آیت‌الله سیستانی: نیروهای مردمی از هرگونه تعرض به نفوس جز آنجا که خداوند مجاز دانسته ممانعت کنند

آیت‌الله سیستانی از مراجع عالیقدر شیعی عراق، نیروهای پشتیبانی مردمی که در کنار ارتش این کشور با سازمان تروریستی داعش در حال جنگ هستند را از هرگونه تعرض به نفوس جز آنجا که خداوند مجاز دانسته؛ منع کرد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی المنار، آیت‌الله سیستانی از مراجع عالیقدر شیعی عراق، به نیروهای پشتیبانی مردمی که در کنار ارتش این کشور با سازمان تروریستی داعش در حال جنگ هستند، بیست سفارش کرده است.

سفارشهای آیت الله علی سیستانی مبتنی بر اخلاقیات عمومی است که نیروهای بسیج مردمی باید آنها را در جهاد خود مد نظر قرار دهند.

آیت الله سیستانی سفارشهای خود را با حدیثی در خصوص اهمیت جهاد ، فضل و برتری آن ، آداب و حدود آن آغاز کرده و بر ضرورت توجه و رعایت آنها حتی با غیر مسلمانان نیز تاکید کرده است. از جمله این سفارشها می توان به عدم افراط ، خیانت نکردن ، نکشتن کودکان و سالخوردگان و زنان و قطع نکردن درختان مگر به گاه ضرورت اشاره کرد.

آیت الله سیستانی نیروهای پشتیبانی و بسیج مردمی را در هر حال  از هرگونه تعرض به نفوس جز آنجا که خداوند آنرا مجاز دانسته؛ منع کرده اند و کشتن افراد بیگناه را بزرگترین اشتباه دانسته است. ایشان همچنین از این نیروها خواسته‌اند هنگام روبرو شدن با وضعی مشکوک ابتدا به هشدار زبانی یا تیراندازی هوایی اقدام کننند تا به کشته شدن فرد منجر نشود .

ایشان همچنین مجاهدان را به شدت از هرگونه تعرض به حرمتهای مردم  و تعرض به افراد فقیر و ناتوان، سالخوردگان، کودکان و زنان و حتی خانواده کسانی که ممکن است یکی از اعضای آن خانواده با آنها در جنگ باشد؛ بر حذر داشته اند.

این مرجع شیعی نیروهای مردمی را از هرگونه وارد کردن تهمت دینی به خاطر آسیب زدن و رنجش مردم برحذر داشته و تاکید کرده اند هرکس شهادتین را بر زبان جاری کرده باشد مسلمان به شمار می آید و خون و مال او باید مصون باشد .

ایشان همچنین هرگونه تعرض به غیرمسلمانانی را که در کنف حمایت مسلمین هستند  با هر دین و مذهبی ممنوع دانسته و گفته اند اموال فرد مسلمان برای دیگری حلال نیست مگر آنکه با رضایت خاطر وی باشد .

آیت الله سیستانی از مجاهدان خواسته اند در مواقع هشدار شتابزده عمل نکنند به اتخاذ اقدامات  هماهنگ ، پخته و  غیر شتابزده و با ثبات  مبادرت کنند .

ایشان از رزمندگان خواسته اند همه تعصبات نکوهیده را کنار گذارند و به مکارم اخلاق تمسک جویند و از هرگونه افتادن در دام فتنه ها پرهیز کنند و اگر با فتنه ای مواجه شدند سعی در خاموش کردن آن و پرهیز از شعله ور ساختن آن نمایند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار