بجنورد؛

ثبت ملی سمنو پزان در خراسان شمالی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی با بیان اینکه جشنواره سمنو پزان در شهرستان گرمه پنجم اسفند برگزار می شود،گفت: ثبت ملی سمنو پزان در خراسان شمالی در دست انجام است.


محمد سویدانلویی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران بجنورد، از اختصاص 16 میلیارد و 300 میلیون ریال برای مرمت بناهای تاریخی گرمه در سال آینده خبردادو گفت: مرمت بناهای تاریخی این شهرستان شامل باغمزار، نظرگاه امام علی(ع)، رباط قره بیل، رباط عشق، ساخت توقفگاه و کمک بلاعوض به کارگاه های صنایع دستی است.

وی افزود: امسال نیز 200 میلیون ریال اعتبار در قالب سه طرح شامل مرمت و احیای بنای باغمزار، تملک 100 متر مربع املاک واقع در عرصه و حریم بنای تاریخی مسجد جامع ایور و هزینه بیمه کارگاههای مرمت این شهرستان مصوب شد که تاکنون 140 میلیون ریال آن تخصیص یافته است.

وی افزود: ساخت توقفگاه عمومی گردشگری کشاورزی و مطالعه احیای متل آهوان، مطالعه ساخت توقفگاه گردشگری در پایاب سد در حال اجرای گلمندره و مرمت مسیر رباط قره بیل از دیگر برنامه های این اداره کل در بخش گردشگری روستایی گرمه است.

وی همچنین از احیای جاده ابریشم در این شهرستان خبر داد و گفت: از 11 کاروانسرای این جاده تاریخی، 10 کاروانسرای آن در خراسان شمالی است که 3 کاروانسرا شامل رباط قره بیل، رباط عشق و رباط آرچه در شهرستان گرمه واقع است.

شهرستان گرمه 40 اثر تاریخی و یک روستای هدف گردشگری دارد.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.