جلالی در نشست "حقوق و امنیت هسته‌ای":

دیپلماسی هسته‌ای ایران همزمان باید تعاملی و بازدارنده باشد

جلالی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: دیپلماسی هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران زمانی با حقوق ملت ایران منطبق است که بطور همزمان دارای اهرم‌های تعاملی و بازدارنده باشند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران،  کاظم  جلالی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در نشست علمی حقوق و امنیت هسته‌ای که در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: حقوق امنیت ملی به دو بخش سخت‌افزاری و نرم افزاری تقسیم می‌شود و ارتقاء توافقنامه هسته‌ای و فناوری جدید در سند چشم‌انداز جایگاه مشخصی دارد و به نوعی با امنیت نرم در ارتباط است.  
 
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: رویکرد جمهوری اسلامی ایران به بحث هسته‌ای رویکردی است دفاعی برای احقاق حقوق ملت ایران در بحث فناوری هسته‌ای.
 
این نماینده مجلس ادامه داد: سه رویکرد در بحث هسته‌ای ایران مطرح است یک رویکرد تقابلی که طرفداران این رویکردی تهاجمی و خروج از NPT را مدنظر قرار می‌دهد. دوم رویکرد وادادگی که طرفداران آن تعلیق در حد صفر درصد و اجرای کامل مواد قطعنامه‌های شورای امنیت را مورد اشاره قرار می‌دهد و سوم رویکرد تعامل سازنده که طرفداران آن خواهان دیپلماسی فعال هسته‌ای با حفظ سوخت هسته‌‌ای حتی در سطوح پایین می‌باشند.  
 
وی اظهار داشت: یکی از مواردی که چسبندگی زیادی با حقوق امنیت ملی پیدا کرده دورنمای مذاکرات هسته‌ای ایران با 1+5 و چگونگی دفاع از حقوق هسته‌ای است.  
 
جلالی تصریح کرد: تمرکز مطالعات ابداعی غرب برای ارتباط‌ دهی بین دانش هسته‌ای و توانایی موشکی و افزایش امواج فعالیت‌های رسانه‌ای مبنی بر وجود فعالیت‌های مخفیانه هسته‌ای ایران و مراکز نظامی ایران در پارچین حائز اهمیت است.  
 
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: لابی قدرتمند اسرائیل در امریکا بسیار تأثیرگذار است و آمریکا همواره از ارائه اسنادی مبنی بر انحراف برنامه هسته‌ای ایران طفره رفته است.  
 
وی افزود: سابقه نشر اطلاعات بازرسان آژانس به منابع اطلاعاتی، سیاسی و خبری غرب حائز اهمیت است و این ضرورت را فراهم کرده تا دیپلماسی هسته‌ای منسجمی برای پیشبرد اهداف و دستیابی به حقوق ایران شکل بگیرد.
 
جلالی اظهار داشت: یکی دیگر از ملزومات دفاع از حقوق هسته‌ای تضعیف ذهنیت پتانسیل تهدید در میان بازیگران منطقه است و در این میان اتخاذ گام‌های لازم برای شکل‌گیری مناطق عاری از تسلیحات کشتار جمعی می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.  
 
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: انعقاد معاهده مناطق عاری از سلاح‌های هسته‌ای در آمریکای لاتین درسال 1967 اقیانوس آرام جنوبی در سال 1985 از نمونه‌های مناطق عاری از سلاح‌های هسته‌ای هستند و ایران نیز پیشنهاد طرح منطقه عاری از سلاح اتمی را نیز داده است.  
 
وی تصریح کرد: کارشناسان حقوق بین‌الملل باید این موضوع را بررسی کنند که کدامیک از تحریم‌ها قابلیت لغو و یا تعلیق را دارد و در آن راستا می‌توان حقوق ملت ایران را بدست آورد.  
 
جلالی افزود: دیپلماسی هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران زمانی با حقوق ملت ایران منطبق است که بطور همزمان دارای اهرم‌های تعاملی و بازدارنده باشند.  
 
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان خاطر نشان کرد: توصیه می‌کنم برای غیرامنیتی‌سازی پرونده هسته‌ای ایران از تمام توان دیپلماسی در راستای کسب حقوق ملت ایران استفاده شود.  

انتهای پیام/
 

برچسب ها: کاظم ، تعلیق ، حقوق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار