بی‌تردید ایران از حقوق هسته‌ای خود عقب نشینی نمی‌کند و اگر هدف آمریکایی‌ها از مذاکرات این است که موضوعی را علیه منافع ایران به ما تحمیل کنند، این امر هرگز محقق نخواهد شد.

بی‌تردید ایران از حقوق هسته‌ای خود عقب نشینی نمی‌کند

به گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های باشگاه خبرنگاران، علی‌اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در حاشیه دیدار با دبیرکل سازمان ملل در امور افغانستان و در جمع خبرنگاران در خصوص اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر این که اگر تا مارس با ایران به توافق نرسیم، مذاکرات را متوقف می‌کنیم، گفت: بدون تردید جمهوری اسلامی ایران اهل مذاکره است و از ابتدای طرح موضوع هسته‌ای جمهوری اسلامی آمادگی خود برای مذاکره را اعلام کرده و هیچگاه از مذاکرات امتناع نکرده است.

ولایتی با بیان این که آمریکایی‌ها نباید تصور کنند مذاکره کردن امتیازی است که آن‌ها در اختیار جمهوری اسلامی ایران قرار داده‌اند، تصریح کرد: نیازمند اصلی مذاکره خود آمریکاست. آن‌ها نیاز دارند موضوع هسته‌ای ایران را در مذاکرات به جایی برسانند که مورد نظرشان است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: بی‌تردید ایران از حقوق هسته‌ای خود عقب نشینی نمی‌کند و اگر هدف آمریکایی‌ها از مذاکرات این است که موضوعی را علیه منافع ایران به ما تحمیل کنند، این امر هرگز محقق نخواهد شد و اگر هدف از این جنگ روانی آن است که ایران تحت فشار قرار گیرد، آن‌ها باید بدانند جمهوری اسلامی از ابتدای انقلاب به این قبیل تهدیدهای بدون پشتوانه عادت کرده است و ایران نیز کشوری است که به برکت نظام مستقلی که دارد حمایت مردم، رهبری و ایستادگی دولت و هیأت مذاکره کننده به هیچ عنوان زیر بار تهدیدات آن‌ها نخواهد رفت.

وی با تأکید بر این که چارچوب تعیین شده چارچوبی است که وزیر خارجه و همکارانش رعایت می‌کنند، تصریح کرد: وزیر خارجه و همکاران وی تمام خطوط قرمز را لحاظ خواهند کرد و آمریکایی‌ها هر قضاوتی می‌خواهند داشته باشند، زیرا ما منتظر قضاوت آن‌ها نیستیم و رفتار خود را مطابق قضاوت آن‌ها تنظیم نمی‌کنیم.

ولایتی تصریح کرد: کشور ما در چارچوب مقررات بین‌المللی و منافع جمهوری اسلامی گام برمی‌دارد و اگر آمریکا تمایلی به مذاکره نداشت خودشان می‌دانند. ولی آن‌ها به دنبال مذاکره بودند و جمهوری اسلامی به درخواست مذاکره آن‌ها بر اساس قوانین بین المللی پاسخ مثبت داد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سوال که با توجه به نقش استراتژیک ایران در منطقه دیدار با دبیرکل سازمان ملل در امور افغانستان را تا چه حد موثر می‌دانید، اظهار داشت: نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور افغانستان فعالیت خود را با هدف ایجاد امنیت در افغانستان آغاز کرد و برای پابرجایی هرچه بیشتر دولت افغانستان تلاش‌های خود را انجام می‌دهد.

وی اضافه کرد: راه استقرار و پایداری حکومت افغانستان آن است که همسایه‌های این کشور نیز به این دولت نوپا کمک کنند. جمهوری اسلامی ایران همیشه و از زمان بحران افغانستان به این کشور کمک کرد است.

ولایتی افزود: جمهوری اسلامی ایران از یک سو پذیرش آوارگان افغانی را داشته است و از سوی دیگر موضوع موادمخدر که خواستگاه آن افغانستان است اما دولت افغانستان هیچ گاه به دنبال کار موادمخدر نبوده است بلکه افرادی برخلاف قانون این کار را انجام می‌دهند و ایران جز مبارزان جدی با این مقوله بوده است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: متاسفانه افغانستان عملاً به یکی از مراکز ارسال غیرقانونی موادمخدر تبدیل شده است و جمهوری اسلامی ایران نیز همیشه بر علیه این مقوله شوم مبارزه داشته و همکاری‌هایی با سازمان ملل در کاهش آسیب موادمخدر و ترانزیت این مواد داشته است.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد: منتظر آن هستیم که در آینده نزدیک رئیس جمهور افغانستان به دعوت رئیس جمهور ایران به کشور سفر کند و موضوعات مختلفی از جمله آب‌های مشترک مورد بحث قرار گیرد.

ولایتی در این خصوص اضافه کرد: بحث در مورد آب‌های مشترک مشخصاً در مورد رودخانه هریرود و هیرمند است، به ویژه رودخانه هریرود که مشترک بین سه کشور ایران، افغانستان و آذربایجان می‌باشد و امیدواریم این دیدار سبب شود هر سه کشور از این رودخانه استفاده کنند و همچنین تلاش در جهت اتحاد مردم افغانستان جز تلاش‌های همیشه جمهوری اسلامی ایران است و ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/

برچسب ها: ولایتی ، افغانستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار