سامانه صندوق فروش از جمله فناوری‌هايی است که نصب آن به منظور صدور و ارائه فاکتور توسط فروشندگان انجام می‌پذيرد و اين سامانه دارای امکانات و مزايایی است که روند داد و ستد و خدمات رسانی را برای صاحبان کالا و خدمات به شکلی مطلوب و مفيد تسهيل می‌نمايد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران، بهره گيري از فناوري هاي نوين، سالهاست به مدد انسانها آمده و آنها را از انجام کارهاي تکراري و اموري که احتمال وقوع خطاي انساني در آنها بالاست، بي نياز ساخته است.

استفاده ازاين نوع ابزارهاي سودمند، بويژه در عرصه تجارت و خريد و فروش نيز چنديست ياري بخش تجار و اصناف کشورمان گرديده است. سامانه صندوق فروش از جمله فناوري هايي است که نصب آن به منظور صدور و ارائه فاکتور توسط فروشندگان انجام مي پذيردو اين سامانه داراي امکانات و مزايايي است که روند داد وستد و خدمات رساني را براي صاحبان کالا و خدمات به شکلي مطلوب و مفيد، تسهيل مي نمايد. صندق مکانيزه فروش ( POS ) ، اصناف را قادر مي سازد تا عمليات فروش کالا و ارائه خدمات را به شکلي مطلوب مديريت نمايند. نصب اين سامانه به فروشندگان امکان مي دهد تا با انجام يک سري عمليات، قسمت هايي نظير ايجاد و به روز رساني فهرست اموال و موجودي کالاها، فرايند خريد کالاها، گزارش گيري و ارتباط با مشتريان را به نحو مطلوب مديريت نمايد.

صندوق مکانيزه فروش به فروشنده اين امکان را مي دهد تا فهرست اقلام و موجودي کالاهاي خود را بر اساس موضوعات متفاوت، طبقه بندي و مرتب نمايد. طبقه بندي متداول و معمول در فهرست اموال و دارايي ها شامل مواردي نظير وضعيت موجودي کالاها در انبار، طبقه و توصيف کالا از قبيل سايز، رنگ و ديگر موارد است. بسياري از نرم افزارهاي نصب شده بر روي صندوق هاي فروش، اطلاعات بيشتري درباره وضعيت کالاها بدست مي دهند و امکان جستجوي کالاي مورد نظر را براساس اين اطلاعات فراهم مي آورند. به عنوان مثال فروشنده مي تواند تعداد کالاهاي موجود در انبار را به سرعت برآورد کرده و فهرست اقلام را هر زمان و براساس وضعيت فعلي موجودي آنها، مجددا مرتب و به روز رساني نمايد. اين سامانه، کالاهاي رو به اتمام در انبار را مشخص کرده و فروشنده را در انجام فرايند سفارش و خريد کالا و خدمات با قيمت هاي منطقي تر و پايين تر ياري مي رساند. فروشنده مي تواند فرم سفارش کالا را به سرعت ايجاد کرده وآيتم هايي را همزمان به آن اضافه نمايد.همچنين اين قابليت وجود دارد که سفارش هاي ايجاد شده بر حسب تاريخ سفارش، تاريخ تحويل و يا تاريخ لغو سفارش دسته بندي و پيگيري شده و متناسب با شرايط کالاي سفارش داده شده، تصميمات لازم را اتخاذ شوند.

 اين سامانه به جهت بهره گيري از پردازنده هاي محاسباتي، امکان وقوع خطا در انجام محاسبات صندوق داران را کاهش داده و سرعت کار آنها را به طرز قابل توجهي افزايش مي دهد. سامانه صندوق فروش با ايجاد امکان انجام انتقال وجه به صندوق داران، خدمات مربوط به آن از قبيل پرداخت هاي نقدي، چک و کارت هاي اعتباري را به مشتريان ارائه مي دهد. علاوه بر آن صندوق داران مي توانند همزمان از وضعيت موجودي کالاها و اجناس در فروشگاه مطلع شوند. مديران فروشگاه ها نيز مي توانند کنترل و نظارت مطلوبي بر اين فرايند داشته باشند.

 برخي مزاياي ديگر استفاده از اين سيستم، به کارگيري قابليت جستجوي خودکار براساس ميزان تخفيف ها، پيش فروش ها و سطوح ترجيحي قيمت هاست. مديريت ارتباط با مشتريان از ديگر قابليت هاي به کارگيري سامانه صندوق فروش است.

استفاده از ويژگي CRM (مديريت ارتباط با مشتري) در اين سامانه به بهبود فرايند بازاريابي کمک کرده و و بوسيله آن مي توانيد خريد خدمات يا کالاهاي مبتني بر علايق و سلايق مشتريانتان را ، به آنها پيشنهاد دهيد. گزارش گيري از روند انجام معاملات تجاري، از جمله مزاياي اين سامانه است. صندوق مکانيزه فروش به شما اين امکان را مي دهد تا تحليل ها و گزارش هايي از خريد و فروش روزانه خود ايجاد کرده و يک پيش نمايش و سپس پرينت چاپي از آنها تهيه نماييد. همچنين شما با استفاده از اين سيستم مي توانيد بر اساس نام کالا، سبک، نوع و کارخانه سازنده آن، نحوه فروش و عملکرد فروشندگان، صندوق داران و مشتريان خود را ارزيابي نموده و برترين و شاخص ترين آنها را بيابيد.

 بسياري از نرم افزارهاي نصب شده بر روي سامانه مذکور، اين امکان را فراهم مي کنند تا بتوانيد گزارشات خود را مستقيما به فايل هاي اکسل، XML، CVS و يا ايميل خود تغيير فرمت دهيد. نصب و به کارگيري سامانه صندوق فروش، صرفه جويي در زمان، هزينه ها و سرعت بخشيدن به کسب و کار و کاهش خطاهاي انساني را به دنبال خواهد داشت.

براساس ماده 121 قانون پنجم توسعه، فروشندگان و اصناف مطابق شرايط اعلام شده  قانون ماليات بر ارزش افزوده بر اساس موارد تعيين شده از طرف سازمان امور مالياتي کشور، ملزم به نصب اين سامانه هستند. بر اين اساس، از سال 1392 طي دو مرحله، گروه هايي از واحدهاي صنفي، دعوت به نصب و راه اندازي اين سامانه شده اند. بدين صورت که از ابتداي سال 1392، ده گروه از اصناف و در مرحله دوم که با شروع سال 1393 همراه شد، ده گروه ديگر، مکلف به بهره گيري از اين سامانه شدند.

 اخيرا نيز سازمان امور مالياتي کشور طي مرحله سوم تعيين اولويت صاحبان مشاغل، ده صنف جديد را  مکلف به استفاده از سامانه مزبور نموده است. ده گروه اخير شامل فروشندگان لاستيک، نمايشگاه هاي اتومبيل، فروشندگان تاسيسات الکترونيکي- مکانيکي ساختمان، فروشندگان مواد شيميايي، نمايندگي هاي فروش شرکتهاي توزيع کالاهاي داخلي و وارداتي، نمايندگي هاي فروش شرکت ها و موسسات تجاري و صنعتي اعم از داخلي و خارجي، فروشندگان يخچال هاي صنعتي و ويتريني و بار فروشان و فروشندگان ميوه و تره بار و ميدان داران هستند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار