محسوب مي‌شود.

اين ميزان کم بارش هم يکنواخت توزيع نشده است و عمده بارش‌ها در زاگرس و اندکي در البرز صورت مي‌گيرد.

56 درصد بارندگي سالانه در 30 درصد پهنه کشور است.

سرانه آب تجديدپذير هر ايراني را نصف سرانه آب در آسيا و اروپا و يک‌ نهم آمريکاي شمالي و يک‌ چهارم ميانگين جهاني است.

سرانه مصرف آب در کشور بين 1500 تا 1800 مترمکعب است درحالي که سرانه آب تجديد شونده کمتر از 1700 مترمکعب است. همه مردم بايد به فرهنگ زندگي سازگار با کمبود بارش روي اورند.

انتهای پیام/
برچسب ها: مدیریت ، تقاضا ، آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار