به گزارش گروه بازار باشگاه خبرنگاران ، با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال بازار خرید خودرو هم مانند بسیاری از بازارهای دیگر گرم است. اگر این روزها قصد خرید یک خودروی صفر کیلومتر را دارید یا بتازگی خودرو صفر کیلومتر خریده اید شاید خواندن مطالبی که در ادامه به آن اشاره می شود برای شما کاربردی و آموزنده باشد.
قبل و بعد از تحویل خودرو
وقتی مشتری برای تحویل خودرو مراجعه می کند باید به چند نکته توجه داشته باشد. مهندس فریبرز زینالی، مدیر مهندسی خودروی شرکت خدمات پس از فروش ایران خودرو در گفت و گو با جام جم ضمن تائید این موضوع می گوید: خودروهایی که به مشتری تحویل داده می شود باید فرآیند موسوم به PDS یا Pre Delivery Service را پشت سر گذارد. این فرآیند به این معنی است که پیش از تحویل خودرو به مشتری، مجموعه ای از فعالیت ها و کارکردهای خودرو در بخش های عملکردی خودرو مورد بررسی قرار می گیرد تا مطمئن شویم خودرو با عملکرد کامل و صحیح در اختیار مشتری قرار می گیرد. فرآیند دیگری وجود دارد که تحت عنوان Handover از آن نام برده می شود. به این معنی که مشتری به مدت 30 تا 40 دقیقه در زمینه عملکرد خودرو تحت آموزش قرار می گیرد تا با عملکرد آن آشنا شود. گاهی مشتری خودرویی می خرد که ممکن است با سیستم عملکرد آن آشنا نباشد. در این فرآیند درباره عملکرد قسمت های مختلف خودرو مانند چگونگی باز شدن در صندوق عقب، قفل کردن شیشه های عقب خودرو یا عملکرد سیستم تهویه خودرو، سیستم صوتی و امکاناتی که در داخل خودرو تعبیه شده است اطلاعاتی در اختیار خریدار قرار می گیرد. هدف از فرآیند Handover آشنایی مشتری با خودروی جدید خریداری شده و امکانات مختلف آن است. بنابراین اگر خریدار در آینده با علائم هشداردهنده ای روبه رو شود یا بخواهد از عملکرد های مختلف در نظر گرفته شده برای خودرو استفاده کند با این موضوعات آشنایی کامل دارد. در حقیقت این فرآیند آموزش ابتدایی موضوعات مرتبط با خودرو به خریداران است.
مشتری دقت داشته باشد
این کارشناس خودرو در ادامه با اشاره به اهمیت دو فرآیندی که پیش از این اشاره شد، می گوید: در فرآیند PDS مجموعه ای از نکات مورد توجه است. این فرآیند یک فعالیت بازرسی است که توسط نمایندگی انجام می شود و مجموعه ای از ویژگی های خودرو از فعالیت های مکانیکی و امکانات و تجهیزات جانبی و تزئینی خودرو را شامل می شود. نمایندگی موظف است بدنه خودرو را بدقت مورد بازرسی قرار دهد تا مطمئن شود هیچ گونه نشتی روغن وجود ندارد. در این فرآیند، فرمان و چراغ های خودرو هم کنترل می شود. ممکن است مشتری از جنس عملیاتی که در این فرآیند انجام می شود اطلاعاتی نداشته باشد؛ اما خروجی این فرآیند برای مشتری این است که عملکرد خودرو صحیح و سلامت باشد. در فرآیند Handover آموزش عملکردی خودرو مورد توجه است. مشتری باید هنگام تحول خودرو کلیات فرآیند PDS را مورد توجه قرار دهد تا از عملیاتی که پیش از تحویل خودرو در نمایندگی انجام شده مطلع شود. البته خودش هم می تواند بعد از تحویل خودرو نگاهی به آن بیندازد و از سالم بودن چرخ ها و میزان باد لاستیک ها، نبود هرگونه خط و خش و خوردگی در بدنه و نبود نشتی روغن در بخش های مختلف اطمینان حاصل کند.
دفترچه هایی که خوانده نمی شود
یکی دیگر از نکاتی که خریداران باید به آن توجه داشته باشند دفترچه راهنمای مشتری است. زینالی به اشاره به این موضوع تاکید می کند: هنگام خرید خودرو دو دفترچه در اختیار خریداران قرار می گیرد که یکی از آنها دفترچه راهنمای محصول است . آنچه در فرآیند Handover برای مشتری توضیح داده می شود در یک فرصت محدود ارائه می شود و خریدار می تواند اطلاعات بیشتر در این زمینه را در دفترچه راهنمای محصول مطالعه کند. بیشتر خریداران فکر می کنند با خودرو آشنا هستند و معمولا دفترچه راهنمای محصول را مطالعه نمی کنند. دومین دفترچه به سرویس ها و گارانتی خودرو مربوط است. اگر مشتری این دفترچه را بخوبی مطالعه کند درباره این که باید در چه کیلومترهایی و در چه زمان هایی برای سرویس خودرو به نمایندگی های مجاز مراجعه کند به اطلاعاتی دست پیدا می کند. در این دفترچه راهنما به عواملی که موجب باطل شدن گارانتی خودرو و اقداماتی که موجب باطل شدن شرایط گارانتی نمی شود هم اشاره شده است. علاوه بر این، به نکات ایمنی که خریداران ملزم به رعایت آن هستند و مسائل امنیتی مربوط به خودرو نیز اشاره شده است. بنابراین خریدار باید به مجموعه مسائلی که در دفترچه راهنمای محصول و دفترچه گارانتی خودرو اشاره شده توجه داشته باشد و این موضوعات را بدقت مورد مطالعه قرار دهد.
وی می افزاید: توصیه ما به خریداران خودرو این است که در مواقع تعیین شده برای سرویس خودرو به نمایندگی های مجاز مراجعه کنند . تاکید بر مراجعه به نمایندگی های مجاز تعمیر خودرو فقط به سرویس های اولیه محدود نمی شود بلکه بهتر است برای سرویس های ادواری خودرو نیز به نمایندگی های مجاز مراجعه شود، به این ترتیب مشتری می تواند مطمئن باشد قطعاتی مانند فیلترها و روغن که در سرویس تعویض می شود یا به طور کلی قطعات مصرفی در در سرویس های اولیه و ادواری مورد تائید شرکت خودروساز است. اینها مجموعه نکاتی است که خریداران خودرو و مشتریان شرکت های خودروساز باید به آن توجه داشته باشند.
چرا آب بندی؟
یکی از دغدغه های خریداران خودرو چگونگی آب بندی خودروهای صفر کیلومتر است. شاید آب بندی واژه چندان مناسبی برای این اقدامات نباشد اما در حقیقت منظور از آب بندی، آماده کردن ابتدایی خودرو برای استفاده طولانی مدت از آن است.
کارشناسان خودرو می گویند قطعات مختلف مانند پیستون ها، رنگ ها و دیگر قسمت ها باید با کارکرد مناسب و بهینه از طریق روغن کاری مناسب هماهنگ و یکپارچه شود. گاهی به دلیل غیر همجنس بودن قطعات یک خودرو، این قطعات باید هماهنگ شود. در خودروهایی که توسط شرکت های بزرگ خودروسازی در سطح دنیا ساخته می شود قطعات خودرو پیش از نصب به طور جداگانه آب بندی و با هم هماهنگ شده است. بنابراین راننده بعد از خرید این خودرو می تواند براحتی و با سرعت و شرایط دلخواه خود رانندگی کند. بهتر است در هزار کیلومتر نخست رانندگی با این خودرو تا حد امکان فشار کمتری به خودرو وارد شود. بنابراین باید در سربالایی از دنده سنگین و مناسب بهره گرفته شود. شتاب گیری مناسب پیش از رسیدن به سربالایی راهکار مناسبی برای جلوگیری از فشار وارد شدن به خودروست. بهتر است در این مدت از دور موتور کمتر و دنده سبک تر استفاده شود.برای استفاده از پدال گاز هم محدودیت هایی در نظر گرفته شده است و هرگونه تخت گاز رفتن با خودروی ممنوع است. بعضی خریداران بعد از خرید خودروی صفر رینگ ها را تعویض می کنند که چنین اقدامی بدون نظر کارشناسی به شاسی خودرو آسیب می رساند. روغن موتور و فیلتر آن هم باید بعد از هزار کیلومتر اول تعویض شود.
اما مدیر مهندسی خودروی شرکت خدمات پس از فروش ایران خودرو در این باره نظر متفاوتی دارد. وی می گوید: در گذشته تاکید می شد خودروهای صفر کیلومتر به آب بندی نیاز دارد به این دلیل که در گذشته با توجه به فناوری هایی که در تولید خودرو مورد استفاده قرار می گرفت لازم بود برای هر خودرو در کیلومترهای اولیه رانندگی، محدودیت هایی در نظر گرفته شود. اکنون نیز طبق عادت بیشتر مشتریان سعی می کنند این موضوع را تا حد زیادی رعایت کنند اما واقعیت این است که خودروهای امروزی براساس فرآیندی طراحی شده است که از روز نخست بتواند بهترین عملکرد را داشته باشد. یعنی این طور نیست که خودرو روزهای اول عملکرد ضعیف تری داشته باشد و با گذشت زمان این عملکرد بهبود پیدا کند. اما رفتارهای نابجا در رانندگی مانند شتاب گیری یا ترمز های ناگهانی که به قطعات خودرو آسیب می رساند از همان کیلومترهای ابتدایی مورد تائید نیست. شرایط استفاده مناسب از خودرو از تعاریفی است که به عنوان ضوابط گارانتی خودرو از سوی خودروسازان مورد توجه قرار می گیرد. ما خودرو را برای استفاده در شرایط عادی گارانتی می کنیم. اگر قرار باشد از خودرو برای رالی استفاده شود یا شتاب های ناگهانی به خودرو وارد شود قطعا خودرو صدمه می بیند.
آب بندی دیگر جدی گرفته نمی شود
معمولا این روزها کمتر کسی را پیدا می کنید که به آب بندی خودرو صفر کیلومتری که بتازگی خریده، اهمیت بدهد زیرا آنها بر این باورند خودروهای امروزی نیازی به آب بندی ندارند و این تصوری است که بیشتر آن دسته از افرادی که به قول معروف سن و سالی از آنها گذشته است به آن توجه دارند. این در حالی است که تعمیرکاران خودرو بر این باورند عادت های نادرست ما در استفاده بهینه از خودرو با پیامدهای بسیاری همراه است که می تواند در عملکرد خودرو اختلال ایجاد کند. یکی از این نکات، آب بندی خودروست که گرچه ممکن است بر عملکرد خودرو به طور مستقیم تاثیری نداشته باشد و پیامدهای ناشی از آن بزودی خود را نشان ندهد اما می تواند با مشکلاتی همراه باشد که با گذشت زمان خود را نشان می دهد.
به گفته تعمیرکاران خودرو بهتر است در 750 کیلومتر نخست رانندگی با یک خودرو صفر کیلومتر بویژه زمانی که بار زیادی در خودرو وجود دارد از رفتن به سربالایی های پرشیب خودداری شود. همچنین توصیه می شود دنده های اتومبیل صفر کیلومتر به گونه ای تغییر داده شود که همواره دور موتور خودرو بین 2500 تا 4000 دور قرار گیرد. بهتر است هنگام رانندگی با یک خودروی صفر کیلومتر هیچ گاه تخت گاز نروید و از حرکت در مسیرهای طولانی مانند بزرگراه ها با دور ثابت تا حد امکان خودداری کنید. در 750 کیلومتر دوم رانندگی با این خودرو جدید نیز بهتر است از شتاب گیری های سریع و تخت گاز رفتن اجتناب کنید و از دنده معکوس نیز استفاده نکنید.
من واسه ی ۲۰۶ تیپ۵ انداختم حالا تو برگه ی قرارداد نوشته فاقد کارت طلایی میخوام بدونم این کارت طلایی چیه وچه فرقی با گارانتی داره؟
ممنون
1. نیم کلاج رفتن طولانی مخصوصا پشت ترافیک و ماندن پا روی کلاج باعث درگیری دیسک و صفحه میشود
2. تعویض به موقع روغن خودرو و فیلتر روغن
3. از گاز دادن بی مورد به خودرو پرهیز کنید
4. اینا را رعایت کنبد چه ژیان چه تیبا و چه بنز سالم میمانند
من يك پژودوگانه سوز صفرخريدم دوستم يك هفته قبل ازمن هم پژو405خريدوخواست باماشينم دوربزنه كه ببينه ماشينم چطوره دوبار بدجورماشينوگازدادومعكوس دادخواستم بدونم كه اين دوبار موتورچيزش نميشه چون خيلي ناجورگازميداد خيلي ترسيدم كه ماشين چيزش بشه خواستم بدونم كه موتورچيزش نميشه؟؟؟
الانم ماشین ۲۰۰۰تا کار نکرده هیچکسم از اب بندی به ما حرفی نزد و اموزشی نداد الان هیچ شتابی نداره پژوپارس صفر پراید ازش سبقت میگیره خدا میدونه تو جابجایی کدوم قطعشو عوض کردن
درخصوص تیبا من که شانس نداشتم دو ماه بعد از تحویل از کمپانی به خاطر نقص فنی به همراه خانواده با سرعت 80 واژگون شدم ولی به خیر گذشت فقط بدنه ماشین آسیب دید وحدود 9میلیون تومان هزینه رو دستم گذاشت
درخصوص تیبا من که شانس نداشتم دو ماه بعد از تحویل از کمپانی به خاطر نقص فنی به همراه خانواده با سرعت 80 واژگون شدم ولی به خیر گذشت فقط بدنه ماشین آسیب دید وحدود 9میلیون تومان هزینه رو دستم گذاشت
پارس تندر هم ماشین خوبیه،من تازگی گرفتم واقعا ماشین نرم و بدون سر وصداست.
موفق باشید.
مفید وسازنده بود
من موندم بین خرید کیا اسپورتیج و هیوندایی توسان
یه شاسی بلند شیک و راحت و کم سروصدا و می خوام
به نظرتون کودومو بخرم
اگر به غیر از این دوتا پیشنهادی دارین ... بگین
ممنون
من پرايد141 داشتم و يك ماهه كه تيبا گرفتم.
نسبت به پرايد ماشين خوبيه و امكانات و قدرتش خيلي بهتره.
اما در قياس با پژو پارس و سمند و 405 ضعيف تره.
در جواب آفای حمیدرضا
عزیز جان من خودم تیبا 94 دارم ولی این ویژگیهای منحصربفردی که میفرمایید رو بهیچ وجه لمس نمیکنم!!؟ مصرف بنزینش که بالا بین 8 تا 9 . صدای زیاد موتور داخل کابین و دنده های خشک. در ضمن من گارانتی 5000 تا هم بردم و تغییری حس نکردم. پس نمیتونه ماشین قابل تحسینی باشه اونجور که شما میفرمایید
درجواب سعید
با سلام احتراما نظر به اینکه بنده چون جوان نیستم دلیلی ندارد که خودروی خارجی بروز سوار نشده ام. در حال حاضر خودروهای خارجی در کلاس و قیمت تیبا چه امکانات بیشتری دارند؟
خودروی تیبا استاندارد یورو چهار را کسب کرده و دارای مصرف کم ترمز ABS قوی و فرمان هیدرولیک و ایربک و رینگ الومینیومی و شیشه و اینه برقی و ایرودینامیک عالی و بدنه محکم و بسیاری امکانات دیگر است . فکر نکنید خودروهای خارجی بدون عیب و ایراد هستند (( آواز دهل شنیدن از دور خوش است.))
در دنیا هر برندی دارای مزایا و معایب است. بی عیب خداست
در جوابه اقا حميد رضا بايد بگم كه شما چه خودرو خارجي قبلا داشتيد كه الان تيبا سوار ميشين فكر كنم خودرو هاي خارجي مدل 1980 تا 1990 تجربشو داشتين كه واقعا كار خودشون رو كرده بودن
حال خودروي تيبا اين رو قبول دارم كه قيمت قطعاتتش مقداري مناسبه اما به چه قيمت ؟به قيمت بي كيفيت بودنش
مثال صفحه كلاچ تيبا رو 20000 هزار تا بايد عوض شه و كلي مشكل ديگه
من یک تیبا صندوق دار مدل 94 ای ایکس دارم. 32 سال است که انواع ماشینهای خارجی و ایرانی سوار شده ام. خدا وکیلی بین ماشینهای ایرانی و خارجی از نظز قیمت و استهلاک و قیمت لوازم و تندیو خوش تیپی در شرایط فعلی بهترین گزینه است تا صفر است و اب بندی بشود یک مشکلات جزیی دارد ولی پس از سرویس اولیه همه اش رفع میشود. مواظب باشید گول نخورید خودروهای خارجی اگر خدای ناکرده چپ کرد و لوازم نیاز داشت اگر دو برابر پول خودرو را بدهید کارتان حل نخواهد شد فقط اوراقچی ها میخرند و پولتان به هدئر رفته من که از خریدمک راضی ام از طرفی خوشحالم که با خریدم برای یک جوان ایرانی 30 روز شغل ایجاد کردم.