بدنبال افزایش صادرات؛

کسری تجاری ژاپن بيش از 50 درصد کاهش يافت

کسري تجاري ژاپن در ماه ژانويه بيش از 50 درصد کاهش يافت که علت اصلي آن کاهش قيمت نفت و افزايش صادرات اين کشور طي يک سال اخير بوده است.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري فرانسه، وزارت دارايي ژاپن در اطلاعيه اي اعلام کرد کسري تجاري اين کشور در ژانويه 2015 در مقايسه با مدت زمان مشابه سال گذشته به يک تريليون و ۱۸۰ ميليارد ين، معادل ۹ ميليارد و ۹۰۰ ميليون دلار کاهش يافته است.

اين درحالي است که ژانويه سال گذشته کسري تجاري ژاپن دو تريليون و هشتصد ميليارد ين بود که اين رقم بالاترين کسري تجاري ژاپن طي يک ماه به شمار مي رود.

گفتني است اين آمار جديد با اين حال همچنان از ادامه کسري تجاري ژاپن براي سي و يکمين ماه متوالي حکايت دارد اما اين کسري بسيار کمتر از پيش بيني بازار است که کسري 1.68 تريليون يني ژاپن طي ماه ماه ژانويه را گمانه زني کرده بود.

صادرات ژاپن همزمان براي پنجمين ماه متوالي افزايش نشان مي دهد که اين مسئله به علت افزايش صادرات خودرو و کالاهاي الکترونيکي است.

صادرات ژاپن در مقايسه با مدت زمان مشابه سال گذشته با 17 درصد افزايش به 6.14 تريليون ين رسيده است که اين بالاترين رشد از نوامبر 2013 به شمار مي رود.

از طرف ديگر واردات ژاپن با نه درصد کاهش به 7.32 تريليون يون تنزل يافته است. اين درحالي است که ژاپن در پي فاجعه فوکوشيما و تعطيلي اجباري راکتورهاي هسته اي خود همچنان به واردات گسترده انرژي ادامه مي دهد.

کاهش ارزش ين موجب افزايش هزينه هاي واردات شده است با اين حال کاهش قيمت ين به طور همزمان به ژاپن کمک کرده است کسري تجاري خود را کاهش دهد. ارزش نفت وارداتي ژاپن در ماه ژانويه کاهش 40.5 درصدي را نشان مي دهد.

تحليلگران اقتصادي موسسه مالي اس ام بي سي نيکو مي گويند تراز تجاري ژاپن به احتمال فراوان در ماه فوريه مثبت خواهد شد چرا که روند صادرات ژاپن روبه افزايش است و بهاي نفت نيز همچنان ارزان است.

 اين تحليلگران در اطلاعيه اي اعلام کردند انتظار مي رود صادرات ژاپن همزمان با توسعه اقتصادي آمريکا روند افزايشي خود را ادامه دهد.

انتهای پیام/
برچسب ها: اقتصادی ، ژاپن ، کسری ، تجاری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار