وال استریت ژورنال نوشت، افراط گرایان برای دستیابی به اهداف خود، جنگ ایدئولوژی به راه می اندازند که غرب تاکنون از مقابله با آن خودداری کرده است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه اینترنتی این روزنامه آمریکایی نوشت، باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا کنفرانس این هفته کاخ سفید را درباره افراط گرایی خشونت آمیز با سخنانی درباره تلاش های مبارزه با افراطی گری در جامعه آغاز کرد و گفت، دولتش بارها به خاطر این که از عبارت هایی مثل «تروریسم اسلامی» یا « اسلام گرایی» استفاده نکرده، مضحکه شده است. جنگ در مقابل دشمنی که فقط از آن توصیفی بی معنی داریم، به پیروزی نمی انجامد. القاعده، داعش، بوکوحرام و دیگر گروه های جهادی چالش های بیشتری به جز درگیری های نظامی به راه انداخته اند. آنها همچنین جنگ فزاینده و موفق ایدئولوژیکی برای روح اسلام و یک میلیارد و ششصد میلیون پیرو آن به راه انداخته اند. نسخه آنها از جهاد دقیقا به این خاطر طرفدارانی دارد که از ارزش هایی سرچشمه می گیرد که ارزش ها و اعتقادات اسلام میانه رو و غرب و مدرنیته را به چالش می کشاند. دنیای آزاد و غیر متعصب نمی تواند این نبرد عمیق را اگر دولت آمریکا نخواهد اطلاعات کافی درباره ماهیت آن به دست آورد، پیروز شود.

اوباما در سخنرانی روز چهارشنبه خود گفت القاعده و داعش شکل انتخاب و تحریف شده ای از متون اسلامی را اجرا می کنند و از رهبران اسلامی خواست روایت های ضدغربی را رد کنند.

اوباما همچنین تاکید کرد غرب نباید « مشروعیت مذهبی را که القاعده و داعش در جستجوی کسب آن هستند» را به آنها بدهد. 

ایدئولوژی افراط گری میلیون ها پیرو پیدا کرده است زیرا ادعاهای بنیادی درباره فضیلت شخصی و عدالت اجتماعی دارد. برای مقابله با چنین ادعاهایی باید تلاش های بسیاری انجام داد. باید دانست که بین فقر و افراط گرایی ارتباط اندکی وجود دارد یا اصلا هیچ ارتباطی نیست، زیرا اکثر افرادی که به این گروه های افراطی ملحق شده اند ثروتمند و تحصیل کرده بودند. برای جلوگیری از گسترش افراطی گرایی باید از مسلمانان اصلاح طلب حمایت های بیشتری شود.

این روزنامه در پایان می نویسد، باید دانست که قدرت اسلام خواهان رادیکالی به طور مستقیم در موفقیت و پیروزی های آن در میدان نبرد و ایجاد این احساس که قدرت بسیار بیشتری در مقایسه با رهبران میانه روی مسلمان دارند، بستگی دارد. باید یادآوری کرد که دیدگاه کمونیست زمانی که در برابر آزادی و رفاه غرب شکست خورد، از رونق افتاد. برهمین اساس داعش نیز زمانی که در زمینه هایی که بیش از همه درباره آنها مانور می دهد- که بیشتر پیشروی های میدانی است- شکست بخورد و تحقیر شود، جذابیت و ابهت خود را از دست می دهد. برهمین اساس اوباما و کشورهای غربی باید تمام تلاش خود را به کار بندند تا در نبرد زمینی با داعش پیروز شوند، در غیر این صورت برای همیشه در نبرد ایدئولوژی و افراطی گری شکست خواهند خورد.


انتهای پیام./.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار