پس از آن که نماینده مصر در اتحادیه عرب، قطر را به حمایت مالی از تروریسم متهم کرد، جنگ لفظی بین دوحه و قاهره در جریان است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی اللؤلؤه، آنچه حائز اهمیت است موضع گیری شورای همکاری خلیج فارس و بیانیه آن است که اظهارات وزارت خارجه مصر را محکوم کرده و قطر را کشور دوست و برادر معرفی کرده است.

در این بیانیه آمده است: اظهارات مقامات مصری، اقدامات قطر را در زمینه مبارزه با تروریسم نادیده گرفته و این کشور را مورد اجحاف قرار داده است.

بنابراین آیا بیانیه شورای همکاری خلیج فارس به منزله آغاز تیرگی روابط بین عربستان سعودی و مصر است؟ 

عفاف علوی خبرنگار شبکه تلویزیونی اللؤلؤه در گزارشی گفت: روابط قطر و مصر بار دیگر به تیرگی گراییده است، اما این بار پس از ملاحظه کاری در موضع گیری قطر در نشست نمایندگان کشورهای عربی در اتحادیه عرب صورت گرفته است. دوحه این بند را که به مصر اجازه می دهد با جنگنده هایش پایگاههای تروریستها را در لیبی هدف قرار دهد تایید نکرده است.

اختلافات بین این دو کشور فورا نمایان گشت و طارق عادل نماینده وزارت خارجه مصر در اتحادیه عرب با اظهارات شدید اللحن خود ملاحظه کاری قطر را در این زمینه محکوم کرد. 
این در حالی است که همه کشورهای عربی عضو اتحادیه عرب این حق را به مصر دادند که از خود دفاع کند و پایگاههای تروریستها را در لیبی هدف قرار دهد. از اینرو مصر با انتقاد از این موضع گیری قطر و خروج این کشور از توافقی عربی، آن را به حمایت از تروریسم متهم کرد.

از سوی دیگر وزارت خارجه قطر این بیانیه مصر را محکوم کرده و آن را مغایر با عقل و حکمت دانست. وزارت خارجه قطر کشتن غیرنظامیان را در حملات هوایی مطرح کرده و مدعی شده است که مصر فرق بین مبارزه با تروریسم و کشتار غیرنظامیان را نمی داند.

جنگ لفظی بین دوحه و قاهره باعث شد قطر سفیر خود را در مصر فراخواند تا در زمینه اظهارات نماینده مصر در اتحادیه عرب با وی مشورت کند.

بیانیه ای که شورای همکاری خلیج فارس پس از این اقدامات قطر صادر کرده است نیز اتهام زنی های مصر به قطر در زمینه حمایت از تروریسم را محکوم کرده است.

شایان ذکر است که این درگیری لفظی بین دوحه و قاهره پس از نشست سلمان عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی و تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر صورت گرفته است که در آن پرونده عادی سازی روابط بین مصر و قطر را مورد بررسی قرار داده بودند.

روابط مصر و قطر از سی ام ژوئن سال 2013 یعنی تاریخ برکناری محمد مرسی رئیس جمهور سابق مصر تاکنون، همواره در حال تیره تر شدن است. از آن تاریخ به بعد بین دو کشور درگیریهای لفظی صورت گرفته و بیانیه هایی ضد هم صادر شده است که ترکش آن به کشورهای عربی حامی مصر نیز رسیده است. از اینرو در همان زمان عربستان سعودی و امارات و بحرین سفرای خود را از قطر فراخواندند و آن را به ایجاد نا امنی در کشورهای خلیج فارس متهم کردند.


انتهای پیام./.
برچسب ها: مصر ، قطر ، دوحه ، سفیر ، درگیری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مهدي
۰۸:۵۸ ۰۲ اسفند ۱۳۹۳
گرگها زماني به پاره كردن يكديگر ميپردازند كه ديگر گوسفندي براي خوردن وجود نداشته باشد اين جنگ زرگري اينها را بسيار جدي نگيريد
آخرین اخبار