این تغییر به سهم هایی که به کمک حجم مبنا منفی یا مثبت نمی خوردند و از ارزش ذاتی خود فاصله داشتند کمک می کند تا به قیمت واقعی خود نزدیک شوند، بنابراین اگر سهمی بیش از ارزش ذاتی در حال معامله باشد با کاهش حجم مبنا سریعتر به قیمت واقعی خود می رسد و اگر قیمت سهمی کمتر از ارزش ذاتی یا NAV باشد این تصمیم کمک می کند که خودش را بازیابی کند.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، مدیر پرتفوی سرمایه گذاری پترول با بیان این مطلب و ذکر مثالی درباره این تصمیم توضیح داد: همانطور که بالانس چرخ یک ضرورت برای ماشین است و باید هر از چند گاهی بر مبنای درجه دما میزان باد لاستیک کم و زیاد شود، حجم مبنا نیز بر اساس تغییرات باید روند متفاوتی به خود بگیرد.
 
علی محصصی خاطر نشان کرد: این تصمیم باعث افزایش گردش معاملات می شود و می تواند کمک بسیاری در جهت واقعی سازی قیمت ها باشد.
 
وی با بیان اینکه بازار این تصمیم را به فال نیک می گیرد، افزود: شاخص های کنترل باید متناسب با تغییراتی که در بازار انجام می گیرد، به روز شود و حجم مبنای فعلی تناسبی با شرکت های پذیرفته شده در سالهای اخیر و همچنین افزایش سرمایه های اعمال شده در سنوات اخیر به ویژه برای شرکت هایی که سرمایه های بسیار عظیمی در بازار دارند، نداشت. بنابراین فعالان بازار پیش از این منتظر این اقدام به جا بودند.
 
محصصی درباره مزیت این اقدام گفت: این تغییر به سهم هایی که به کمک حجم مبنا منفی یا مثبت نمی خوردند و از ارزش ذاتی خود فاصله داشتند کمک می کند تا به قیمت واقعی خود نزدیک شوند. بدین ترتیب با این مصوبه دو سناریو در انتظار بازار سرمایه است. نخست اینکه اگر بیش از ارزش ذاتی در حال معامله هستند با کاهش حجم مبنا سریعتر به قیمت واقعی خود می رسند و اگر قیمت سهم کمتر از ارزش ذاتی یا NَAV باشد این تصمیم کمک می کند که خودشان را بازیابی کنند.



انتهای پیام/
برچسب ها: بورس ، سرمایه ، حجم ، مبنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار