غار زیبای خرمنه سر با ویژگیهای منحصر به فرد طبیعی روزگاری زیستگاه انسانهای نخستین بوده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران  زنجان ؛غار خرمنه‌ سر از غارهای معروف استان زنجان ویکی از غارهای شش‌گانه در شهرستان طارم  است  که در فاصله 110 کیلومتری شهر زنجان و 22 کیلومتری آب‌بر مرکز این شهرستان قرار دارد. این غار زیبایی‌های آفریدگار خویش را با جلوه باشکوهش نشان می‌دهد.

كه در ارتفاعات 1600 متری خرمنه سر در شمال روستای شاه نشين طارم در دل كوه ها واقع شده است.

مسیر دسترسی به دهانه غار بسیار زیبا و مهیج بوده و برای رسیدن به آن باید از میان رودخانه پر آب و انبوه درختان زیتون و انجیر گذشت.

سنگ‌های آهکی موجود در این غار منظره زیبایی در درون غار خلق کرده‌اند.

در بررسی های باستان شناسان بر روی سفال هایی که از دهلیزهای این غار به دست آمده، روشن شده که غار خرمنه سر در دو دوره مختلف تاریخی، یکی پیش از تاریخ و دیگری پس از اسلام در قرن چهارم هجری، زیستگاه انسان ها بوده است.

سنگ های آهکی که به صورت ستون های استالاکتیت و آویزه های استالاگمیت در اين غار وجود دارند، منظره زیبایی به داخل غار داده اند. در فاصله 50 متری دهانه بزرگ غار، حفره ای شبيه به دهانه چاه وجود دارد كه برای ورود به اين حفره بايد به حالت خزيده و درازكش حركت كرد.

یک غارنورد زنجانی در سفر پر ماجرای خود از این غار می گوید: پس از ورود به داخل اين حفره پر رمز و راز، دنيایی پر از ديدنی ها و شگفتی ها در برابر چشم هر بیننده ای پديدارمی شود.

حمید خان محمدی همچنین ادامه داد: كف دهليزی كه در غار وجود دارد، شباهت زيادی به بنای بازارهای قديمی داشته و چاه عميقی در كف آن موجود است، در چند نقطه از اين دهليز در فاصله های 20 تا 30 متری طاقچه های كوچكی با دست كنده و حفر شده است که متعلق به مردمان آن دوره بوده است.

این غار نوردافزود: در این غار خفاش ها و شب پره های بسیاری که از روشنایی بیرون گریزانند لانه کرده اند.

وی همچنین در آخر گفت:این غار در کنار تمام زیبایی های منحصر به فردش دارای چاه های بسیار و دره های شیب داری است و باز دید کنندگان آن حتما باید مجهز به وسایل غارنوردی باشند.


انتهای پیام/زا


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.