کارشناسان درباره آثار بی ثباتی لیبی بر امنیت کشورهای همسایه ابراز نگرانی می کنند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی سی سی تی وی، داعش روز جمعه، چند بمبگذاری انتحاری در شرق لیبی انجام داد که دستکم چهل کشته بر جای گذاشت.

داعش  این اقدام را تلافی جویی در برابر حملات هوایی مصر به شاخه تازه داعش در شمال آفریقا، توصیف کرد. بمبگذاری در شهر القبه لیبی، نگرانی ها را در این باره تأیید می کند که داعش، فعالیت خود را به خارج از عراق و سوریه گسترش داده است. 

کاملاً مشهود است که لیبی به منطقه امن تازه ای برای گروه های تروریستی تبدیل شده است؛ ناظران می گویند ضعف ارتش و کشمکش گروه ها برای تصاحب قدرت در لیبی را می توان جزو  عوامل گسترش فعالیت داعش در لیبی دانست. این مسئله چالش های فراوانی را فراتر از مسائل امنیتی برای همسایگان لیبی به همراه خواهد داشت. 

یاسر حکیم، خبرنگار شبکه سی سی تی وی در قاهره گفت: هرج و مرج در لیبی بر ثبات اقتصادی منطقه اثر منفی گذاشته است. وی افزود شبه نظامیان داخل لیبی، کشورهای همسایه را تهدید کرده اند؛ تلاش برای فرستادن تسلیحات، مهمات و نیروهای شبه نظامی به داخل مصر و همکاری با گروه های فعال داخل این کشور برای حمله به مراکز پلیس در شهرها از جمله این تهدیدات به شمار می رود. بدیهی است سرمایه گذار حاضر نیست در جایی که امنیت ندارد، فعالیت کند و گردشگران نیز به چنین جایی نخواهند آمد. سرمایه گذاری و گردشگری نیز دو ستون اصلی اقتصاد مصر هستند که می کوشد اقتصاد آسیب دیده خود را بعد از چهار سال آشوب های سیاسی بهبود بخشد. 

مصر که دچار رکود اقتصادی است، بودجه لازم را برای نبرد طولانی با شبه نظامیان ندارد و به همین علت کوشیده است با همکاری جامعه بین المللی، ائتلاف تشکیل دهد. کشورهای عرب به مصر، کمک های مالی و تدارکاتی پیشنهاد داده اند. اما در حال حاضر، ادامه حملات هوایی مصر در لیبی به لحاظ مالی و سیاسی امکان پذیر نیست.

 از سوی دیگر، مصر همایشی اقتصادی را  پیش رو دارد و نمایندگان از همه کشورهای دنیا برای بررسی فرصت های سرمایه گذاری و کار در فضای اقتصادی جدید به مصر خواهند آمد. در این شرایط، قاهره باید آرامش را برای ورود سرمایه گذاران در ماه مارس امسال حفظ کند. قاهره نیز از زمان برگزاری نشست سازمان ملل، حفظ آرامش را در پیش گرفته و فقط اعلام کرده است جنگ افزارها، تدارکات، آموزش های نظامی را در اختیار ارتش لیبی قرار می دهد. با وجود این، هیچ سخنی از مداخله نظامی مصر در لیبی به میان نیامده است. 




انتهای پیام./.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار