اگر چه بعضی از وعده‌‏های اوباما از جمله بیمه سلامت تا حدودی تحقق یافته اما منتقدان عقیده دارند او از پس وعده‌های اصلی خود برنیامده است.

دستاوردهای 8 ساله اوباما چه بوده است؟به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری نشنال، 8 سال پیش در یک روز سه‏ شنبه در ایالت ایلینویز آمریکا مردی سیه‌‏چرده با لبخندی که بر صورت داشت، با کت تیره رنگ بلند خود، بر روی سن پرید و همچون قهرمان سیاسی خود شعار "تغییر و موجی از امید" سر داد.

8 سال بعد، اکنون دوران فرساینده و پر از بحران ریاست جمهوری اوباما به اواخر خود نزدیک شده و طرفداران او به تجربه دریافته‏‌اند که رئیس جمهور شدن به مراتب سخت از نامزد شدن برای ریاست جمهوری است. رویای دوحزبی بودن‏شان نیز با کشمکش‏های دائم در کنگره که حالا کاملاً توسط جمهوری‏خواهان اداره می‏‌شود و دائماً در تلاش هستند تا نقشه‏‌های اوباما را نقش بر آب کنند، از بین رفته است.

در سطح بین‌‏الملل نیز اوباما با چالش‏های آشنای همیشگی خود از جمله عراق و افغانستان و حالا روسیه روبرو است.

اکنون زمان برای دولت اوباما در کاخ سفید کمتر از زمانی است که از آن روز سه‏‌شنبه فرصت برای تصاحب کرسی ریاست جمهوری آمریکا را داشت. روزی که از پشت جایگاه ویژه، با لوگوی کمپین خود که نمادی از امید تازه بود در دست داشت، سخنرانی کرد و بدون هیچ موی سفیدی در سرش از وعده‏‌هایش برای تغییر سخن می‏‌گفت.

وعده‌‏هایی از قبیل اینکه طرح بیمه سلامت خود را ظرف چهار سال به اتمام برساند، به خانواده‌‏هایی که از لحاظ مالی زندگی سختی دارند، کمک کند و برای پایان فقر در آمریکا بکوشد، جلوی جنگ‏های ناتمام را بگیرد و برای جلوگیری از گرم شدن کره زمین برنامه‏‌ریزی کند.

اگر چه بعضی از وعده‎‏های اوباما از جمله بیمه سلامت تا حدودی تحقق یافته اما منتقدان عقیده دارند (او از پس وعده‌‏های اصلی خود برنیامده.) طرح بیمه سلامت که قرار بود به صورت جهانی باشد، هنوز یک رویاست، خیلی از آمریکایی‏ها هنوز در فقر به سر می‏برند. بحران اقتصادی در زمان ریاست جمهوری اوباما شکل گرفت و شعارهای مبارزه با فقر اکنون در کمپین‏های ریاست جمهوری سال آینده به گوش می‏رسد.

به نظر می‏رسد آمریکا از متحدان خود به نسبت زمان ریاست جمهوری جرج بوش که سیاست مستقل بودن داشت، وضع نامناسب‏تری دارد و تنش‏ها بر سر مسئله اوکراین هم ادامه دارد.

اوباما به وعده خود برای بازگرداندن نیروهای نظامی آمریکا از عراق و افغانستان عمل کرد اما با شکل‏‌گیری داعش، مجدداً دستور اعزام آن‏ها را به عراق برای مبارزه با این گروهک تروریستی داده است.

اوباما با چالش‏هایی از جمله جنگ سرد با روسیه و پیشبرد گفتگوهای هسته‏‎ای با ایران مواجه است.

این در حالیست که اوباما مدعی است: در طول 6 سال گذشته، کارشناسان چندین بار به از من انتقاد کرده‌‏اند که ریاست جمهوری من کارایی لازم را نداشته، اما من هنوز فکر می‏‌کنم که آن‏ها اشتباه می‏‌کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار