دکتر هاشمی، با بیان اینکه کمبود پرستار یک معضل جدی است گفت: متاسفانه حقوق 95 هزار پرستار را به دلیل نبود اعتبارات دولتی از جیب مردم پرداخت می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ دکتر حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت امروز 2 اسفند در مراسم بزرگداشت روز پرستار که در تالار امام علی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شده بود گفت: شغل پرستاری مثل برخی از مشاغل کارمندی بسیار سخت و در برخی از موارد طاقت فرسا است و مثل برخی مشاغل دولت آنچنان به آن توجه نکرده بطوری که می‌توانست شرایط پرستاران امروز بهتر از این باشد.

وی ادامه داد: ما یک عقب ماندگی کلی در همه بخشهای پزشکی داریم و دلیل آن این بوده که همیشه اولویت اول دوم و حتی دهم هم نبوده است که البته شرایط کشور در برخی از اوقات اینطور ایجاب می‌کرد.

هاشمی، با بیان اینکه در طول یک و نیم سال گذشته به کمک تمام گروههای پزشکی با اجرای طرح تحول شاهد لبخند رضایت بر لب مردم هستیم تاکید کرد: مردم باید بدانند آنچه از اعتبارات حوزه بهداشت و درمان از تریبونهای عمومی مکررا اعلام می‌شود در اختیار وزارت بهداشت قرار نگرفته است باید طبق قانون یک درصد از مالیات بر ارزش افزوده معادل 2 هزار و نهصد میلیارد تومان به وزارت بهداشت پرداخت می‌شد که تا به حال سی درصد آن پرداخت گردیده است همچنین از اختصاص 10 درصد هدفمندی یارانه‌ها به حوزه بهداشت که معادل 4 هزار و 800 میلیارد تومان است تا به حال 2 هزار و صد میلیارد تومان به وزارت بهداشت پرداخت شده است.

هاشمی ادامه داد: مجموع پولی که از این دو بخش در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته کمتر از 50 درصد بوده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه بحث سیاسی و گروه گرایی نباید در حوزه بهداشت و درمان دیده شودف عنوان کرد: دولت یازدهم کارهای زیادی را در حوزه سلامت انجام داده است یکی از این کارها بیمه کردن بیش از 9 میلیون ایرانی است که آرزویی سی ساله برای دولت مردان محسوب می‌شده باید توجه داشت برخی‌ها از این وضع خوشحال نیستند و در مورد آب هوا و مواد غذایی مردم شایعه درست می‌کنند که البته تعدادی از آنها هم در مجموعه خودمان هستند که هدف آنها این است که دوست ندارند مردم آرامش داشته باشد.

هاشمی با تاکید بر اینکه ادعا نمی‌کنم ما در این دوره تمام چیزها را اصلاح خواهیم کرد گفت: ما همیشه باید مسائل را اصلی و فرعی کنیم و برای هر کاری برنامه داشته باشیم در واقع ما بایستی از مسیر درست به دنبال مطب باشیم.

وی تاکید کرد: ما از لحاظ نیروی پرستاری با کمبود جدی روبرو هستیم بطوری که حقوق نزدیک به 95 هزار پرستارمان را از جیب مردم پرداخت می‌کنیم. درحال حاضر تعداد پرستار به ازای هر هزار نفر 1.1 تا 1.2 که این آمار برای بخش روانی 49 درصد است.

وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه شیوه نامه پرداخت براساس عملکرد به دانشگاهها ابلاغ شده خاطر نشان کرد: تا اخر امسال مطابق شیوه‌ی جدید باید حقوق پرستاران و سایر گروهای پزشک بر اساس پرداخت مبتنی بر عملکرد پرداخت شود.

اعتبارات اختصاص داده شده برای افزایش حقوق نیست
هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص صحبت‌های عنوان شده مبنی بر افزایش حقوق پزشکان با اجرای طرح تحول گفت: اعتباراتی را که برای طرح تحول به ما پرداخت شده تماما اعتبارات بسته‌های این طرح است و بابت حقوق اعتباری به ما داده نشده است و حق اضافه کردن حقوق نداریم باید توجه داشت برخی‌ها علاقه‌مند هستند که پزشک و پرستار را مقابل هم قرار دهند که این بازی کردن در میدان دیگران است.

وی تاکید کرد: ما یک تیم هستیم و اکثریت تیم درمان به خوبی با هم در حال کار کردن هستند.

وزیر بهداشت در ادامه به آخرین جلسه شورای عالی بیمه اشاره و تاکید کرد: در این شورا بحث تعیین تکلیف مراقبتهای پرستاری در منزل مطرح شد که باید هرچه زودتر ساماندهی شود چرا که نقایص زیادی دراین طرح وجود دارد.


انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار