اوباما تاکید کرد، بايد با ظلمی که تروريست ها از آن سوء استفاده می کنند، مقابله کنيم.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر؛باراک اوباما در سخنرانی خود در اجلاس کاخ سفید با موضوع مقابله با افراط گری خشن گفت:
من از جان کری وزیر امور خارجه ی آمریکا به علت ریاست برجسته بر دیپلماسی آمریکا تشکر می کنم.

اوباما به شوخی گفت: جان کری خستگی ناپذیر است، اگر او تاکنون به کشور شما سفر نکرده است به زودی سفر خواهد کرد!
من از وزارت امور خارجه ی آمریکا تشکر می کنم که سازمان دهنده و میزبان این اجلاس وزارتی در اینجا بوده است. 
باراک اوباما افزود:ما در اینجا در حضور نمایندگان دولت ها هستیم چون همه ی ما مسئولیت داریم که امنیت ، آبادانی و حقوق بشر شهروندان خود را تضمین کنیم. ما امروز شاهد حضور رهبران جامعه ی مدنی از جمله شاهد حضور بسیاری از رهبران دینی هستیم چون جامعه ی مدنی منعکس کننده ی دیدگاهها و صداهای شهروندان است و همین جامعه ی مدنی است که برای هر کشوری بسیار مهم و حیاتی است. من از همه ی شما که در این اجلاس شرکت کرده اید تشکر می کنم و به همه ی شما خوش آمد می گویم.
رئیس جمهور آمریکا در ادامه ی سخنرانی خود گفت:ما از بیش از شصت کشور هستیم که در اینجا حضور یافته ایم، از تک تک قاره ها در این اجلاس نماینده حضور دارد. ما به زبان های مختلف صحبت می کنیم، از نژادهای مختلف هستیم و به ادیان مختلف تعلق داریم اما علت حضور امروز ما در این اجلاس این است که ما ضد معضل افراط گری خشن و تروریسم، متحد هستیم. همین الان که ما مشغول صحبت کردن هستیم، داعش درحال مرعوب کردن مردم سوریه و عراق است و مشغول بی رحمی هایی است که غیر قابل بیان است.آنها به دنبال قتل کودکان هستند، آنها به دنبال بردگی و تجاوز به زنان هستند.آنها اقلیت های دینی را با نسل کشی تهدید می کنند،آنها گروگان های خود را سر می برند. تروریست های مرتبط با داعش در شبه جزیره ی سینا اقدام به قتل مصری ها کردند. قتل مسیحیان مصری در لیبی باعث شد که دنیا شوکه شود. ما در فراتر از این منطقه نیز شاهد حملات مرگبار در اوتاوا ، سیدنی ، پاریس و اکنون در کپنهاگ هستیم. اسرائیلی ها هم دهه ها متحمل فاجعه ی تروریسم شده اند، طالبان پاکستان کارزار طولانی خشن را علیه مردم پاکستان به راه انداخته است. اکنون این کارزار به طرزی فاجعه آمیز شامل قتل عام بیش از یکصد دانش آموز مدرسه و معلمان شان می شود. تروریست های الشباب از سومالی اقدام به حملات در کل شرق آفریقا کردند. بوکوحرام در نیجریه و کشورهای همسایه ی آن، اقدام به کشتن و ربودن مردان، زنان و کودکان می کند. من در ماه سپتامبر در زمان حضور خود در سازمان ملل متحد از جامعه ی بین المللی خواستم که دور هم جمع شوند و اقدام به ریشه کن کردن افراط گری خشن بکنند. من از کشورهای دنیا می خواهم که پائیز سال دوهزار و پانزده وقتی به مجمع عمومی سازمان ملل متحد می آیند با گام های عملی بیایند که ما بتوانیم این گام ها را در کنار یکدیگر برداریم. من از همه ی شما تشکر می کنم که به این درخواست پاسخ می دهید.
باراک اوباما افزود:
ما دیروز در کاخ سفید میزبان گروههای اجتماعی آمریکا و گروههایی از برخی از کشورها بودیم تا روی توانمند سازی اجتماعات برای محافظت از خانوادهها، دوستان و همسایگان شان در برابر ایدئولوژی های خشن و جذب نیروی برای افراطی ها ، متمرکز شوند. در طول ماههای آینده بسیاری از کشورهای شما نیز میزبان اجلاس هایی برای تکمیل این اجلاس و نیز آماده شدن برای مجمع عمومی خواهید بود. من امروز می خواهم روی عرصه هایی تمرکز کنم که ما باید به عنوان دولت ها روی آنها تمرکز داشته باشیم.
نکته ی نخست این است که ما باید در نبرد برضد سازمان های تروریستی، استوار باشیم. ائتلاف ما در افغانستان روی آموزش دادن و کمک به نیروهای افغان متمرکز شده است . ما همچنان به انجام دادن ماموریت های ضد تروریستی علیه عناصر باقیمانده ی القاعده در مناطق قبایلی، اقدام خواهیم کرد. هر وقت که لازم و ضروری باشد آمریکا به اقدام کردن برضد عناصر وابسته به القاعده در مکان هایی مثل یمن و سومالی ادامه خواهد داد. ما همچنان با شرکای خود کار خواهیم کرد تا به آنان کمک کنیم که نیروهای امنیتی خود را بسازند تا بتوانند مانع از آن شوند که تروریست ها در مناطق فاقد حکومت، پناهگاه امن بیابند و بتوانند علیه گروههایی مثل الشباب و بوکوحرام اقدام کنند.
رئیس جمهور آمریکا ادامه داد:
ائتلاف ما در عراق و سوریه که به بیش از شصت کشور می رسد و شامل کشورهای عربی می شود در ماموریت خود برای تضعیف و در نهایت نابود کردن داعش وقفه نخواهد داشت. در نتیجه ی یک اجلاس وزارتی جداگانه ی دیگر که امروز در آمریکا برگزار می شود ، بسیاری از دولت های ما اقدام به تعمیق همکاری علیه جنگجویان تروریست خارجی خواهند کرد و اطلاعات بیشتری را تبادل خواهند کرد تا ورود و خروج جنگجویان در سوریه و عراق دشوار تر شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار