مرقد و بارگاه های مطهر امامزادگان در استان کردستان، کانونی برای نشان دادن ارادت مردم این دیار به خاندان رسول الله(ص) است و هر ساله به ویژه در تعطیلات نوروزی هزاران گردشگر مذهبی را به سوی خود می کشاند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران سنندج، هم اکنون 74 بقعه و آرامگاه متبرکه در استان کردستان وجود دارد که از این تعداد 42 مورد بقعه متبرکه است و 45 امامزاده که نسب آنان به پیامبر(ص) و معصومین می رسد در آن مدفون است.
 
علاقه و ارادت مردم استان کردستان به اهل بیت پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) همواره زبانزد خاص و عام است و اکثر مردم استان این ارادت خود را با حضور در امامزاده ها و آرامگاه های موجود در منطقه نشان می دهند.
 
معاون فرهنگی و اجتماعی اوقاف و امور خیریه کردستان گفت: با توجه به
اینکه در سال های اخیر فعالیت فرهنگی و قرآنی در سطح امامزاده ها انجام شده و زائران بسیاری از خارج و داخل استان به این اماکن امده اند توسعه فضای فیزیکی امامزاده ها در دستور کار قرار گرفته است.
حجت الاسلام مهدی مرادی افزود: توسعه فضای فیزیکی امامزاده هاجر خاتون خواهر گرانقدر امام رضا علیه اسلام و احداث دارالقران کریم در این امامزاده از اقداماتی است که در این حوزه انجام شده است، این دارالقرآن در سه فاز احداث می شود. 
حجت الاسلام مرادی در ادامه با اشاره به ارادت وصف ناپذیر امامزاده ها در میان مردم متدین استان کردستان افزود: اداره اوقاف برای آشنایی بیشتر مردم و زائران اقدام به چاپ و توزیع کتاب معرفی امامزاده ها و همچنین انتشار شجره نامه آنان کرده است
تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه بقاع متبرکه باید به قطب فرهنگی تبدیل شوند همواره در استان کردستان مورد توجه قرار گرفته است.
یک فعال فرهنگی نیز در این راستا گفت: یکی از افتخارات مردم استان کردستان این است که با آغوش باز تمامی خاندان نبوت را در این استان پذیرا بوده است.
کامل گلباغی افزود: براساس تحقیقات، تمامی اولاد و احفاد 12 امام از جمله امامزاده پیرعمر فرزند زید شهید که با سه نسل به حضرت امام سجاد منتقل می شود، امامزاده هاجر خاتون خواهر امام رضا(ع)، پیریونس انجیران، بابا شیخ احمد باینچوب و سادات پارسانیان در این منطقه مدفون هستند.
نکته قابل توجه این است که هیچ کدام از این بزرگواران در منطقه به شهادت نرسیده اند بلکه همه آنها چون نگینی گرانبها در میان مردم محافظت شده و همواره پناه و ملجاء مردم بوده اند.
مسوول دبیرخانه امور مساجد کردستان با تاکید بر تلاش برای شناساندن این بزرگواران توسط مسوولان و متولیان امر به مردم گفت: در این راستا ستاد عالی مساجد کشور و به تبع آن دبیرخانه امور مساجد استان توجه به گردشگری دینی را یکی از اولویت های کاری خود قرار داده است.

وی افزود: اکثر فعالیت های دبیرخانه امور مساجد استان متمرکز در امامزاده ها است اما هنوز تا جایگاه مطلوب فاصله داریم و این بزرگواران ناشناخته باقی مانده اند و می طلبد که تلاش بیشتری در این راستا صورت بگیرد.
با توجه به اینکه مردم این دیار وابستگی خاصی به خاندان حضرت رسول(ص) و ائمه معصومین دارند و عشق به اهل بیت در دل تک تک مردم موج می زند لذا می طلبد که در راستای جایگاه و شانیت امامزاده ها و آشنایی مردم بخصوص جوانان با این بزرگواران کارهایی اساسی انجام شود.
بسیاری از مردم این منطقه از بی توجهی به بارگاه مطهر امامزادگان در سطح استان گله مند هستند و عقیده دارند که زیارتگاه های این بزرگان باید همچون زیارتگاه های موجود در سایر استان های کشور مورد توجه واقع شود.
امامزاده به فرزندان یا نوادگان ائمه اطهار (ع) و بزرگان سادات گفته می شود که پس از مهاجرت به ایران در سراسر روستاها و شهرهای کشور پراکنده شدند و به دلیل جایگاه والایی که در میان ایرانیان داشتند پس از وفاتشان محل دفن آنان به بناهای مقدس و محل زیارت مردم تبدیل شد.
 
انتهای پیام/ض
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۴ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
بسیار خوب نوشته بودید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۴ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
چرا اسم این امام زادگان را ذکر نکرده ایدتا منبع اطلاعی باشد .