روز تجلیل از اسرا و مفقودین، درگذشت "ادیب الممالک فراهانی" ، امضای توافقنامه همکاری هسته‌ای از سوی امریکا و رژیم صهیونیستی ، آغاز عملیات بزرگ خیبر در منطقه هورالهویزه و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 3 اسفند 1393 خورشیدی برابر با 3 جمادی الاول 1436 هجری و 22 فوریه 2015 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

درگذشت نویسنده و شاعر بزرگ "ادیب الممالک فراهانی" (1296 ش)
میرزا محمدصادق حکیم ملقب به ادیب الممالک فراهانی در سال 1239 ش (1277 ق) در تهران به دنیا آمد. ادیب الممالک با انتشار روزنامه ادب، در بیداری افکار عمومی ملت ایران و افشای ظلم و فساد حاکمان قاجار نقشی سازنده ایفا کرد. وی پس از صدور فرمان مشروطه، به سردبیری روزنامه مجلس برگزیده شد و از این راه، خدماتی به ملک و ملت نمود. او با شروع استبداد صغیر از تهران بیرون رفت و سپس با مجاهدان نهضت مشروطه به پایتخت بازگشت. ادیب‌الممالک فراهانی را می‌توان یکی از بنیانگذاران و یا دست کم پیشروان شعر متعهد سیاسی در ادبیات فارسی معاصر نامید که در اشعار خود، مشکلات کشور و مردم را منعکس ساخته است. وی همچنین علاوه بر تبحر در ادبیات فارسی و عربی، در حوزه حکمت و فلسفه و ریاضی و نجوم و... تخصص داشت و با زبان‌های روسی، ترکی، پهلوی و فرانسوی و انگلیسی آشنایی داشت. از ادیب الممالک فراهانی دیوان اشعاری شامل قصاید، غزلیات، رباعیات و... به جای مانده است. ادیب‌الممالک فراهانی سرانجام در سوم اسفند 1296 ش (1336 ق) در 57 سالگی درگذشت و در حرم عبدالعظیم مدفون شد.

روز تجلیل از اسرا و مفقودین
پایداری و بردباری، دو ویژگی مهم ایثارگران و به ویژه آزادگان بود. یکی از آزادگان سرافراز در این زمینه می گوید: <در یکی از شب ها که مشغول نوشتن حدیثی از پیامبر اکرم (ص) بودم، ناگهان نگهبانی عراقی به آسایشگاه ما آمد. با دیدن من کنجکاو شد و به سویم آمد و پرسید چه می نویسی؟ جواب ندادم. خودش کاغذ را گرفت. نوشته شده بود پیامبر خدا (ص) فرمود: <بدترین مردم کسی است که مردم از ترس او را احترام کنند>. با حالت غضبناک مرا نگاه کرد و بعد سیلی محکمی به صورتم نواخت و سوزنی را در زبانم فرو کرد. در حالی که از شدت درد به خود می پیچیدم، در این فکر بودم که این جنایتکاران می توانند شقاوت و بی رحمی را تا حد ممکن برسانند، ولی آن ها نمی دانستند که ما زمزمه با دوست بودن را از خود جدا نمی کنیم و صبر و پایداری را پیشه خود قرار می دهیم تا پیروز و سربلند از این آزمایش بیرون بیاییم>.

در نخستین دقایق سپیده دم امروز قسمتی از قوای قزاق به فرماندهی میر پنج رضاخان فرمانده تیپ همدان وارد شهر تهران شدند. (1299 ش)
قزاق ها بلافاصله کلانتری ها، وزارتخانه ها، پست خانه، تلگرافخانه و ادارات دولتی و مراکز حساس شهر را متصرف شدند. کلیه دروازه های شهر بسته شد و سفارتخانه ها محاصره گردید. هنگام تصرف تهران بین قزاقان و مأمورین دو کلانتری زد و خورد آغاز شد و تعدادی کشته و زخمی شدند. تیراندازی با توپ و تفنگ تا نزدیک ظهر جهت ارعاب مردم ادامه داشت

درگذشت عالم بزرگ و محقق برجسته میرزا ابوالقاسم موسوی زنجانی (1293 ق)
میرزا ابوالقاسم موسوی زنجانی فرزند میرزا کاظم، یکی از علمای شیعهٔ قرن سیزدهم هجری قمری و از شاگردان سیدمحمدباقر، حجت‌الاسلام رشتی و حاج محمدابراهیم کلباسی بوده است. وی برای تکمیل تحصیلات خود به عتبات عالیات رفت و پس از اتمام دروس به زنجان بازگشت. میرزای زنجانی پس از ورود به زادگاهش، ریاست مذهبی آن شهر را به عهده گرفت و نفوذ بسیاری در میان مردم یافت. از وی بیش از ده دوره اثر ارزشمند بر جای مانده است که ایضاحُ الدَّلائل فی حساب عِقد الاَنامِل، تخریبُ الاسباب و مَقالیدُ الابواب و... از آن جمله‌اند. وفات این عالم بزرگوار در سوم جمادی الاول 1293 قمری در زنجان اتفاق افتاد.

رحلت فقیه و مرجع بزرگوار آیت اللَّه سید اسماعیل صدر (1337 ق)
حاج سیداسماعیل بن سید صدرالدین صدر از بزرگ‌ترین علما و مراجع تقلید و طراز اول قرن چهاردهم هجری می‌باشد. مراتب علمی و کمالات نفسانی او مشهور و مسلم بوده و مورد تایید است. در شش سالگی و بعد از فوت پدر، در 1262 ق تحت تعلیم برادر بزرگ خود معروف به آقامجتهد قرار گرفت. سپس راهی عتبات گردید و از محضر میرزا محمدحسن شیرازی و دیگر بزرگان استفاده کرد و به حَسَب تکلیف شرعی، در کربلا اقامت گزید. در آن جا بنای تدریس گذاشت و از مراجع وقتِ آن دیار شد. میرزا حسین نایینی، سیدشرف الدین عاملی و سیدحسین فشارکی از جمله شاگردان اویند. فتوای مشهور سیداسماعیل صدر در خصوص تایید حرکت‌های استقلال طلبانه و رَدِّ سلطهٔ بیگانگان، از عشق او به جهان اسلام حکایت دارد و با این همه، ساده‌زیستی، دوری از تعارفات و تشریفات، رسانیدن وجوه شرعی به مستحقّان و تحمل شرایط دشوار زمانه، از خصوصیات و صفات برجستهٔ این عالم ربانی است. سرانجام این فقیه بزرگوار در سامرا چشم از جهان فرو بست و در حرم امام موسی کاظم (ع) مدفون گشت.

تولد "جورج واشینگتن" اولین رئیس‌جمهور و بانی استقلال امریکا (1732 م)
جورج واشینگتن (به انگلیسی: George Washington) (۱۷۹۹-۱۷۳۲) از رهبران انقلاب آمریکا و نخستین رئیس‌جمهور آمریکا بود که این سمت را از سال ۱۷۸۹ تا سال ۱۷۹۷ در دست داشت. او از مهم‌ترین چهره‌های تاریخ ایالات متحده است. نقش او به‌خصوص در کسب استقلال برای مستعمرات آمریکایی و سپس متحد کردن آن‌ها زیر پرچم حکومت فدرال ایالات متحده قابل توجه است. او از گروهی از مردم مسلح به کمک دولت های فرانسه و اسپانیا ارتش بزرگی ساخت که نهایتا موفق به شکست نیروهای بریتانیایی در جنگ انقلاب آمریکا (۱۷۸۳-۱۷۷۵) شدند.

تولد "ژان بِدِل بوکاسا" دیکتاتور خون‌آشام افریقای مرکزی (1921 م)
در شب سال نو میلادی و در پایان سال ۱۹۶۵، بیشتر مردم دنیا به فکر سور و سات شب عیدشان بودند و برای رسیدن بابانوئل نقشه می کشیدند ولی در کشور آفریقای مرکزی، مردی به نام ژان بوکاسا مشغول سرنگون کردن رئیس جمهور کشور و انجام یک کودتا بود. صبح روز بعد، بوکاسا اعلام کرد خودش رهبر تنها حزب سیاسی کشور، نخست وزیر و رئیس جمهور آفریقای مرکزی است. بوکاسا سپس درگیر بعضی مناقشه های داخلی شد و بعد از سرکوب آنها به ثروت اندوزی و تصاحب الماس های گران قیمت از طریق حمله به بازرگانان و کاشفان این گوهر گران قیمت پرداخت. بعد از آن هم تصمیم گرفت به خودش عنوان پادشاه آفریقای مرکزی را دهد. او برای تاجگذاری اش هم سنگ تمام گذاشت و جشنی ۲۰ میلیون دلاری ترتیب داد. این در حالی بود که کل بودجه سالانه آفریقای مرکزی در آن زمان، تنها ۶۰ میلیون دلار بود. همین کارهای کثیف بوکاسا باعث شد جهان تاب این دیکتاتور سرخود را نیاورد و پادشاه سیاه به دست ارتش فرانسه در سال ۱۹۷۹ سرنگون شد، به تبعید رفت و در همان تبعید، در عین غرور و تکبر پادشاهانه اش با رویاهای شاهانه وداع کرد و درگذشت.

درگذشت "احمدآزاد" عالم و خطیب هندی (1958 م)
ابوالکلام احمد آزاد عالم و خطیب هندی در سال 1888 م به دنیا آمد. ابوالکلام آزاد، فعالیت‌های سیاسی خود را برای بیداری مسلمانان هند و مبارزه علیه استعمار انگلیس، از هفده سالگی آغاز کرد و به خاطر چاپ نشریات و ایراد سخنرانی‌های افشاگرانه بارها به زندان افتاد. وی دوشادوشِ مهاتما گاندی برای استقلال هند مبارزه کرد. آزاد پس از استقلال هند، نماینده مجلس و وزیر آموزش و پرورش شد. ابوالکلام احمد آزاد عالم و خطیب هندی، سخنرانی زبردست بود و با غرب‌گرایی برخی از روشن‌فکرانِ مسلمانِ معاصر خود مخالفت می‌کرد. وی در عین حال به پیروی از سید جمال الدین اسدآبادی، خواستار اجتهاد در اسلام و احیای آن بر مبنای قوانین و اصولِ دین بود. ترجمان القرآن، اتحاد اسلامی، جنگ از نظر اسلام و شهید اعظم درباره امام حسین (ع) از جمله آثاراوست. این عالم، خطیب و سیاست‌مدار هندی سرانجام در 22 فوریه 1958 م در هفتاد سالگی درگذشت.

امضای توافقنامه همکاری هسته‌ای از سوی امریکا و رژیم صهیونیستی (2000 م)
همکاری آمریکا با رژیم صهیونیستی اسرائیل که از گذشتهٔ دور آغاز شده بود، در سال 2000 به شکل کاملاً علنی درآمد. در سفری که وزیر انرژی آمریکا به سرزمین های اشغالی داشت، موافقتنامه ای به امضاء رسید که براساس آن دسترسی دانشمندان هسته ای رژیم صهیونیستی به تأسیسات هسته ای آمریکا را فراهم می آورد و آمریکا مواد و تجهیزات هسته ای را دراختیار رژیم مزبور قرار می دهد. بر اساس بند دوم از مادهٔ 3 معاهدهٔ منع گسترش سلاح‌های هسته ای، تا زمانی که منابع یا مواد هسته ای تحت پادمان آژانس بین المللی انرژی اتمی نباشد کشورهای عضو معاهده نمی توانند مواد یا تجهیزات را به کشور دیگری منتقل کنند. همکاری های هسته ای آمریکا با رژیم صهیونیستی اسرائیل در سال 2008 با امضای یک قرارداد جدید بین مدیر کمیسیون انرژی اتمی اسرائیل و رئیس کمیسیون مقررات هسته ای آمریکا گسترش یافت. بر اساس قرار داد جدید، رژیم صهیونیستی به أکثر اطلاعات و فناوری های هسته ای موجود در آمریکا دسترسی پیدا می کند که نقض جدی مواد 1 و 3 معاهدهٔ منع گسترش سلاح‌های هسته ای محسوب می گردد. آمریکا تاکنون هیچ توضیحی برای نقض مادهٔ 3 معاهدهٔ منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای که به واسطهٔ همکاری هسته‌ای این کشور با رژیم صهیونیستی واقع شده، نداده است.

آغاز عملیات بزرگ خیبر در منطقه هورالهویزه و شمال بصره (1362 ش)
عملیات بزرگ خیبر با رمز یا رسول‌اللَّه در جبهه جنوب، هورالهویزه و شمال بصره در وسعت تقریبی 200 کیلومتر مربع با هدف تصرف و تامین جزایر مجنون و بخشی از هورالهویزه از سوم اسفند 62 آغاز شد و تا بیست و دوم اسفند به طول انجامید. در این عملیات، رزمندگان اسلام در ابتدا با ورود به جزایر مجنون، از اصل غافل‌گیری و سرعت بهره گرفته و تعدادی از یگان‌های مستقر در جزیره را به هلاکت رساندند. در ادامه با فشار بی‌امان سپاه توحید، دشمن بعثی کیلومترها به عقب رانده شد و نیروهای اسلام با یک حرکت حماسی و باور نکردنی برای دشمن، رودخانه دجله را پشت سر گذاشتند. در روزهای بعد، رزمندگان اسلام در حالی که دشمن به شدت از گلوله شیمیایی استفاده می‌کرد، با وارد ساختن ضربات سنگین، موفق به پیشروی شده و بعثیان را به عقب راندند.. این عملیات سرانجام پس از 19 روز نبرد سنگین با نتایج زیر پایان یافت: تلفات نیروی انسانی دشمن: 1140 نفر اسیر و 15000 نفر کشته و زخمی؛ سایر نتایج: به تصرف درآمدن منطقه‌ای به وسعت بیش از 1180 کیلومتر مربع، از جمله جزایر مجنون؛ تجهیزات و امکانات: تانک و نفربر: 330 دستگاه انهدامی، 42 دستگاه اغتنامی، هواپیما: 6 فروند انهدامی، دستگاه مهندسی: 60 دستگاه اغتنامی، خودرو: 200 دستگاه انهدامی. عملیات بزرگ خیبر با دستاوردهای ارزشمند، از جمله عملیات‌های موفق رزمندگان اسلام محسوب می‌شود، به نحوی که عراق را مجبور به استفاده گسترده از سلاح‌های ممنوعه شیمیایی کرد. با تصرف جزیره مجنون، یکی از حوزه‌های مهم نفتی در اختیار رزمندگان اسلام قرار گرفت و دشمن را در باز پس‌گیری آن ناکام گذاشت.


برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار