یک کارشناس سیاسی عرب گفت: با عملیات موفقیت آمیز ارتش سوریه بر ضد تروریستها در شمال حلب طرح صلح "استفان دمیستورا" فرستاده سازمان ملل متحد به سوریه دیگر فایده خود را از دست داده است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازشبکه تلویزیونی اسکای نیوز عربی، "امین حطیط" کارشناس مسائل نظامی و راهبردی از بیروت درباره پیشروی ارتش سوریه در حلب گفت: کاری که ارتش سوریه امروز انجام داد از سه ویژگی برخوردار است که هر یک از آنها به نوعی ابداع در علوم نظامی به شمار می رود. نخست این که ارتش سوریه بدون گلوله باران یا بمباران این عملیات را انجام داد یعنی بدون تیراندازی عملیات خود را ابتدا با حرکت نیروهای مبارزاتی خود آغاز کرد. مسئله دوم اینکه این عملیات از چند محور و شامل چند روستا انجام شد که ارتش سوریه توانست این روستاها را با سرعتی باور نکردنی آزاد کند و حتی در برخی از این روستاها هیچ درگیری انجام نشد چرا که تروریستها از نظر روحی شکست خورده بودند. مسئله سوم اینکه این عملیات در چارچوب طرحی کامل و در راستای راهبرد از پیروزی به پیروزی انجام شد. بر اساس این اقدامات باید گفت این طرح که از حلب آغاز شد و در آن از نیروهای نظامی و تجهیزات کافی استفاده شد می تواند به شکل تضمین شده و اطمینان بخش اهداف خود را محقق کند. در حال حاضر مشخص شده است که آنها این پیروزی را که طراحی شده بود تا در مدت یک هفته به دست بیاید در مدت سه روز یا کمتر از 48 ساعت به دست آوردند.  

وی در پاسخ به اینکه با این اوصاف اگر ارتش سوریه می تواند در عرصه نبرد به اهداف خود برسد چه نیازی به طرح دمیستورا دارد گفت: اولا باید گفت طرح دمیستورا تا این لحظه خیلی روشن نیست و دمیستورا نتوانسته است به همه سوالهایی که سوریها مطرح کرده اند پاسخ دهد. سوریها از طرح دمیستورا می خواهند امنیت و ثبات را به حلب بازگرداند بدون اینکه به شکل واقعی حضور افراد مسلح را به رسمیت بشناسد اما این مسئله محقق نشده است. برای همین اگر ارتش سوریه و نیروهای همپیمان آن بتوانند مسئله حلب را حل و فصل کنند طرح دمیستورا دیگر موضوعیت نخواهد داشت و بحث کردن درباره این طرح و ساختاری که دمیستورا ارائه کرده است هیچ فایده ای نخواهد داشت به ویژه اینکه این طرح که به خاطر یک شرط اصلی یعنی پایبندی ترکیه به قطع ارسال کمکها برای افراد مسلح به حال تعلیق درآمده است ، دیگر این شرط نیز از بین می رود چرا که ارتش سوریه خودش راه ارسال کمکها را قطع خواهد کرد و عملا قطع کمکها از پایگاههای ترویستها در ترکیه را برای نیروهای آنها در سوریه آغاز کرده است. در نتیجه می توان گفت درحال حاضر نبرد میدانی با طرح دمیستورا رقابت می کند و اگر سوریها بتوانند به همه اهداف خود برسند که درحال حاضر بین چهل تا پنجاه درصد این اهداف را به طور اطمینان بخشی محقق کرده اند پس دیگر نمی توان گفت آنها به طرح دمیستورا نیاز دارند ، شاید طرح تغییر یافته ای از ساختاری که دمیستورا ارائه کرده است ارائه شود تا نتایج میدانی به دست آمده برای سوریها حفظ شود.


انتهای پیام./.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار