ولادت با سعادت عقیلهٔ بنی هاشم حضرت زینب (س) و روز پرستار و بهورز، شروع فعالیت شرکت هواپیمایی ملی ایران ، روز بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی"و روز مهندسی، حمله زمینی نیروهای امریکایی و متحدانش به عراق و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 5 اسفند 1393 خورشیدی برابر با 5 جمادی الاول 1436 هجری و 24 فوریه 2015 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

ولادت با سعادت عقیلهٔ بنی هاشم حضرت زینب (س) دختر امام علی (ع)(5 ق)
زینب در لغت به معنای درخت نیکو منظر آمده و گاهی به معنای زینت پدر می‌باشد. حضرت علی (ع) دو یا سه دختر به نام زینب داشته و دختر بزرگ آن حضرت، زینب کبری است و اوست که در واقعهٔ عاشورای سال 61 هجری به همراه امام حسین (ع) بوده است. حضرت زینب (س) از زنان فاضله، عالمه و شجاع تاریخ است و فضایل آن بانو و جلالت شأنش بسیار والاست. آن حضرت، همسر پسرعمویش عبداللَّه بن جعفر بن ابی‌طالب بود و پنج فرزند داشت. حضرت زینب به هنگام عزیمت امام حسین (ع) به عراق، برادر را همراهی کرد و در واقعهٔ کربلا دو پسرِ آن بانو به نام‌های محمد و عَون به شهادت رسیدند. ایشان از سوی حضرت امام حسین (ع) سرپرستی اهل‌بیتِ آن حضرت و حفظ و نگهداری مقام ولایت کبری، امام سجاد (ع)، را در هنگام بیماری برعهده داشت. شیرزن کربلا با روحیه‌ای قوی و شهامت زاید الوصف خود توانست آن امانت بزرگ را در آن شرایط سخت و سنگین اسارت به درستی و شایستگی به منزل رساند. خطبه‌های مردانه و رسواکنندهٔ حضرت زینب (س) در مجلسِ ستم عُبیداللَّه بن زیاد در کوفه و یزید بن معاویه در شام که کاخ ظلم و جورِ فرعون زمان را به لرزه در آورد، شهرهٔ تاریخ است.

شروع فعالیت شرکت هواپیمایی ملی ایران و روز هما (1340 ش)
در آستانه سالروز فعالیت «هما» هواپیمائی جمهوری اسلامی ایران هستیم، همایی که روزگاری در اوج قدرت و افتخار آفرین برای کشورمان بود و در طول دوران پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در خط مقدم و پس از آن نیز علیرغم تحریمهای گسترده دشمنان به موفقیت های چشمگیری در زمینه های مختلف از جمله جایگزینی نیروهای کارآمد به جای پرسنل خارجی و سپس به ساخت قطعات و تعمیرات اساسی هواپیماها دست یافته است.

آغاز عملیات متوسط والفجر 9 در استان سلیمانیه توسط سپاه (1364 ش)
در حالی که عملیات بزرگ و پیروزمند والفجر 8 در شبه جزیره فاو ادامه داشت، عملیات والفجر 9 در تاریخ پنجم اسفندماه 1364 ش با رمز یااللَّه در جبهه شمالی چوارتا در منطقه‌ای به وسعت 200 کیلومتر مربع در استان سلیمانیه عراق آغاز شد و تا نهم اسفند به طول انجامید. هدف این عملیات آزادسازی ارتفاعات مهم این منطقه و پراکنده کردن نیروهای عراقی از جبهه‌های جنوبی بود. نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سرمای شدید ارتفاعات منطقه، این عملیات دشوار نظامی را با موفقیت به انجام رساندند. نتایج عملیات متوسط والفجر 9: تلفات نیروی انسانی دشمن: 250 نفر اسیر و 2500 نفر کشته و زخمی، سایر نتایج: انهدام نیروی دشمن و تصرف بخشی از خاک دشمن و ارتفاعات مهم منطقه. جمهوری اسلامی ایران با اجرای عملیات والفجر 9، علاوه بر آزادسازی ارتفاعات مهم منطقه و تجزیه و پراکنده کردن نیروهای عراقی، آمادگی خود را برای ادامه مقاومت در برابر دشمن متجاوز به تمام دنیا اعلام نمود و قدرت خود را بار دیگر تثبیت کرد.

صدور قطعنامه 582 شورای امنیت سازمان ملل درباره جنگ عراق با ایران (1364 ش)
دو روز پس از تصرف منطقه استراتژیک فاو در جریان عملیات بزرگ والفجر 8 به درخواست عراق و هفت کشور اتحادیه عرب، جلسه شورای امنیت تشکیل شد و شورا در جلسه پنجم اسفند 1364، قطعنامه 582 را تصویب کرد. در این قطعنامه با یادآوری شش سال درگیری شورا با مسأله و با ابراز نگرانی نسبت به طولانی شدن درگیری و تعهد اعضای سازمان ملل به حل و فصل صلح‌آمیز اختلافات و یادآوری تعهّد اعضا به خودداری از کاربرد گازهای خفه کننده و مسموم در جنگ‌ها و تاکید بر غیرقابل قبول بودن کسب اراضی از راه زور، از اقدامات اولیه‌ای که سبب بروز و ادامه منازعه شده، ابراز تاسف گردیده است. در این قطعنامه همچنین از تشدید حملات به مناطق غیرنظامی، حمله به کشتی‌های بی‌طرف و استفاده از سلاح‌های شیمیایی اظهار تاسف شده و خواهان آتش‌بس گردیده است. واضح است که صدور قطعنامه 582 تنها در نتیجه تصرف فاو بوده و بررسی علل جنگ و معرفی متجاوز، به صورت مبهم و سربسته مطرح گردید. جمهوری اسلامی ایران در پی صدور این قطعنامه اعلام داشت آن قسمت از قطعنامه که به کلّ جنگ و خاتمه خصومت‌ها مربوط می‌شود، ناقص، بی‌اعتبار و غیرقابل اجراست و عراق نیز اعلام کرد اگر ایران این قطعنامه را رسماً و بدون شرط بپذیرد، عراق نیز آن را اجرا خواهد کرد. به این ترتیب این قطعنامه نیز به سرنوشت مشابه قطعنامه‌های قبلی دچار شد.

عملیات کوچک ظفر 6 در استان کرکوک عراق توسط سپاه (1366 ش)
عملیات ظفر 6، در 5 اسفند 1366 در استان کرکوک عراق، با هدف آزادسازی ارتفاعات منطقه، در سه محور انجام گرفت. قوای اسلام در این عملیات با تسلط بر جاده‌های منطقه، ضمن عکس العمل به موقع و شایسته در برابر پاتک دشمن، شکست سنگینی را به مزدوران بعثی تحمیل کردند. در این عملیات علاوه بر آزادسازی برخی ارتفاعات منطقه و انهدام پایگاه‌های دشمن، تعدادی ادوات زرهی دشمن منهدم شده، تعداد دیگری به غنیمت سپاه اسلام درآمد.

روز مهندسی
در قدیم مهندس به شخصی اطلاق می شده که به علم هندسه آگاهی می داشت. روزپنجم اسفند در تقویم‌ها روز بزرگداشت دانشمند بزرگ ایرانی "خواجه نصرالدین طوسی " و "روز مهندسی" اعلام شده است. هفتصد و پنجاه و چهارسال از درگذشت دانشمند بزرگ ایرانی خواجه نصرالدین طوسی می‌گذرد اما هنوز هم دستاوردهای علمی و آراء این دانشمند ایرانی محل رجوع است. خواجه نصرالدین طوسی از بزرگترین فلاسفه و ریاضی‌دانان و دانشمندان ایرانی است که پس از بزرگانی مانند "فارابی"، "ابوریحان بیرونی"، "ابوعلی سینا" و "رازی " ظهور کرد.

تولد عالم بزرگوار آیت اللَّه "سید محمد تقی موسوی اصفهانی" (1301 ق)
"مرحوم حاجی میرزا محمد تقی بن میرزا عبد الرزاق بن مبرزا عبد الجواد موسوی اصفهانی از خاندان علم و سیادت و از سادات بافضل و فضیلت اصفهان امام جماعت مسجد سراج الملک در محله احمد آباد اصفهان بودند و از سادات علماء و علماء سادات و دارای مکارم اخلاقی و جلالت قدر و نبالت شأن؛ در فقه و اصول و اخبار و حدیث و شعر و ادب دارای سلیقه ممتاز و روح بلند پرواز و دارای طبع سرشار و ذوق جذاب و شیرین بوده اند". (نقل از مقدمه کتاب وظیفه الانام بقلم مرحوم حسین عماد زاده) تولد ایشان در 1301 جمادی الاولی قمری در اصفهان و تحصیلاتش در مکتب پدر و علمای اعلام انشهر که چند قرن سابقه علمی داشته پایان یافته و علمای بزرگ را مانند مرحوم حاجی سید ابوالقاسم بن سید محمد باقر حسینی دهکردی و مرحوم آخوند ملا عبد الکریم بن حاجی ملا مهدی جزی مولف کتاب تذکره القبور درک نموده اند. آیه الله سید محمد تقی موسوی اصفهانی در سال 1348 قمری در بیمارستان انگلیسی ها در اصفهان (هم اکنون به جای آن بیمارستان حضرت عیسی بن مریم وجود دارد) مسموم گشت و به شهادت رسید. وی کتابهای متعددی نوشته که معروفترین آن مکیال المکارم فی فوائد الدعاء للقائم می باشد. این کتاب به دستور امام زمان عجل الله تعالی فرجه نوشته شد و تاکنون مکرراً به چاپ رسیده است

روز پرستار و بهورز
به پاس زحمات شبانه روزی پرستاران و بهورزانی که در مراکز بهداری، وظیفهٔ نگهداری، مراقبت و درمان بیماران را برعهده دارند و با تأسی به بانوی بزرگوار اسلام، حضرت زینب کبری (س) که از بیمار کربلا، حضرت امام سجاد (ع) و کودکان، مراقبت می‌کرد، پنجم جمادی الاول برابر با زاد روز آن اسوهٔ صبر و شکیبایی به عنوان روز پرستار و بهورز در نظام جمهوری اسلامی ایران نامگذاری شده است. این روز، ضمن یادآوری رشادت‌های دختر بزرگوار امیرالمؤمنین (ع) در صحنه‌های خطر و رویارویی با سختی‌های زمان، زمینه‌ای برای سپاسگزاری و ارج نهادن به مقام پرستاران و تقدیر از بهورزانِ این مرز و بوم است که خاطرهٔ شیرزن کربلا را فراموش نخواهند کرد.

مرسوم شدن "تقویم" توسط "پاپ گریگوری سیزدهم" (1582 م)
مسئله تقویم به دستگاه تقسیم زمان اطلاق می‌گردد که بر اساس حرکت وضعی زمین و دوره‌های طبیعی شکل گرفته است. سابقه تقویم به دوران بَدَوی باز می‌گردد که در آن، بشر از تکرار حالات طبیعت همانند بهار و زمستان، به شکل‌گیری فصل‌ها پی برد. بنابراین تقویم‌ها بر اساس شمسی، قمری و میلادی به وجود آمد. پس از میلاد مسیح (ع) تقویم یولیانی یا قیصری رایج شد که بیش از 1500 سال دوام آورد تا این که پاپ گریگوری سیزدهم در 24 فوریه 1582 م، با انجام اصلاحاتی در تقویم قیصری، تقویمی ارائه نمود که در آن، اولاً اول ژانویه آغاز سال به حساب می‌آمد و ثانیاً اختلاف به وجود آمده از کسر سال را که پس از مدتی بالغ بر ده روز شده بود، از میان برداشت. او هم‌چنین در این تقویم، سال کبیسه را که برابر با 366 روز و هر 4 سال یک بار می‌باشد، تثبیت و تأیید نمود. این تقویم که امروزه در سراسر جهان به عنوان تاریخ میلادی رسمی پذیرفته شده است دارای 12 ماه شامل ژانویه، فوریه، مارس، آوریل، مه، ژوئن، ژوئیه (جولای)، اوت (آگوست)، سپتامبر، اکتبر، نوامبر و دسامبر می‌باشد.

آغاز دوره دوم جمهوری فرانسه معروف به حکومت روزنامه نگاران (1848 م)
به دنبال قیام مردم فرانسه و برکناری لویی فیلیپ پادشاه مستبد این کشور، حکومت موقت یا دومین دوره جمهوری فرانسه در 24 فوریه 1848 م آغاز شد. در تاریخ فرانسه از این دوره به حکومت روزنامه‌نگاران نیز یاد می‌کنند؛ زیرا یازده نفر از روزنامه‌نگاران جمهوری‌خواه به ریاست دولامارتین، شاعر و نویسنده فرانسوی، این حکومت را اداره می‌کردند. در دسامبر همین سال، انتخابات برگزار و لویی ناپلئون، برادرزاده ناپلئون بُناپارت به ریاست جمهوری برگزیده شد. با این حال، وی در سال 1852 علیه جمهوری خواهان، کودتا کرد و مخالفان را سرکوب نمود و خود را امپراتور فرانسه خواند. به این ترتیب، دومین دوره جمهوری فرانسه، تنها چهار سال دوام آورد.

کودتای کمونیستی در چکسلواکی و آغاز رژیم کمونیستی این کشور (1948 م)
در سال 1946 م پس از انتخابات پارلمانی در چکسلواکی، حزب کمونیست بر سایر رقبا برتری یافت و بیشتر دولت را قبضه کرد. از آن زمان بود که سیاست خارجی چکسلواکی، متمایل به شوروی شد و از این پس حکومت نیمه کمونیستی تا سال 1948 بر سر کار بود. در 23 فوریه این سال، کمونیست‌ها به وسیله کودتا، تمام قدرت را در کابینه در دست گرفتند و بخش‌های اداری جای ایالات سابق را گرفت. از آن پس، جمهوری چکسلواکی، به عنوان یک کشور واحد و مرکب از دو ملت چک و اسلواکی اعلام گردید و تقریباً کلیه فعالیت‌های اقتصادی، ملی اعلام شدند. دوران حکومت کمونیست‌ها بر چکسلواکی، بیش از چهل سال به طول انجامید و پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، حکومت مستقلی برسر کار آمد. با این حال این کشور در سال‌های بعد از آن به دو کشور مستقل چک و اسلواکی تقسیم شد.

امضای قرارداد آتش‌بس و متارکه جنگ بین مصر و رژیم صهیونیستی (1949 م)
جنگ مصر با رژیم صهیونیستی پس از تشکیل دولت این رژیم در فلسطین در سال 1948 م آغاز شد. در آن زمان، مصر به همراه برخی دیگر از کشورهای عربی دراعتراض به اشغال سرزمین اسلامی فلسطین به دست صهیونیست‌های نژادپرست وارد جنگ با اسرائیل شدند. اما نیروهای رژیم صهیونیستی در ضد حمله به قوای پراکنده اعراب که فاقد تجهیزات پیشرفته نظامی بودند، به داخل خاک مصر و لبنان نفوذ کردند و نیروهای کشورهای عربی را شکست دادند. با پایان اولین جنگ اعراب و اسرائیل، قرارداد ترک مخاصمه بین دو طرف درگیر در 24 فوریه 1949 م منعقد شد و مورد توافق کشورهای عربی نیز قرار گرفت. بر اساس این قرارداد که در جزیره "رودِس" واقع در دریای اژه امضا شد، منطقه نوار غزّه در غرب فلسطین اشغالی به حاکمیت مصر در آمد.

انعقاد پیمان بغداد بین ترکیه و عراق (1955 م)
در ادامه سیاست‌های استعماری غرب به بهانه جلوگیری از نفوذ کمونیسم، در 24 فوریه 1955 م پیمان بغداد میان دو کشور ترکیه و عراق در بغداد امضا شد و بعدها کشورهای دیگری از جمله ایران و پاکستان و انگلستان به آن پیوستند و امریکا نیز به عنوان عضو ناظر در آن شرکت جست. این قرارداد که پیش‌زمینه و اساس پیمان سنتو بود، پیمانی منطقه‌ای به شمار می‌رفت که همانند ناتو در غرب، در برابر گرایش ملت‌ها به افکار کمونیستی مقاومت می‌نمود. پیمان بغداد که پس از کودتای عبدالکریم قاسم در عراق در سال 1958 م و خروج عراق از این پیمان، به سازمان پیمان مرکزی تغییر نام داد در واقع حلقه‌ای از زنجیر اتحادیه‌های نظامی غرب از پیمان آتلانتیک شمالی تا پیمان آسیای جنوب شرقی (سیتو) و پیمان امنیت اقیانوس آرام (آنزوس) بود و امریکا با این که تا پایان، عضویت کامل آن را نپذیرفت، با پیمان‌های نظامی دوجانبه با هر سه کشور ایران، ترکیه و پاکستان عملاً نقش رهبری و کارگردانی این سازمان را به عهده داشت. سازمان پیمان مرکزی از سال 1979 م که با خروج جمهوری اسلامی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی، از آن مواجه شد، عملاً اعتبار خود را از دست داد و منحل گردید.

وقوع کودتا در غنا و سرنگونی قوام نکرومه رئیس جمهور این کشور (1966 م)
پس از آن که در اول ژوئیه سال 1960 م کشور افریقایی غنا، استقلال کامل خود را از انگلستان به دست آورد، قوام نکرومه قهرمان استقلال این کشور، به ریاست جمهوری آن برگزیده شد. نکرومه از سال 1962 م حکومت تک حزبی را در کشور برقرار کرد و توانست چندین شبکه کودتا در کشور را شناسایی و سرکوب نماید. هنگامی که نکرومه در 24 فوریه 1966 م، در جریان یک سفر رسمی، جهت میانجی‌گری بین چین و امریکا و پایان صلح‌آمیز جنگ ویتنام عازم پکن شده بود، در غیاب وی، یک کودتای نظامی هوادار غرب توسط ژنرال آنکرا وی را از قدرت خلع کرد و شورای آزادی‌بخش ملی به ریاست آنکرا قدرت را در دست گرفت. در این میان، کادر ریاست جمهوری در برابر کودتاگران مقاومت کردند، اما این مقاومت بی‌فایده بود و نظامیان هوادار کودتا بر اوضاع مسلط شدند. نکرومه زمانی که تازه به چین رسیده بود از این حادثه باخبر شد، اما آن چه بیشتر موجب سرخوردگی و یأس وی گردید آن بود که مائوتسه تونگ و دیگر مقامات بلندپایه چین، ملاقات خود را با او لغو کردند و او را فردی عادی و فاقد سمت رسمی دانستند. در حالی که وی یکی از بیدارگران و متفکران انقلابی بزرگ افریقا بود و قربانی توطئه‌های امریکا به شمار می‌رفت. نکرومه از آن پس به صورت مسافری عادی از پکن به مسکو و سپس به گینه رفت و چندی بعد عازم رومانی شد. وی در 27 آوریل 1971 در سن 62 سالگی درگذشت و در ژوئیه همان سال، جسدش رادر زادگاهش در غنا، دفن نمودند.

روز بزرگداشت دانشمند شهیر امامی "خواجه نصیرالدین طوسی"
ابوجعفر محمدبن محمد معروف به خواجه نصیرالدین طوسی و ملقب به استاد البشر و محقق طوسی در سال 597 ق در طوس به دنیا آمد. وی در ابتدا علوم عقلی و نقلی و حکمت مشاء را آموخت و در سال‌های بعد ریاضیات، فقه، فلسفه، نجوم و ادبیات را خواند به طوری که در علوم روز به تبحر و استادی تمام رسید. وی چند سال پس از واقعه حمله سپاهیان چنگیزخان مغول، به قلعه اسماعیلیه پناه برد و در آن‌جا نیز از تالیف و نگارش باز نایستاد. پس از فتح بغداد و سقوط عباسیان، خواجه نصیر ماموریت یافت تا رصدخانه مراغه را ترتیب دهد. او جماعتی از ریاضی‌دانان بزرگ گردآورد و با این کار، عالمان بزرگ زمان را که پراکنده بودند در یک مکان، جمع کرد و همچنین کتابخانه‌ای عظیم در محل رصدخانه مراغه احداث نمود. این عالم سترگ برای تهیه کتاب‌های مورد نظر، کتبی از بغداد، شام و شمال آفریقا و اطراف و اکناف ایران فراهم نمود و کتابخانه‌ای با بیش از چهارصد هزار جلد کتاب، ایجاد کرد. وی همچنین آثار متعددی را در علوم مختلف به نگارش درآورد که اخلاق ناصری، تجرید العقاید، ذیج ایلخانی، اوصاف الاشراف، اساسُ الاقتباس و تذکره نصیریه و بیش از شصت اثر دیگر در اصول دین، اخلاق، منطق، هندسه، هیئت، نجوم و عروض و شعر از آن جمله‌اند. خواجه نصیرالدین سرانجام در سال 672 در 75 سالگی، شانزده سال پس از تاسیس رصدخانه درگذشت و در کاظمین به خاک سپرده شد.

حمله زمینی نیروهای امریکایی و متحدانش به عراق (1991 م)
پس از اشغال نظامی کویت توسط ارتش عراق در دوم اوت 1990 م و بی‌توجهی رژیم بعث به تهدیدات نظامی نیروهای غرب به فرماندهی امریکا، قوای متحد غرب جهت بیرون راندن ارتش بعث و در واقع برای تثبیت جایگاه خود در منطقه و تأمین منافع خویش، در سحرگاه 17 ژانویه 1991 م حمله خود را به عراق آغاز کرد. این حملات در ابتدا به صورت حمله‌های هوایی گسترده به بغداد و مراکز صنعتی و نظامی عراق آغاز شد، سپس امریکا و متحدان آن کشور، پس از حدود چهل روز حملات سنگین هوایی علیه عراق، سرانجام در روز 24 فوریه 1991 م در چند جبهه عملیات زمینی خود را علیه نیروهای عراق آغاز کردند. از آن طرف، سربازان فرسوده و روحیه باخته عراقی که قسمت اعظم تانک‌ها و تجهیزات زرهی خود را از دست داده بودند، در برابر نیروهای امریکا و متحدین مقاومتی از خود نشان ندادند. در نتیجه، کویت در پایان چهارمین روز جنگ زمینی، به تصرف نیروهای متحدین درآمد. با پیشروی نیروهای امریکا و متحدان آن کشور در داخل خاک عراق، صدام حسین، دیکتاتور متجاوز عراق، به شرایط امریکا گردن نهاد و تمام قطعنامه‌های سازمان ملل را که متضمن انصراف از ادعاهای عراق در مورد کویت و پرداخت غرامت به آن کشور بود، پذیرفت. مقررات آتش‌بس در جبهه‌های جنگ از روز اول مارس 1991 م به اجرا گذاشته شد. در این میان، نیروهای امریکا و متحدین آن کشور می‌توانستند با ادامه جنگ به مدت 48 ساعت دیگر، بغداد را به تصرف خود در آورده و حکومت صدام حسین را سرنگون سازند، ولی ادامه حکومت صدام ذلیل و شکست خورده را بر جانشینان احتمالی او ترجیح می‌دادند. حکومت جور و ارعاب صدام، از آن پس، نزدیک به 12 سال به طول انجامید و سرانجام با حمله نیروهای امریکا و انگلیس به عراق در مارس 2003 م، طومار دیکتاتور عراق درهم پیچیده شد و دور تازه‌ای از تجاوزات نیروهای غربی آغاز گردید.


برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار